"verslijten" studio flitsers Elinchrom

Discussies over flitsers

Onderwerp:

"verslijten" studio flitsers Elinchrom

Berichtdoor lamw » ma mar 13 2017 11:27 pm

Ik kan een set Elinchrom studio flitsers overnemen, type Dlite 400. Ze zijn volgens zeggen al ongeveer 6 jaar niet gebruikt. Ik heb wel eens gehoord dat studioflitsers die zo lang niet gebruikt zijn niet meer betrouwbaar zijn. De kwaliteit van de "accu's" die er in zitten zou door niet gebruiken erg achteruit gaan. De set is ongeveer 10 jaar oud. Kent iemand dat verhaal van die accu's en klopt dat of is het een fabeltje??

Ik gebruik het woord accu's omdat ik niet de precieze term voor de electronica (condensatoren??) in de flitsers weet.
lamw

Clublid
Berichten: 45


Locatie: Schouwen-Duiveland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: "verslijten" studio flitsers Elinchrom

Berichtdoor Ingmar » di mar 14 2017 10:19 am

Lamw,

Je zat in de goede richting met condensatoren, de juiste term is Elektrolytische condensatoren in de volksmond ook wel Elco genoemd (zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektroly ... ondensator). Een Elco is vergelijkbaar met een Accu, die wordt opgeladen en wordt daarna bij het ontsteken van de flitser razendsnel ontladen. Hoe groter de capaciteit van de Elco en hoe hoger de spanning des te hoger zal het aantal W/s zijn. Vergelijk het maar met een stortbak van een toilet. Als je er een van 1000 liter zou hebben dan kan je al je doortrekt veel meer water doorspoelen.

In de Elco's zit een elektrolyt dat is een vloeistof die tussen de lagen zit. Normaal gesproken zal dat niet uit de elco verdwijnen maar bij hogere temperaturen is daar wel kans op. Ik verwacht dat een merk als Elinchrom wel een goede kwaliteit elco's gebruikt en dat de kans dat ze zijn gaan lekken ook wel heel klein is, zeker als je bedenkt dat opslag vaak bij kamer temperatuur hebt plaatsgevonden.
Als de flitser in bedrijf is, dan worden de elco's vaak met een ventilator gekoeld. Ik begrijp ook dat er twee varianten zijn van deze flitsers, een met en een zonder ventilator, waarbij mijn voorkeur dus uitgaat naar diegene met ventilator omdat elco's erg warm worden van het laden en ontladen..
De enige andere ''slijtage '' die kan voorkomen is natuurlijk het aantal flitsen dat een flits buis heeft gemaakt, maar die zijn vaak tegen een paar tientjes te vervangen.

Dus gewoon testen en een leuk prijsje maken zou ik zeggen.

Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: "verslijten" studio flitsers Elinchrom

Berichtdoor lamw » vr mar 17 2017 10:02 pm

Bedankt voor de uitleg.
lamw

Clublid
Berichten: 45


Locatie: Schouwen-Duiveland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: "verslijten" studio flitsers Elinchrom

Berichtdoor henkk » vr mar 17 2017 10:40 pm

Een Braun flitser van mij doet het al 35 jaar... 420 BVC.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten