Monitorflitsen?

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Monitorflitsen?

Berichtdoor wbree » vr dec 29 2017 7:46 pm

Ik wil mijn D750 gebruiken om een losse flitser aan te sturen via "commanderstand" instelling. In dit geval een SB800.
Nu wil ik alleen de losse flitser laten flitsen.
Echter ik lees in de handleiding dat de interne ook omhoog geklapt moet worden en ondanks dat ik deze niet wil laten meeflitsen, maar om vooraf monitorflitsen af te geven?!? :eh:
Hier haak ik even af. Wat wordt daarmee nu bedoelt. Verstoord dat niet de belichting van de secundaire/ losse flitser niet?

Iemand een uitleg?

Wilco
Body: Nikon D750, D7500. Lens: (FX) Nikon 50mm/f1.4, 60mm/f2.8, 24-120mm/f4, 70-200mm/f2.8, Tamron 16-30mm f/2.8, (DX) 35mm/f1.8, 18-200mm/f3.5-5.6, Tokina 11-16mm/f2.8, Tamron 17-50/f2.8, Sigma 100-300mm/f4.
Gebruikersavatar
wbree

Clublid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Monitorflitsen?

Berichtdoor gijs sandberg » vr dec 29 2017 8:07 pm

Wilco,
Zo werkt het Nikon cls systeem nu eenmaal.
G.
PS zie het kamera-handboek (in de engelstalige versie pg 347 en verder).
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op za dec 30 2017 9:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Monitorflitsen?

Berichtdoor ReneG » vr dec 29 2017 8:21 pm

Met de 'monitorflitsen' (rare vertaling) geeft de commander voorpulsen af om de andere flitsers aan te sturen. Exacte sequentie ken ik niet helemaal uit mijn hoofd, maar het gaat ongeveer als volgt:

Commander (in jou geval de inbouwflitser) in TTL mode geeft een puls af om de andere flitsers opdracht te geven om een voorpuls af te geven; De andere flitsers geven ook een puls af en daarmee doet de camera een lichtmeting. Vervolgens geeft de commander nog een puls af met de 'definitieve' instellingen; dit is een opdracth naar de flitsers om met de 'juiste' intensiteit te flitsen. De daadwerkelijke flits om te belichten zo je wilt. Er wordt dus feitelijk meerdere keren een flitspuls afgegeven, via welke manier wordt gecommuniceerd. Al is dat met het blote oog soms moeilijk waarneembaar.

De commander communiceert met de flitsers via IR maar doet dat in het geval van de opklapflitser door een flitspuls af te geven. Of hij daadwerkelijk zelf meedoet kun je instellen, maar zelfs als hij niet 'meeflitst' geeft hij licht af. De aansturing gebeurt via IR (onzichtbaar) maar je ziet er wel wat van. Soms kan dat ook ongewenste reflecties opleveren. Daarvoor heeft Nikon de IG-3R (typenummer klopt misschien niet helemaal); die kan de ingebouwde flitser afdekken maar laar de IR signalen wel door en voorkomt ongewenste reflecties.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten