Manual, TTL of TTL-BL

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Manual, TTL of TTL-BL

Berichtdoor Martijnvl » do feb 01 2018 11:24 pm

Meestal gebruik ik mijn flitser op de M-stand, en stel hem meestal in op 1/32 of 1/64.
Echter merk ik dat het niet altijd erg fijn werkt, zeker niet op een feestje met veel verschillende lichtomstandigheden.
De ene keer fotografeer ik tegen het licht in, de andere keer de andere kant op. Dit zorgt ervoor dat ik vaak het licht van de flitser moet aanpassen.

Echter wil ik hier zo min mogelijk tijd aan kwijt zijn. Aangezien ik binnenkort weer een feestje heb, vroeg ik mij af wat handig is.
Ik wil zowel de voor als achtergrond goed in verhouding hebben qua kleur.
Kan ik hier het beste TTL of TTL-BL voor gebruiken? Ik wil niet teveel flits, dus flitscompensatie op -1 of -2 FV?
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Manual, TTL of TTL-BL

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr feb 02 2018 9:21 am

Normaal gebruik je de DDL-BL mode voor invulflits, en de DDL alleen voor de onderwerpsbelichting. Nu werkt dat met jouw camera anders dan bij bv de D1, D1H, D1X, D2H, D2Hs, D2X, D2Xs en D100.
Een probleem op feesten is de hoeveelheid omgevingslicht, een AUTO-ISO instelling zou kunnen werken, maar beperk die dan wel. Een combinatie van omgevingslicht en flitslicht is ideaal, maar de ISO instelling kan daar veel aan bijdragen, of aan kapot maken.
Zelf zou ik op lokatie kijken naar de twee uitersten van de hoeveelheid omgevingslicht. Daar een vaste ISO instelling bij zoeken, flitssynchronisatie van de camera op "rear", met de ingebouwde flitser de SB-600 draadloos aansturen, in het commandermenu de ingebouwde flitser op -1 of -2. De hoofdflitser op 0 en de lichtmeetcorrectie van de camera op -1.
In je scherm letten op de gewenste sluitertijd, als je in P of A werkt, anders in S een eigen keuze instellen. Bij feestjes gebruik ik graag 1/15. Alles beweegt een beetje en de flitser zet het onderwerp keurig stil.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Manual, TTL of TTL-BL

Berichtdoor Martijnvl » za feb 03 2018 12:43 am

Dankje voor je tips Hans! Ik was niet van plan om draadloos te flitsen. Maar ik ga gewoon voor ttl met flitscompensatie, de rest kom ik wel uit!
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Manual, TTL of TTL-BL

Berichtdoor Johan Huizing » za mar 03 2018 1:05 pm

Het probleem wat je omschrijft is dat er bij een feestje verschillende lichtomstandigheden zijn. Het is dus het omgevingslicht wat steeds veranderd. Je flitslicht, zeker in de manuele stand, is constant. Juist op die constante vertrouw ik. De omgeving regel ik als eerste met de sluitertijd en ga lange sluitertijden niet uit de weg.

Maar het meest belangrijke is dat je hier je eigen weg in weet te vinden. Ik kan wel zeggen hoe ik het doe en waar ik van uit ga. Uiteindelijk leiden er meer wegen naar Rome.

Suc6,

Johan Huizing.
Gebruikersavatar
Johan Huizing

Forumlid
Berichten: 44


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Manual, TTL of TTL-BL

Berichtdoor Martijnvl » vr mar 09 2018 11:21 am

Dankjewel Johan. Uiteindelijk is het allemaal gelukt.
Maakt het juist lastig dat er soms een groep van 3 op de foto wil en vervolgens een groep van 10.
Dan heb ik net wat meer flitskracht nodig, maar op de manuele stand sta ik dan de hele tijd te plussen en minnen.

De laatste keer heb ik geflitst op TTL met -1.7 FV en dat ging een stuk beter.
De sluitertijd hou ik altijd al wat lager, ergens tussen 1/25 en 1/40 en dat werkt prima.
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten