Nieuwe techniek van Canon: 470EX-AI

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Nieuwe techniek van Canon: 470EX-AI

Berichtdoor justme » do mar 15 2018 8:02 am

Canon heeft onlangs een nieuwe reportageflitser geïntroduceerd met een zogenaamde AI kop. Deze zal automatisch gaan draaien om een ideale bounce uit te voeren.

Lijkt me er handig wanneer je deze gebruikt tijdens evenementen waarbij je veel wisselt in portret of landscape stand icm bouncen via het plafond.

Wat vinden jullie van deze techniek?

Afbeelding
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe techniek van Canon: 470EX-AI

Berichtdoor jan24 » do mar 15 2018 12:31 pm

Leuk, maar het gevaar schuilt er wel in met al die automatiseringen, dat de kennis omtrent de achtergrond en toepassen van technieken stilaan verdwijnt. Als alles voor je gedaan wordt waar blijft de eigen creatieve geest?
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe techniek van Canon: 470EX-AI

Berichtdoor ATOR » do mar 15 2018 12:55 pm

Zo te zien blijft de flitskop gericht staan op hetzelfde punt, dat kan handig zijn. Ik ga er vanuit dat hij niet de intelligentie heeft om zelf een geschikt bounce oppervlak uit te zoeken. Dan zou hij van een ruimte alle oppervlakken moeten analyseren op kleur, afstand en mate van reflectie.

Het lijkt er op de video op dat hij pas na het afdrukken de kop gaat richten en dan een seconde later de foto maakt. Als dat zo is dan zal dat de bruikbaarheidsfactor flink omlaag helpen. Maar een leuke gimmick is het zeker.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe techniek van Canon: 470EX-AI

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr mar 16 2018 9:30 am

Voor rond de 500 euro en richtgetal 47, woh. Nu meet Canon dit richtgetal met een 105 mm objectief, als ze het op de Nikon manier zouden meten dan kom je ongeveer op 28 uit. Met deze flitser een andere flitser aansturen zoals met de SB-700 kan niet. Bij Canon maakt het veel uit met welke camera je de 470 gebruikt. Bij Nikon werken alle camera's zoals de D200 en nieuwere vrijwel hetzelfde. Kom er steeds meer achter waarom ik voor Nikon heb gekozen.
Of dat Full-Auto Shooting nu zo handig is ?? Voor mij niet, maar als je de camera alleen in de groene Automaatstand zou gebruiken, dan is het misschien wel wat.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe techniek van Canon: 470EX-AI

Berichtdoor gijs sandberg » vr mar 16 2018 10:58 am

L.S.
Eens met Ator en anderen
Een leuke gimmick, maar zeer beperkt bruikbaar en wel zeer kwetsbaar.
En wat dacht men van enige gevoel voor timing (i.e.vertraging) ?
Zelfs bij het Nikon CLS systeem is de vertgraging al merkbaar (I-ttl tov. manual of A mode)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe techniek van Canon: 470EX-AI

Berichtdoor Vincent » vr mar 16 2018 11:21 am

ATOR schreef:Zo te zien blijft de flitskop gericht staan op hetzelfde punt, dat kan handig zijn. Ik ga er vanuit dat hij niet de intelligentie heeft om zelf een geschikt bounce oppervlak uit te zoeken. Dan zou hij van een ruimte alle oppervlakken moeten analyseren op kleur, afstand en mate van reflectie.


Dat doet hij dus wel. Sterker, dat wordt als sterkste punt van deze flitser genoemd. Door het automatisch kunnen richten is er ook de mogelijkheid om te wisselen tussen horizontaal en verticaal.

The 470EX-AI will then fire two separate pre-flashes: one to measure the distance to your subject and one to figure out the distance to the ceiling. The flash then crunches the numbers and calculates the optimal bounce angle for your actual photo.


Het lijkt er op de video op dat hij pas na het afdrukken de kop gaat richten en dan een seconde later de foto maakt.


Dubbel drukken op de ontspanknop doet de flitser draaien, dus niet tijdens/na het daadwerkelijke afdrukken.

jan24 schreef: Als alles voor je gedaan wordt waar blijft de eigen creatieve geest?


Bounce flash is weinig creatief, meer een handigheidje. Handigheidjes ondervangen met nieuwe functionaliteit noemt men vooruitgang van techniek, zelfs als het minder bruikbaar is dan het klinkt. Sinds TTL en HHS is de mogelijkheid van flitsen ook niet minder creatief geworden, wel gemakkelijker. Dit argument hoorde je ook bij de komst van digitaal, autofocus, krankzinnig hoge ISO's, meer dan 10 fps, etc...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe techniek van Canon: 470EX-AI

Berichtdoor justme » vr mar 16 2018 11:43 am

de manier van activeren kun je aanpassen zag ik in een video review op YT. het was ook mogelijk door slechts 1 maal te drukken.

mogelijk is het ook continu mogelijk bij ingedrukt houden...

ik vond overigens de term AI wel erg overdreven gezien de getoonde functionaliteit, maar wie weet zit er nog wat in het vat wat we nog niet weten...

wat ik vooruitgang zou vinden is dat de flitskop werkelijk alle kanten op zou kunnen buigen/draaien. Mijn SB700 en vast alle andere modellen kan 90 graden op en neer, en 180 graden draaien naar een kant.

Het levert indirect 360 graden functionaliteit op, maar ik heb af en toe momenten dat ik tegen een aanslag aan wil draaien. en kost het op dat moment extra tijd om deze handeling uit te voeren.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten