ProFoto Flitser

Discussies over flitsers

Onderwerp:

ProFoto Flitser

Berichtdoor KleinhuisPhoto » zo apr 29 2018 11:39 am

Op dit moment gebruik ik een Nissin flitser met een MagMod op m'n D750. Ik zoek echter iets beters, en zag flitsers van ProFoto voorbij komen: https://bit.ly/2HzHfCb

Werkt met een accu, dus stabiel en betrouwbaar (lijkt me). Iemand hier ervaring mee? Alternatieven?
Laatst gewijzigd door KleinhuisPhoto op zo apr 29 2018 11:58 am, 2 keer totaal gewijzigd.
KleinhuisPhoto

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ProFoto Flitser

Berichtdoor Vincent » zo apr 29 2018 11:49 am

Je noemt niet eens een specifieke Profoto flitser waar je interesse in hebt, dan wordt het moeilijk om goed advies te geven...

Alternatieven zijn er genoeg, in alle prijsklasses, in alle type flitsers. Allemaal met voor en nadelen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ProFoto Flitser

Berichtdoor KleinhuisPhoto » zo apr 29 2018 11:52 am

Je hebt helemaal gelijk, ik ben nog niet helemaal wakker:) Ik bedoelde deze: https://bit.ly/2HzHfCb
KleinhuisPhoto

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ProFoto Flitser

Berichtdoor Vincent » ma apr 30 2018 7:54 am

De A1 is een prima flitser maar behoorlijk aan de prijs. Dat is niet het type flitser die je bij het 'googlen' tegenkomt en dan maar gaat kopen omdat het er leuk uit ziet. De vraag is gewoon of de paar voordelen van de A1 opwegen tegen de veel hogere kosten tov de concurrentie, dat is afhankelijk van jouw huidige/beoogde gebruik en de problemen waar je met je huidige flitser tegenaan loopt.

Ik neem aan dat je met stabiel en betrouwbaar doelt op een constante belichting? Dan zul je sowieso in manuele flitsstand moeten werken, op de automatische piloot krijg je ook met de Profoto verschillen in belichting.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ProFoto Flitser

Berichtdoor KleinhuisPhoto » ma apr 30 2018 10:06 am

Ja, vind 'm enorm duur. Dus de vraag is: wat zijn de voordelen van deze ProFoto flitser in vergelijking met bv de SB-5000 van Nikon? Een enorm voordeel van de ProFoto Flitser lijkt mij het gebruiksgemak (de reden dat ik die Nissin heb gekocht). Maar dat rechtvaardigt nog niet dat ie ruim 300 Euro duurder is dan de SB-5000. Verder heeft de ProFoto veel mogelijkheden tot het mooi zacht maken van het flitslicht. Ik flits sowieso op de manuele stand. Dus de vraag blijft: wat rechtvaardigt de hoge prijs van die ProFoto flitser?
KleinhuisPhoto

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ProFoto Flitser

Berichtdoor Vincent » ma apr 30 2018 11:35 am

Ik vind jouw vraagstelling opmerkelijk, maar dat kan een interpretatie zijn, je zoekt een nieuwe flitser, pakt de duurste en gaat nu vragen waarom je die zou moeten kopen? Persoonlijk zou ik het probleem omdraaien, zeggen wat je nu mist bij je huidige flitser, en dan vragen naar advies voor een vervangende flitser. Er zit genoeg kennis op dit forum mbt alle te verkrijgen merken dat je dan een serie uitgebreide antwoorden kunt verwachten die je dan zelf kunt gaan wegen.

Maar inhoudelijk;

Een vraagrpijs hoeft niet gerechtvaardigd te zijn om te vragen... je wiilt het er als klant voor betalen, of niet... Je betaalt ook een groot deel voor de naam van het merk en alles wat daarmee gepaard gaat (ontwikkeling, commercie, etc), zoals met veel grotere merken gebeurd.

Het grootste pluspunt van de A1 is de lithium-ion accu en de daardoor enorm snelle recycle tijden. Niet voor niets zie je al een opvallend grote groep nieuwsfotografen ermee lopen (ja ik let daar op ;-)). Op papier ook ideaal voor bijvoorbeeld bruidsfotografie, ik zit nauwelijks in dat wereldje dus weet niet hoevaak je die daar al ziet.

Een tweede grote pluspunt is dat de A1 feilloos integreert binnen het gehele Profoto OCF systeem. De flitser bevat tevens alle functionaliteit van de AIR TTL remote, dus die kosten bepaar je dan weer (en die is duurder dan €300,-).

Ik zou de A1 dus vooral adviseren als je 1) al geinvesteerd hebt in Profoto flitsers en daar een reportage flitser aan wilt toevoegen 2) je voornemens bent om te investeren in Profoto flitsers 3) je veel reportage werk waarbij je snel moet werken/schietendoet met on-camera flash en je eigenlijk geen shot kunt missen of 4) geld niet belangrijk vindt en je gewoon graag een A1 wilt kopen.

In alle andere gevallen zijn er legio goedkopere oplossingen die tevens logischer zijn om aan te schaffen
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ProFoto Flitser

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma apr 30 2018 5:13 pm

Je hebt al een SB-600, lees de gebruiksaanwijzing, leer draadloos te flitsen. Dan gebruik je al 2 flitsers.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ProFoto Flitser

Berichtdoor KleinhuisPhoto » ma apr 30 2018 8:18 pm

Nee hoor Hans, ik heb geen SB-600.
KleinhuisPhoto

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ProFoto Flitser

Berichtdoor KleinhuisPhoto » ma apr 30 2018 8:29 pm

@djunclesam: Wat ik op dit moment mis, is een flitser die geen enkel shot mist (je had het er al over) en (dus) razensnel herlaadt. En daarbij: ik zoek gebruiksgemak: de Nissin is enorm makkelijk in te stellen, maar bijna niet af te lezen bij daglicht (enorm onhandig). Ik doe veel reportages en zoek vooral zekerheid. Daar wil ik op zich best 900€ aan uitgeven (ook al is dat een rib uit m’n lijf), maar dan wil ik zeker weten dat er eigenlijk geen betere flitser is.
KleinhuisPhoto

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ProFoto Flitser

Berichtdoor MarcoEos70D » ma apr 30 2018 9:11 pm

KleinhuisPhoto schreef:maar dan wil ik zeker weten dat er eigenlijk geen betere flitser is.

Zou de vraag niet logischer zijn dat je zeker wilt weten dat de flitser goed genoeg voor jou is? Voor "het beste" betaal je vaak onnodig enorm veel meer.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten