Slagschaduw bij flitsen

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Slagschaduw bij flitsen

Berichtdoor RobbyRoos » wo jun 13 2018 2:14 pm

Wat mij vaak gebeurt is dat ik bij het fotograferen met flits last heb van slagschaduw.
Met name de staande foto's hebben dit al gauw.
Nu wil ik weten hoe ik dit kan voorkomen.
Wat ik zelf vaak doe is bijvoorbeeld indirect inflitsen dus met de flitskop in een gedraaide hoek.
Maar ook dan krijg ik die vervelende schaduwen.
Ik heb ook geprobeerd de intensiteit te verminderen van de flits, maar dat levert ook niet de gewenste resultaten op.
Wat doe ik verkeerd en wat kan ik beter doen in de toekomst?
Want ik weet dat er een manier is waar ik slagschaduw bij staande opnames kan voorkomen, maar die ken ik niet.
Iemand die mij uit de brand kan helpen?
Bijgaande foto laat een voorbeeld zien waar je duidelijk de schaduwen kan zien;

Afbeelding

Groeten,

Robby Roos
RobbyRoos

Forumlid
Berichten: 225


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Slagschaduw bij flitsen

Berichtdoor justme » wo jun 13 2018 2:23 pm

meer afstand nemen van een achtergrond zoals deze. meer afstand tussen het model en de achtergrond bedoel ik dan. Wat je ook kunt doen is je lichtbron qua oppervlakte te vergroten door een flitsparaplu te gebruiken ( shoot through of reflector )

indirect flitsen zou moeten kunnen werken, maar het blijkt dat er vele manieren zijn om zonder of met zachte schaduwen tot resultaat te komen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Slagschaduw bij flitsen

Berichtdoor Brutus » wo jun 13 2018 3:18 pm

verschillende mogelijkheden (zoals Wiebe al aangeeft):

- lichtbron vergroten (paraplu gebruiken) https://www.bonjourfoto.nl/How-To/studiofotografie-eenvoudig-uitgelegd.html
- reflector gebruiken om de schaduw in te vullen https://www.bonjourfoto.nl/How-To/een-reflectiescherm-gebruiken.html
- model (veel) verder van de achtergrond plaatsen
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Slagschaduw bij flitsen

Berichtdoor gijs sandberg » wo jun 13 2018 3:41 pm

Robby,
Eens met Wiebe en Brutus.
Iedere lichtbron geeft (enige) schaduw.
Sommigen gebruiken (forse) paraplues en/of softboxen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Slagschaduw bij flitsen

Berichtdoor RobbyRoos » wo jun 13 2018 3:52 pm

gijs sandberg schreef:Robby,
Eens met Wiebe en Brutus.
Iedere lichtbron geeft (enige) schaduw.
Sommigen gebruiken (forse) paraplues en/of softboxen.
Groeten, Gijs


Ik ben het ook eens met de gegeven reacties, maar in vele gevallen heb je niet de beschikking tot een extra lichtbron.
Ik ken maar een paar (bruids)fotografen die werken met meerdere lichtbronnen.
In 9-10 gevallen is de flitser je enigste lichtbron.

Groeten,

Robby Roos
RobbyRoos

Forumlid
Berichten: 225


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Slagschaduw bij flitsen

Berichtdoor justme » wo jun 13 2018 4:02 pm

je interpreteert het verkeerd denk ik, het gaat om het vergroten van je lichtbron, dus het oppervlakte wat verlicht (wordt) bv van je huidige flitskop is te klein, waardoor je een harde schaduw krijgt.
Bij het bouncen breng je het harde licht naar een groter oppervlakte zoals een plafond, muur of binnenkant van een flitsparaplu. deze grotere oppervlakte verlicht je model dan waardoor je een meer egale verlichting verkrijgt, en zachtere schaduw.

Wat je overigens ook kunt doen is je flitser zo dicht mogelijk bij je model te plaatsen, zonder dat deze in je 'frame' komt. Mits je de intensiteit voldoende ( mogelijk automatisch ) afstelt, zal door het afvallen van licht over afstand alleen je model verlicht worden en de achtergrond al fors minder!


mogelijk ter lering en vermaak: ( kijk niet teveel naar de waardes, maar naar de verhouding ervan naar mate de afstand toeneemt!!! )

Afbeelding


Helaas niet een real life situatie maar een interpretatie ervan let met name op de afstand van de flitser ten opzichte van het model, dus mocht je je achtergrond niet kunnen verplaatsen om de schaduw te beïnvloeden, dan kun je dus ook de flitser verplaatsen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Slagschaduw bij flitsen

Berichtdoor Vincent » do jun 14 2018 12:23 am

wiebeterpstra schreef:je interpreteert het verkeerd denk ik


Jij ook denkik [emoji6]

Probleem hier is duidelijk het verticaal fotograferen met opzetflitser. Bij horizontaal fotograferen heb je ook een slagschaduw maar valt deze achter je onderwerp en zie je die dus niet.

Draai je de camera een kwartslag dan ga je het onderwerp van opzij aanlichten en valt de slagschaduw dus ook (deels) naast je onderwerp.

Dat is inherent aan een opzetflitser. Enige oplossingen daarvoor zijn 1) niet direct aanlichten of 2) een zogenaamde ‘boomerang’ gebruiken waarmee je de flitser weer boven je camera kunt draaien.

Zie bijvoorbeeld: de Promedia Gear Boomerang

Of 3) je flits van je camera halen natuurlijk, maar dat is ook niet altijd een werkbare oplossing. Mijn eigen regel is daarom; niet direct aanlichten bij verticaal schieten met opzetter. Dan kun je dus bouncen of horizontaal schieten en eventueel bijcroppen.

Wat mij betreft sowieso niet direct aanlichten met opzetter als je het kunt voorkomen. Maar dat is een andere discussie. [emoji6]
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Slagschaduw bij flitsen

Berichtdoor Hans Braakhuis » do jun 14 2018 8:11 am

De meest hierboven al genoemde oplossingen, maar dan op een andere manier beschreven:
http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/flits ... inners.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Slagschaduw bij flitsen

Berichtdoor justme » do jun 14 2018 8:55 am

@Vincent,

het ging in dit geval over Robby z'n reactie dat de suggestie werd gewekt dat je met meerdere lichtbronnen kon werken.

die boomerang, wat een ding zeg.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Slagschaduw bij flitsen

Berichtdoor RobbyRoos » do jun 14 2018 2:19 pm

Vincent schreef:
wiebeterpstra schreef:je interpreteert het verkeerd denk ik


Jij ook denkik

Probleem hier is duidelijk het verticaal fotograferen met opzetflitser. Bij horizontaal fotograferen heb je ook een slagschaduw maar valt deze achter je onderwerp en zie je die dus niet.

Draai je de camera een kwartslag dan ga je het onderwerp van opzij aanlichten en valt de slagschaduw dus ook (deels) naast je onderwerp.

Dat is inherent aan een opzetflitser. Enige oplossingen daarvoor zijn 1) niet direct aanlichten of 2) een zogenaamde ‘boomerang’ gebruiken waarmee je de flitser weer boven je camera kunt draaien.

Zie bijvoorbeeld: de Promedia Gear Boomerang

Of 3) je flits van je camera halen natuurlijk, maar dat is ook niet altijd een werkbare oplossing. Mijn eigen regel is daarom; niet direct aanlichten bij verticaal schieten met opzetter. Dan kun je dus bouncen of horizontaal schieten en eventueel bijcroppen.

Wat mij betreft sowieso niet direct aanlichten met opzetter als je het kunt voorkomen. Maar dat is een andere discussie.


Da's inderdaad het probleem.
Het gaat mij om de slagschaduw bij het verticale fotograferen.
Er moet een manier zijn om deze schaduw te voorkomen en ja, zo'n boomerang kan de oplossing zijn :-)

Groeten,

Robby Roos
RobbyRoos

Forumlid
Berichten: 225


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Slagschaduw bij flitsen

Berichtdoor justme » do jun 14 2018 2:42 pm

je kunt noodgedwongen ook toch een horizontale foto maken en dan croppen, als alle bovenstaande positioneringtips niet helpen?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Slagschaduw bij flitsen

Berichtdoor RobbyRoos » do jun 14 2018 2:43 pm

wiebeterpstra schreef:je kunt noodgedwongen ook toch een horizontale foto maken en dan croppen, als alle bovenstaande positioneringtips niet helpen?


Dat behoort inderdaad tot 1 van de mogelijkheden en het liefst maak ik ze ook gewoon horizontaal.
Maar ik ben niet zo'n fan van dat croppen...

Groeten,

Robby Roos
RobbyRoos

Forumlid
Berichten: 225


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Slagschaduw bij flitsen

Berichtdoor Vincent » do jun 14 2018 3:05 pm

wiebeterpstra schreef:het ging in dit geval over Robby z'n reactie dat de suggestie werd gewekt dat je met meerdere lichtbronnen kon werken.


Ik was even gefocust op de schaduw van een on camera flash. Interpreteerde ik ook even verkeerd :wink2:

Daarnaast zou 'meerdere' gewoon weglaten.

Tijdens bruiloften kun je prima met (een enkele) off camera flash werken. Ik gebruik zelf daarvoor de Profoto B2, licht en handzaam. Dan kan er ook gelijk een kleine softbox op, heb je het beste van twee werelden.

De flitser van de camera halen maakt echt een wereld van verschil. Niet in alle situaties mogelijk maar bij dit voorbeeld zou ik niet weten waarom dat geen optie zou zijn...

RobbyRoos schreef:Het gaat mij om de slagschaduw bij het verticale fotograferen.
Er moet een manier zijn om deze schaduw te voorkomen en ja, zo'n boomerang kan de oplossing zijn


Alle mogelijke oplossingen zijn hier genoemd. Als je het omgevingslicht lichter maakt tov de flits dan kun je het effect van de slagschaduw nog wel iets verlagen. Maar verder; de wetten van de natuur kun je verder niet veranderen ;-)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten