Bowens Flits + Afstandsbediening

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Bowens Flits + Afstandsbediening

Berichtdoor kwiel » za jul 28 2018 3:45 pm

Beste Nikon Club Leden,
Ik heb een vraag over het gebruik van mijn studioflitser Bowens GM400rx met de pulsar (zonder kabel dus) en de 4-channel wireless trigger kit (Calumet - voor Nikon).

Afzonderlijk werkt alles: de 4-channel wireless trigger kit werkt prima met mijn Nikon D810. De Bowens GM400rx met de pulsar werkt ook uitstekend met de Nikon D810. Alleen: ik krijg het niet voor elkaar om bv een zelfportret te maken met de afstandbediening in combinatie met de Bowens/afstandbediening.

De flitsers lijken gelijk af te gaan op het moment dat ik afdruk, maar op het scherm is alles zwart. Als ik niets aan mijn instellingen verander (ISO, sluitertijd en diafragma), krijg ik dus een heel donker beeld. Als ik mijn sluitertijd aanpas (van /125 naar 1/60), iso omhoog (100 naar 800) en diafragma (F1.8 ) groter dan krijg ik wel een beeld, maar het is nog niet licht genoeg (en daarbij vind ik mijn diafragma te groot. Ik wil ongeveer F6.) Als ik de afstandbediening van camera (de 4-channel tigger kit) er tussenuit haal, en afdruk is de foto zeer overbelicht.

Wat ik nog meer heb geprobeerd: ik heb ook de synchronisatie op het tweede gordijn gezet; en alle andere mogelijkheden van de 'flash mode' geprobeerd. Dit maakte niets uit. Ik heb het vermogen van de Bowens op vol gezet, maar dit leverde ook niet het gewenste resultaat op.

Wat zou ik kunnen doen om wel in bv F6 en een sluitertijd van 1/125 en een ISO van max 250 te fotograferen. Of eigenlijk dus: alsof de 'trigger set' er niet tussenzit.

Bedankt alvast!
kwiel

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bowens Flits + Afstandsbediening

Berichtdoor NikonGuy » wo aug 01 2018 11:54 am

Ik ken deze combinatie niet, maar is het misschien mogelijk dat je afstandsbediening de flitsers direct laat afgaan?

Groeten,
Guy
NikonGuy

Forumlid
Berichten: 12


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bowens Flits + Afstandsbediening

Berichtdoor lamw » vr aug 03 2018 2:42 pm

Om te kijken of het aan de afstandbediening ligt kun je misschien eens proberen om een foto te maken zonder afstandbediening en de camera via de timer te ontspannnen. Dan weet je in ieder geval of de communicatie van body naar flitsers klopt. Als ik het goed lees gebruik je twee verschillende afstandbedieningen en die (radio)signalen willen elkaar wel eens in de weg zitten. Heb deze ervaring met andere radio gestuurde apparatuur (afstandbediening van lampen, zonwering e.d.).
lamw

Clublid
Berichten: 45


Locatie: Schouwen-Duiveland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bowens Flits + Afstandsbediening

Berichtdoor ReneG » vr aug 03 2018 7:14 pm

Probeer je misschien om zowel de camera als flitser met dezelfde afstandsbediening te triggeren? Of beide met de hand te triggeren? Zoja dan ligt het daaraan; door tijd/sync verschillen kan dat niet werken.

Ter verduidelijking, je moet dus de camera triggeren met een afstandsbediening en vervolgens moet de camera met een aparte trigger/remote daarna de flitsers triggeren. Anders lopen de foto en flitser niet synchroon.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bas en 12 gasten