Flitsopstelling groep

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Flitsopstelling groep

Berichtdoor Martijnvl » di sep 25 2018 2:17 pm

Binnenkort mag ik een studentenraad op de foto zetten. Het gaat om een groep van 14 personen.
Ik hoop een beetje op een half bewolkte dag, maar dat heb ik zelf niet in de hand.
Daarom vroeg ik mij af wat voor flitsopstelling ik het beste kan gebruiken mocht de zon ineens gaan schijnen.
Met kleinere groepen red ik me hierbij wel uit, maar zo'n grote groep doe ik ook voor het eerst.

Ik ben in het bezit van een SB-600 en SB-700. Dus ik dacht die te kunnen triggeren.
Maar richt je deze dan van beide kanten (op statief) direct op de groep, of is het verstandig een omnibounce erop te gebruiken?
Eventueel kan ik ook één van beide uitrusten met een paraplu.
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsopstelling groep

Berichtdoor gijs sandberg » di sep 25 2018 3:39 pm

Martijn,
Leuke uitdaging.
Enkele opmerkingen:
Het voornaamste is om alle gezichten redelijk uitgelicht te krijgen.
Een omnibounce buiten lijkt me zinloos, die verstrooit veel licht in richtingen die niet nuttig zijn.
Met een flitser als SB-700 zal je moeite hebben om (op enige afstand) evt. slagschaduwen op te lichten.
Als jouw kamera een commander stand heeft, kan je beide flitsers op statief zetten (links en rechts van de groep)
Als dat mogelijk is: ga naar de locatie en experimenteer met één of twee dummies.
Als je het NIkon CLS gebruikt om de flitsers draadloos aan te sturen : denk aan de ontspan-vertraging die dat veroorzaakt.
Een paraplu kan goed zijn voor subtiel gelijkmatig verdeeld licht, maar dat is niet de prioriteit van de meeste groepsfotos.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsopstelling groep

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo sep 26 2018 11:08 am

Of je nu de flitsers met of zonder een grote reflector gebruikt zal weinig uitmaken. Tenminste ik neem aan dat je buiten de opnames maakt. (wel of geen zonlicht)
De flitser staat op een dermate grote afstand, dat zelfs het licht van een reflector relatief klein zal zijn en dan werkt het verzachtende niet meer. Een omnibounce is helemaal licht weggooien, en je hebt licht buiten hard nodig. Je ziet veel professionele fotografen met een omnibounce op hun flitser. Grote onzin, of ze hebben bij het vak flitsen niet opgelet, of het onderdeel werken met reflectoren is gewoon niet behandeld.
Even terug naar de grote reflector, die heeft zin bij een portret. Bij een opname afstand van 1 meter en een reflector van minstens 30 cm doorsnee, dan is het licht groter dan het gezicht en zal er dus omheen kunnen vallen. Lekker breed licht. Op een afstand van 5 meter is de 30cm dermate klein, dat het weer als een puntlicht werkt. Dus met een reflector werkt het al niet, laat staan met een zeg 7 cm grote omnibounce.

Wat wel te doen, Je hebt dus twee of drie flitsers. Geweldig! Met een professionele camera heb je geen ingebouwde flitser, met een andere camera die flitsers kan aansturen heb je wel een ingebouwde flitser. Zet de groep met het zonlicht van achteren of schuin van achteren. Als een persoon tegen het licht in moet kijken, krijg je al gauw kleine ogen. Ik wil het niet. Met het licht van achteren als hoofdlicht, kun je met de flitsers een accent leggen, c.q. de gezichten helderder maken.
En je hebt een Nikon, dus laat de Nikon het werk doen!
Camera op A, S of P, naar je eigen voorkeur. Flitssynchronisatie naar REAR of SLOW. En de camera middels menu E3 (afhankelijk van je camera) op de Commanderstand voor het flitsen. En dan maar eens spelen met de ISO knop van de camera.
Oefenen, hang een krant op 5 of 7 meter, met de zon of het licht van achteren. Een krant zal ongeveer de zelfde hoeveelheid licht nodig hebben als een gezicht.
Met de ISO tussen 32 en zeg rond de 800 zul je merken dat je daarmee de hoeveelheid licht kunt regelen met behoud van alle Nikon automatiek. Let er in ieder geval dus op dat de sluitertijd tussen 1/60 en 1/200 of 1/250 is. Om nu High Speed flits te gaan gebruiken, is niet nodig. Het buitenlicht zal bij een andere ISO hetzelfde blijven, maar het invullicht zal meer of minder worden, daarmee krijg je een meer of minder dramatisch effect. Het buitenlicht is het hoofdlicht, daar zul met een flitser niet veel aan kunnen doen, kan wel, maar dan maak je het jezelf moeilijk. Het invullicht van de flitsers werkt het best als het van één kant komt. De opklap flitser stuurt alles aan, en de lichtopbrengst is dermate klein dat die bij de gehele opname niet mee telt. Met name op een afstand van 5 meter of meer, merk je er niks van. De andere twee flitsers naast elkaar, links of rechts, je eigen voorkeur.

Afbeelding
een recente eigen opname waarbij een ieder wel tegen de zon in kijkt, Jammer dus, maar de opdrachtgever vond dat het bordes van dit prachtige kasteel (waar je dus niets van terug ziet) er op moest. In dit voorbeeld een flitser op de camera, vandaar dat de gezichten iets opgelicht zijn. Lekker simpel, zo kan het dus ook.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsopstelling groep

Berichtdoor Martijnvl » wo sep 26 2018 3:18 pm

Bedankt voor jullie reacties, heel veel praktische informatie!
Ik fotografeer met een D750, dus daarmee kan ik hem gewoon op de commanderstand zetten.
Heb het gisteravond al even uitgeprobeerd, maar soms reageerde één van beide flitsers niet, denk dat ze de flits van de commander niet zagen.
Wil het puur als invulflits gebruiken, raadzaam om de belichtingscorrectie van de flitsers op -1 of -2 te zetten of verlies ik dan juist teveel flitskracht?

Overigens willen ze ook nog kleinere groepsfoto's tot max. 5 personen. Maar daarvoor gebruik ik eventueel een reflectiescherm (82cm).
En voor de portretten kan ik die eventueel ook gebruiken, maar dat zie ik terplekke wel.

Handige tip van die krant! Ga ik ook even mee oefenen! Zal voornamelijk in de A- of M-stand fotograferen, met diafragma op f/8.0 of iets hoger.
Hans, heb je in jouw voorbeeld je flitsers op verschillende hoogtes gezet om de ook de mensen boven aan de trap te belichten?
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsopstelling groep

Berichtdoor gijs sandberg » wo sep 26 2018 3:30 pm

Martijn,
re: reagerde
Denk eraan dat het Nikon CLS systeem optisch werkt, de CLS sensor in de flitser moet de kamera-flits kunnen zien, even opletten dus.
re: raadzaam om de
Daarom moet je e.e.a. gewoon probereen met een dummy.
In het algemeen zet ik een invulflits op min twee.
(kijk maar eens naar andere foto's, als de invulflitsop 0 of min 1 staat ziet eea er vaak onnatuurlijk uit.)
re: hoogtes
m.i. niet relevant, het eerste doel is de gezichten herkenbaar op de foto te zetten.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsopstelling groep

Berichtdoor ReneG » wo sep 26 2018 10:59 pm

Het meeste is al gezegd, maar ik zou eigenlijk wille suggereren die hele opstelling en remote flitsen even te vergeten als je er weinig ervaring mee hebt. Ook omdat CLS in vol daglicht vaak niet zo betrouwbaar is en omdat het bij verkeerd gebruik averechts kan werken. De D750 kan op zich wel in commander mode maar zeker als de flitsers langs of achter je staan bij vol daglicht heb je kans dat ze vaak niet af gaan.

Verder zou ik de suggesties van Hans volgen. (Ik zou zelf indien mogelijk gewoon daglicht te gebruiken, maar dat hangt inderdaad van de situatie en locatie af).

Wil (of moet) je toch in(vul)flitsen en vertrouw je het niet helemaal met dat remote/off camera werken, dan kun je ook voor de 'simpele' methode kiezen met de flitser op de camera, zoals Hans ook al noemt. In dat geval:
- ISO 400 of 800
- Flitser op de camera, recht vooruit, met de ingebouwde groothoekdiffuser uitgeklapt
- Flitser op de stand TTL-BL (ezelsbruggetje: BL = gebruiken bij 'buitenlicht').
- Flitscompensatie op -1.0 tot -2.0

Ik ga dus ook mee in de de bewering van Gijs dat je de invulflits wat terug moet schroeven omdat het anders onnatuurlijk oogt. Dat gezegd hebbende, als je TTL-BL gebruikt kom je met -1.0 meestal ook wel weg omdat TTL-BL de flitskracht vaak zal reduceren om de achtergrond en onderwerp gelijkmatiger te belichten. Als je 'gewoon' TTL gebruikt minimaal -2.0.

PS: Als ik eerlijk mag zijn heb ik met de 'simpele' methode, met de flitser op de camera, TTL-BL en de groothoekdiffusor al heel wat groepen/groepjes mensen gefotografeerd bij events waarbij ik geen (flits)statieven of extra flitsers bij had, en vaak levert dat ook prima foto's op, al zijn ze dan niet spectaculair qua belichting. Maar als je niet ziet dat het geflitst is en je hebt de ongewenste schaduwen ge-elimineerd, dan heb je al goed ingeflitst. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsopstelling groep

Berichtdoor Hans Braakhuis » do sep 27 2018 8:42 am

De "simpele" methode is m'n enige vaste methode, gebruik bijna niks anders. Maar bij binnen opnamen, feesten, ga ik ook wel eens naar een 1/10 tot 1/30 sluitertijd, zodat mensen bewegen en gezichten scherp blijven.
Nikon legt tegenwoordig niet meer goed uit wat er nu gebeurd als je de camera op SLOW of REAR zet.
Je dwingt de camera om het omgevingslicht te meten (in A, P of S) en daarmee wordt sluitertijd en diafragma bepaald. De camera gaat ook een flits afgeven en de automatiek laat de fliter dan weten 1/3 tot 1/2 (????) van het nodigde licht af te geven, of te wel de flitser werkt als invulflits en je hoeft de flitser niet te compenseren.

Erg leuk wordt het dan natuurlijk als je gaat spelen met de - en + belichtingsknop van de camera, de flitser weet daar niets vanaf. Je krijgt dan meer of minder omgevingslicht en meer of minder flitslicht.
Wat ik ook veel doe: een 16mm op de camera en een flitser op 50mm, daarmee blijft de omgeving donkerder dan het onderwerp.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsopstelling groep

Berichtdoor JurjenF » vr sep 28 2018 12:40 pm

Prima tips! Heel af en toe loop ik er ook wel tegenaan. Maar idd : gewoon 'recht-toe-rectt-aan' flitsen is vaak de beste oplossing.Op grotere afstand krijg je geen rode ogen of je ziet ze niet.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsopstelling groep

Berichtdoor Martijnvl » vr sep 28 2018 7:05 pm

Hele bruikbare tips inderdaad, dank daarvoor! Helaas hebben ze de opdracht afgezegd...
Maar ik ga hier zeker mee aan de slag!
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten