flitsen en continue opnamen

Discussies over flitsers

Onderwerp:

flitsen en continue opnamen

Berichtdoor Picturepatje » wo okt 24 2018 8:16 pm

Gezocht maar niet gevonden, dus stel ik de vraag hier :oops:

Ik heb een Nikon D7100 en heb een Yongnuo 685 flitser gekocht. Nou krijg ik het niet voor elkaar ( of kan het niet? ) om te flitsen in combinatie met Ch op de camera.
De flitser doet 3 kleine flitsen en één grote flits en maakt dan 2 foto's achter elkaar ... waarvan er 1 belicht is en de andere zwart?!

Ik ben nieuw in flitsfotografie, dus misschien stel ik nu een stomme vraag.

Waarom ik dit wil kunnen, is omdat ik sport ( kitesurfen ) fotografeer en dit meestal op burst doe om een hele move te fotograferen. Nu wil ik dit combineren met flits ... maar vraag mij af hoe ik dat kan instellen op de D7100.

Bedankt voor de reacties :D
Picturepatje

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: flitsen en continue opnamen

Berichtdoor weimaraner » wo okt 24 2018 8:20 pm

Tussen flitsen door moet een flitser normaal gesproken opladen, iets dat afhankelijk van de flitssterkte tot en aantal seconden kan duren. Denk dat daar je probleem ligt, denk dat het zelfs op minimaal flitsvermogen (waardoor de oplaadtijd het kortst zal zijn) moeilijk wordt om met burstmode te flitsen - de flitser kan dat gewoon niet bijbenen.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: flitsen en continue opnamen

Berichtdoor Vincent » wo okt 24 2018 8:23 pm

De Yongnuo 685 heeft een recycle time/oplaad tijd van 3 seconden. Als je op vol vermogen flitst moet je dus minimaal 3 seconden wachten tussen twee flitsen om gelijke/correcte belichting te krijgen. Op lager vermogen daalt deze tijd snel en kun je sowieso vaker flitsen in 1 lading.

Gewoon berperkingen van je flitsers. Geen verkeerde instelling.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: flitsen en continue opnamen

Berichtdoor weimaraner » wo okt 24 2018 8:25 pm

Ter aanvulling, op vol vermogen en met volle batterijen is de herlaadtijd tussen twee flitsen ongeveer 2 seconden. Met minder volle batterijen tussen de 3 en 5 seconden. Dit zie ik tenminste op pagina 2 van de handleiding staan.
Of de flitser genoeg herladen is om weer te flitsen kan je aan het lampje aan de achterkant (linksonder) zien - als dit brandt is de flitser weer flitsgereed.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: flitsen en continue opnamen

Berichtdoor Picturepatje » wo okt 24 2018 8:35 pm

Bedankt voor de snelle en duidelijke reacties! Beter dus iets meer kunnen verdiepen voordat ik tot aanschaf overging.
Picturepatje

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: flitsen en continue opnamen

Berichtdoor henkk » wo okt 24 2018 8:51 pm

Je kunt wellicht het flitsvermogen terugbrengen tot 1/8 of zo en dan kijken hoe lang je flitser de camera bijhoudt. Ook Ch beperken tot 3 fps kan wellicht helpen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: flitsen en continue opnamen

Berichtdoor henkk » wo okt 24 2018 8:52 pm

En het type batterijen is ook van invloed. Li-ions laden snel maar zijn ook snel leeg.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: flitsen en continue opnamen

Berichtdoor Picturepatje » wo okt 24 2018 9:48 pm

Op laag vermogen doet ie het ook niet ... dus na 3 dagen maar op Marktplaats ermee. Duur foutje
Picturepatje

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: flitsen en continue opnamen

Berichtdoor Hans Braakhuis » do okt 25 2018 10:47 am

Zelf heb ik vaak de SD-6 gebruikt, als ik snel en veel stroom nodig heb.
Met een extra voeding voor je flitser, (heeft die er een aansluiting voor?) kun je veelal de hele dag door flitsen. Je hoeft geen accu's meer te verwisselen.
Een SD-6 (Tegenwoordig de SD-9) is een bijzondere extra voeding. Bij de SD-9 gaat ook de intervaltijd sneller. En de intervaltijd kan ook sneller gemaakt worden door bv Eneloop accu's. Die zijn veelal het snelst van alle accu's en veel sneller dan batterijen.
Let er op, de samenwerking van bv de actuele SD-9, werkt alleen als je een compatibele flitser hebt. Bij Nikon dus de SB-900 of SB-910. Je zou de handleiding er eens op na moeten lezen.
Wat ik ook wel doe: de ISO omhoog, dan verbruik je minder flitslading. En dus minder laadtijd tussen de flitsen.

Kan het goedkoper: zet de flitser die je op het oog hebt eens in deze excel file: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Nikon ... itsers.xls
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: flitsen en continue opnamen

Berichtdoor henkk » do okt 25 2018 11:21 am

Net even wat geprobeerd. Met mijn Metz 44 AFi-N kan ik met 3 beelden per sec. 6-8 opnamen maken voordat de flitser het niet meer bijbeent. Dan slaat hij een of twee over en doet er weer een. In Ch (7 beelden/sec) redt hij er drie.
Hangt uiteraard ook af van de lading van de accu's en de belichting en afstand tot het onderwerp (getest op iso 200 met f/2.8 op ca 3 m afstand binnenshuis met dus nauwelijks omgevingslicht vandaag.

Voor kitesurfen zul je verder af staan dus dat kost meer licht. Maar de iso kan ook omhoog. Als invulflits overdag zou je toch een aantal foto's moeten kunnen maken voordat de flitser het opgeeft. Ik zou de flitser ook op bijv. 1 of 2 stops onderbelichten zetten t.o.v. het heersende daglicht.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: flitsen en continue opnamen

Berichtdoor ben42 » do okt 25 2018 12:18 pm

Wat ik me afvraag :

Wat is de afstand waarop je het kitesurfen fotografeerd ? **)
Mijn beeld bij kitesurfen en fotograferen is dat de afstand dusdanig is dat flitsen niet (of nauwelijks) effect heeft op de foto.

Ben

**)
Afstand bij Kitesurfen is al snel tientallen meters. (Groot vraagteken).
Meestal is het Kitesurfen buiten, waardoor flitsen al minder effectief is.
Ten opzichte van het omgevingslicht, waaronder reflecties van het water, reflecties van het strand, lijkt mij dat de flitser eigenlijk niet bijdraagt aan de verlichting van de Kitesurfer.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: flitsen en continue opnamen

Berichtdoor Vincent » do okt 25 2018 6:43 pm

Gewoon een beetje richting zonsondergang werken, dan kun je best een hoop afstand overbruggen. Mits je voldoende vermogen hebt uiteraard. Ik denk dat je met een reportageflitser niet zo heel ver komt.

Sowieso zou ik dan het licht bundelen met een fresnellens of andere modifier. Met een goede studio flitser of een aantal speedlights combineren, moet het wel te doen zijn:

https://m.youtube.com/watch?v=cP6a47BQA70
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: flitsen en continue opnamen

Berichtdoor justme » do okt 25 2018 7:21 pm

Vind de uitwerking, bij die gast, met het motorcrossen mooier uitkomen overigens.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: flitsen en continue opnamen

Berichtdoor henkk » do okt 25 2018 7:24 pm

Als ik de specs zie van die Yongnuo moet je daarmee toch een eind kunnen komen voor het beoogde doel. Bijv. zoom tot 200 mm. En instelling van de flitsopbrengst tot 1/128. Je moet waarschijnlijk wel even de moeite nemen er achter te komen hoe dat allemaal werkt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: flitsen en continue opnamen

Berichtdoor Picturepatje » do okt 25 2018 8:12 pm

Weer bedankt voor de info! Het is wel duidelijk dat ik mij sowieso onvoldoende heb verdiept in flitsfotografie ... lees ... onderschat.
Qua afstand tot de kitesurfer maakt niet veel uit, want ik schiet niet op enorme afstand. Ik gebruik wel o.a. een 100-400, maar was van plan bij deze shoot een 17-70 2.8-4 te gebruiken. Ik vraag dan bijvoorbeeld aan een kitesurfer om vlak voor mij of over mij heen te springen. Dan is het soms bukken om niet geraakt te worden ( bij wijze van spreken ). Maar die aktie dichtbij gaat zo razend snel dat je wel een burst moet gebruiken. En ik merk dat de flitser vooraf 3 flitsen doet en dan pas de echt flits. Dan is bij de door mij voorgestelde aktie, de kitesurfer al lang voorbij. Ik snap nu dat er laatst iemand met een hele opstelling met een losse grote spot werkte. Uit het handje met een flitser wordt denk ik wel erg lastig ( misschien ondoenlijk ).

Voor wat betreft de tip over het vermogen van de flitser heb ik deze op zijn laagst gezet en de ISO op 3200 ( geeft overigens slechte kwaliteit met een D7100 ) en de burst op 3 fps ... ook dat deed de flitser helaas niet.
Picturepatje

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten