hoelang werkten jullie met een set accu's/batterijen?

Discussies over flitsers

Onderwerp:

hoelang werkten jullie met een set accu's/batterijen?

Berichtdoor ben42 » di okt 30 2018 12:01 pm

Wanneer waren jullie (flits) accu's toe aan vervanging ?
(Na hoeveel tijd ?)

Ben
Afbeelding
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: hoelang werkten jullie met een set accu's/batterijen?

Berichtdoor justme » di okt 30 2018 1:21 pm

werk al een tijdje met eneloops, maar ik kan het niet zeggen, ik draag altijd een dubbele set spares bij me (8 opgeladen), en heb nog nooit met een lege set gestaan. heb een mooi doorzichtig doosje met 8 op een rij. de lege ingewisselde zet ik er op de kop in. bij thuiskomst gaan deze direct in de lader, eenmaal opgeladen zitten ze er zo een paar weken ongebruikt, en nog steeds met 'pit' in het doosje.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: hoelang werkten jullie met een set accu's/batterijen?

Berichtdoor p.visker » di okt 30 2018 2:29 pm

ik werk met de "Lada" oplaatbare batterijen van Ikea, staan goed aangeschreven en heb nog geen problemen gehad hiermee.

Gr. Paul
Vriendelijke groet,
P. Visker
Gebruikersavatar
p.visker

Regiocoördinator
Berichten: 180


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: hoelang werkten jullie met een set accu's/batterijen?

Berichtdoor gijs sandberg » di okt 30 2018 3:17 pm

Ben,
Wanneer...
Daar is geen zinnig woord van te zeggen
-chemie/fabrikaat van de accus
-gebruiks-frequentie/uitputting
om slechts enige factoren te noemen.
Sommigen ervaren dat NiCad accus 10 jaar of meer meegaan.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: hoelang werkten jullie met een set accu's/batterijen?

Berichtdoor MarcoEos70D » di okt 30 2018 4:28 pm

Je vraagt naar "hoeveel tijd", maar dat zegt natuurlijk niets als je niet weet hoeveel ermee geflitst wordt. Wat wil je exact weten?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: hoelang werkten jullie met een set accu's/batterijen?

Berichtdoor stouten » di okt 30 2018 5:32 pm

ik gebruik al 6 jaar Eneloop accu's en de lader geeft nog steeds 98% aan
Nikon Z7 Nikon 24-70 4S - Nikon D800- Sigma 24-105 ART - Nikon D7500 - Sigma 15-30EX- Sigma 17-70 OS-
Sigma 150-600 sport - Sigma 105 F2.8 macro OS HSM-
Triopo flitsers
Velbon tripod- Redged tripod- Monfrotto tripod
Redged monopod
stouten

Forumlid
Berichten: 162


Locatie: Den Burg Texel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: hoelang werkten jullie met een set accu's/batterijen?

Berichtdoor ReneG » di okt 30 2018 8:16 pm

Ik gebruikte vroeger de GP2700s hoge capaciteit. Prima accu's die heel lang meegingen, maar die sneuvelden nog wel eens als je ze niet regelmatig oplaadt.

Tegenwoordig de GP Recyko+. Die zijn top. Iets minder capaciteit maar die kun je rustig een jaar in de kast laten liggen. Ik heb een stuk of 8 sets die nu al 6 jaar meegaan en ik heb er nog geen een weg hoeven gooien.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: hoelang werkten jullie met een set accu's/batterijen?

Berichtdoor ben42 » wo okt 31 2018 1:51 pm

Hallo Allemaal,

Allen hartelijk dank voor jullie antwoorden. De vraag was :
Wanneer waren jullie (flits) accu's toe aan vervanging ?
(Na hoeveel tijd ?)


En het kan natuurlijk zijn dat jullie nog met de eerste set aan batterijen werken. In dat geval heb je ze nog nooit vervangen en kun je deze vraag natuurlijk niet beantwoorden.

Stouten:
Geeft aan dat na gebruik van 6 jaar ze nog niet aan vervanging toe zijn. Als dit zijn eerste set is, dan weten we tenminste dat het meer dan 6 jaar is voor zijn eerste set wordt vervangen.

ReneG
Geeft aan dat zijn accu's wel sneuvelden, maar geeft niet aan na hoeveel tijd. Maar voor zijn huidige set geeft hij ook 6 jaar aan.

Marco,
De vraag lijkt mij duidelijk. Ik wil weten hoe lang je met de batterijen hebt gedaan, ik vraag geen informatie over hoe je de batterijen hebt gebruik, die informatie is natuurlijk wel welkom.

Gijs,
De vraag gaat over het verleden. De factoren hebben dan al een rol gespeeld, ik vraag na hoeveel tijd de batterijen vervangen zijn (in het verleden). De chemie/gebruiks-frequentie en andere factoren zijn dan al bepaald. De vraag is dus niet hoe lang zouden of zullen batterijen meegaan (afhankelijk van de omstandigheden), maar de vraag is na hoeveel tijd je ze vervangen hebt. Zolang we het verleden niet kunnen veranderen ligt dat dus al vast.

Ook Paul en Wiebe dank voor jullie antwoord, jammer dat jullie geen tijdsduur aangeven.

Toelichting.
Op mijn D7000 gebruik ik wel eens mijn SB700 flitser. Meestal heb ik de flitser niet bij me (vakanties, uitjes en dergelijke) en gebruik dan soms de interne flitser. De SB700 flitser gebruik ik alleen bij bijzondere gelegenheden en thuis soms tussendoor nog wel een keer. Maar het komt er op neer dat ik de flitser eigenlijk maar 1 soms 2 keer per jaar inzet. Maar ik heb wel 3 sets aan accu's klaarliggen. Zodat als ik ga flitsen even vooruit kan.

Meestal laad ik ze dan net van te voren op. Maar ze zijn dan zolang niet meer gebruikt dat er nog wel eens een accu in de set zit die eigenlijk niet meer zo goed is. Dan zit je op een gelegenheid te fotograferen en dan geeft een set het op omdat er een slechte tussenzit. Als in de volgende set dan ook een slechte zit dan ga je combineren, niet ideaal op dat moment zelf. Mijn batterijen 'slijten' dus vooral door het op de kastplank liggen. En omdat dat heel sterk per accu varieert is het daarmee lastig werken.

Om alle batterijen van te voren individueel op capaciteit te testen is best wel veel werk en daar heb je best wat tijd voor nodig. En wanneer besluit je dan dat een accu niet meer voldoet ? Nu vind ik accu's altijd wel lastige materie, of het nu gaat om penlights (voor flitsen b.v.), je accu in je mobiel, je accu in je automobiel, de accu op de fiets, tablets en nog wel wat apparaten. Daarom heb ik de 'generieke' vraag gesteld over hoelang jullie met (flits) accu's deden in het verleden, dat is in ieder geval een vraag die beantwoord kan worden zonder dat je daar allerlei afhankelijkheden bij hoeft te specificeren.

Dank voor jullie tijd en aandacht,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: hoelang werkten jullie met een set accu's/batterijen?

Berichtdoor imaginary_nl » wo okt 31 2018 2:06 pm

Je bent dus eigenlijk op zoek naar batterijen met lage zelfontlading.
Twee keuzes: alkaline (niet oplaadbaar) of Eneloop (oplaadbaar)

Eneloop is een merknaam en zijn speciaal type oplaadbare accu's.
Ladda (AAA: 900 mAh en AA:2450 mAh) van Ikea zijn dezelfde als de Eneloop, maar een stuk goedkoper.

NiMH accu's hebben een hoge zelfontlading en zijn in de praktijk dus leeg wanneer je ze nodig hebt. Zoals je zelf al omschrijft.

Accu's hebben een beperkt aantal laad-ontlaad cycli. Wanneer ze slechts heel langzaam leeglopen hoef je ze dus ook minder op te laden, tenzij je ze gebruikt uiteraard.

Netto gaan ze dus langer mee.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: hoelang werkten jullie met een set accu's/batterijen?

Berichtdoor justme » wo okt 31 2018 2:29 pm

ben42 schreef:
Ook Paul en Wiebe dank voor jullie antwoord, jammer dat jullie geen tijdsduur aangeven.

Toelichting.

Op mijn D7000 gebruik ik wel eens mijn SB700 flitser. Meestal heb ik de flitser niet bij me (vakanties, uitjes en dergelijke) en gebruik dan soms de interne flitser. De SB700 flitser gebruik ik alleen bij bijzondere gelegenheden en thuis soms tussendoor nog wel een keer. Maar het komt er op neer dat ik de flitser eigenlijk maar 1 soms 2 keer per jaar inzet. Maar ik heb wel 3 sets aan accu's klaarliggen. Zodat als ik ga flitsen even vooruit kan.

Meestal laad ik ze dan net van te voren op. Maar ze zijn dan zolang niet meer gebruikt dat er nog wel eens een accu in de set zit die eigenlijk niet meer zo goed is. Dan zit je op een gelegenheid te fotograferen en dan geeft een set het op omdat er een slechte tussenzit. Als in de volgende set dan ook een slechte zit dan ga je combineren, niet ideaal op dat moment zelf. Mijn batterijen 'slijten' dus vooral door het op de kastplank liggen. En omdat dat heel sterk per accu varieert is het daarmee lastig werken.


Jouw situatie is erg gelijk aan de mijne. Juist door de mogelijkheid van ad hoc gebruik, heb ik net als jij, twee extra setjes batterijen beschikbaar. Dat de set die in gebruik is mogelijk leeg is peins ik eigenlijk niet over.

Wat ik wel doe, als ik weet dat ik moet flitsen, voordat ik wegga de flitser(s) voorzie van batterijen die ik nog niet gebruikt heb.

ik heb daarmee nog niet een situatie meegemaakt dat ik zonder 'pit' zat.

Dus in mijn geval helpt het om backups te hebben qua batterijen, en ik heb hier bewust voor Eneloops gekozen omdat je deze lang ongebruikt in de tas kunt laten zitten.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: hoelang werkten jullie met een set accu's/batterijen?

Berichtdoor MarcoEos70D » wo okt 31 2018 5:02 pm

ben42 schreef:De vraag was :
Wanneer waren jullie (flits) accu's toe aan vervanging ?
(Na hoeveel tijd ?)

Marco, De vraag lijkt mij duidelijk. Ik wil weten hoe lang je met de batterijen hebt gedaan, ik vraag geen informatie over hoe je de batterijen hebt gebruik, die informatie is natuurlijk wel welkom.
Ben

Voor jou als schrijver was de vraag misschien heel duidelijk, maar als lezer natuurlijk niet. Zonder enige toelichting kan jouw vraag net zo goed betekenen: "na hoeveel uur gebruik moeten je lege batterijen vervangen worden door verse batterijen" als op "na hoeveel jaar vervang je batterijen".

Het antwoord op de vraag die je blijkbaar wilde stellen kan ik je nog niet geven. Ik gebruik Eneloops, al jaren, en heb ze nog nooit ontvangen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: hoelang werkten jullie met een set accu's/batterijen?

Berichtdoor ReneG » wo okt 31 2018 10:20 pm

ben42 schreef:ReneG
Geeft aan dat zijn accu's wel sneuvelden, maar geeft niet aan na hoeveel tijd. Maar voor zijn huidige set geeft hij ook 6 jaar aan.


Let wel, de huidige set gaat al 6 jaar mee en werkt prima.

De accu's die sneuvelden waren de GP2700s maar dat was mijn fout. Je moet die namelijk regelmatig opladen, anders komen ze na een tijdje onder een bepaald spanningniveau en dan gaan ze dood (net als een LiPo). Oftewel, die set had veel langer meegekund als ik ze tijdig had opgeladen, maar ik wist dat toen nog niet. User error dus.

De GP Recyko+ kun je ook aan het rijtje geschikte batterijen toevoegen, zelfde techniek als de Eneloops. Die houden hun spanning lang vast en zijn meestal ook wel weer tot leven te brengen als ze echt leeg zijn.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: hoelang werkten jullie met een set accu's/batterijen?

Berichtdoor Hans Braakhuis » do nov 01 2018 9:53 am

De originele accu's van de D100 uit 2002 (16 jaar oud dus) werken nog steeds. Ook van een recent verkochte D200 (12 jaar oud) werkten. Werken is dan goed voor 10 tot 20 opnamen. Voor beide camera's geld dus dat ik ook een recenter exemplaar bij me heb, die met 19 mAh. Accu van de D600 (6 jaar oud) nog steeds goed voor een hele dag er mee werken.

Meerdere ervaringen met goedkopere vervangers, vrijwel altijd na één jaar, zijn ze op.

In de flitser alleen Eneloop met de Powerex lader.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: hoelang werkten jullie met een set accu's/batterijen?

Berichtdoor ben42 » do nov 01 2018 11:23 am

MarcoEos70D schreef:
ben42 schreef:Wanneer waren jullie (flits) accu's toe aan vervanging ?
(Na hoeveel tijd ?)


Voor jou als schrijver was de vraag misschien heel duidelijk....

Marco heeft gelijk,

Met vervangen bedoelde ik het meer permanente vervangen, zoals:
Ik wil mijn lens vervangen.
Anders zou ik wel zeggen:
Ik wil mijn lens verwisselen.

Zo had ik het voor de accu's ook bedoelt. Sorry dat ik hierin niet duidelijker was.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: hoelang werkten jullie met een set accu's/batterijen?

Berichtdoor justme » do nov 01 2018 1:11 pm

Ah juist ja. Dat schept duidelijkheid.

ik denk dat wanneer mijn eneleoops tot hun einde komen, dan moet het wel heel erg gesteld zijn met de staat ervan dat je dit gaat merken/ lastig vinden.

bv een iphone geeft aan wat de batterijconditie is. Dit is iets wat je doorgaans niet weet van een AA batterij. je stop ze in een lader met bv 5 streepjes, of een enkel ledje wanneer de batterij 'vol' is. maar of de capaciteit nog steeds hetzelfde is als wanneer deze nieuw zou zijn dat weet je eigenlijk niet/nooit.

Er zal vast iets bestaan waarmee de je conditie kunt meten, best wel interessant
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten