Externe reportageflitser

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Externe reportageflitser

Berichtdoor Walter » wo jan 02 2019 1:30 pm

Hoi allemaal,

Ik ben aan het experimenteren met mijn Nikon D3500 en wil graag kijken of fotografie me bevalt. Nu heb ik bij dit toestel een externe flitser (ik geloof een SB800 maar kan het nummer fout hebben). Ik zou graag willen experimenteren met deze flitser vanaf de zijkant voor een "standaard" reportage en voor low key foto's. Daarvoor moet die echter wel gekoppeld worden met mijn toestel.

Nu begrijp ik dat hier meerdere opties voor zijn:
- Het Nikon systeem
- Infrarood
- Radio
- Met een kabel

Het Nikon systeem is te duur in mijn geval aangezien de D3500 dit niet ingebouwd heeft en ik dus een extra flitser of zender nodig heb.

De andere opties kunnen in theorie wel allemaal. Welke optie geeft de voorkeur en welke zender / kabel zou dan aan te raden zijn?

Ik hoop dat jullie me hier wat in kunnen adviseren!

Walter
Walter

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Externe reportageflitser

Berichtdoor gijs sandberg » wo jan 02 2019 1:38 pm

Walter,
Welkom.
Voor een experiment in studio/stationaire opstelling kan je de SB800 (in manual) door de ingebouwde flitser laten afsteken.
Jouw opmerking dat een D3nnn niet als Commander kan optreden is correct.
Een oplossing kan zijn een tweede SB-800 of een SB-700 op de kamera.
re: kabel
Als je een tweedehands Nikon (of third-party) TTL kabel kan vinden is dat wellicht kosten-efficient, maar die kabels zijn meestal niet langer dan een meter.
re: radio
Er zijn vele varianten (allen van derden) met verschillende mogelijkheden en prijzen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Externe reportageflitser

Berichtdoor ReneG » wo jan 02 2019 8:13 pm

Ik zou voor een goedkope set radio triggers gaan. Zender op je camera, ontvanger op je flitser op een simpel lampstatief. Enige nadeel is dat je de flitser handmatig moet instellen. Bij duurdere types kan dat soms via de zender, maar dan zit je alweer snel richting de prijs van een tweede Nikon flitser.

Met een kabel testen of als slave laten flitsen kan natuurlijk ook bij wijze van experiment, maar bij als slave flitsen op basis van de interne flitser wil de externe flitser het nog wel eens af laten weten als die flitser niet 'in het zicht' van je cameraflitser staat. Kabels gebruik ik wel eens in studio opstellingen maar niet bij modellen (dan wil je kunnen bewegen en voor je het weet ligt e.a. op de grond).

PS: Het Nikon systeem (IR) werkt op zich prima maar laat het buiten in daglicht nog wel eens afweten.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Externe reportageflitser

Berichtdoor DannySan » wo jan 02 2019 8:21 pm

Ik gebruik een simpele triggerset van Yongnuo, werkt 100% feilloos al jarenlang bij mij :-)
Dit is de RF-603N
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Externe reportageflitser

Berichtdoor Walter » wo jan 02 2019 8:56 pm

Dank je voor de reacties. Het lijkt er op dat een Radio verbinding het meest interessant gaat zijn. Maar ik zie door de vele varianten door de bomen het bos niet.

Hoe bepaal je wat voor een zender / receiver combinatie het meest geschikt is? Zomaar de duurste is niet mijn idee. Maar een miskoop omdat je teveel mist ook niet. Dus ik zou graag een weloverwogen keus maken, maar weet niet waar op te letten...
Walter

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Externe reportageflitser

Berichtdoor Walter » ma jan 14 2019 9:23 am

Nou, het is de Godox X1T geworden. Gisteren heb ik hem voor het eerst uitgeprobeerd. Een leuke fotoshoot met mijn vriendin!

Wel ben ik een aantal uitdagingen tegen gekomen.
1. Als ik even geen foto's nam, dan lijkt het alsof de Godox set op standby gaat. Wanneer ik dan een foto neem flitst de flitser niet meer en moet ik de Godox set activeren voordat die weer werkt.
2. De flits registreert niet op mijn foto als ik een snellere sluitertijd dan 1/60 kies wat vreemd is. Volgens mij is de synchronisatietijd van de set tot 1/8000 en van de camera tot 1/200. Ik zou in theorie dus sluitertijden tot 1/200 moeten kunnen kiezen.
3. Tot slot zou ik volgens mij ook de flitssterkte op de Godox set moeten kunnen instellen, maar dit lijkt niet te werken. Wanneer ik die aanpas op de flitser werkt het wel.

Ik had de flitser en de camera ingesteld op manual.

Iemand enig idee wat ik fout gedaan heb?
Walter

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten