Oplaadbare batterijen voor flitser

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Re: Oplaadbare batterijen voor flitser

Berichtdoor mozes » ma feb 17 2020 11:36 am

Ik gebruik de ReCyko+ AA 2600 met de PowerBank 570 Lader
Ze waren wel prijzig, maar voldoen goed, + ze houden de spanning vast, ook al worden ze een hele tijd niet gebruikt.
Laden duurt vrij lang, denk aan toch wel een uurtje of 4.
https://www.nkon.nl/rechargeable/nimh/a ... 00mah.html
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Oplaadbare batterijen voor flitser

Berichtdoor hans de wit » ma feb 17 2020 11:45 am

maar hoe ga je dat meten???
gr ha
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Oplaadbare batterijen voor flitser

Berichtdoor adri » ma feb 17 2020 2:57 pm

bij de duurdere opladers staat meestal het percentage op de display b.v Ansmann Powerline 4 Pro Batterijlader NiCd, NiMH
Laatst gewijzigd door adri op ma feb 17 2020 3:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
adri

Clublid
Berichten: 123


Locatie: dommelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Oplaadbare batterijen voor flitser

Berichtdoor Gilbert » ma feb 17 2020 3:08 pm

Ik heb nu toch maar die Eneloop Pro accu's besteld tezamen met de Eneloop lader.
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Oplaadbare batterijen voor flitser

Berichtdoor gvdnberg » wo okt 21 2020 11:27 am

Verstandige keuze, maar dat weet je ondertussen al.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oplaadbare batterijen voor flitser

Berichtdoor Tony D » wo okt 21 2020 4:41 pm

(OT: Bij mijn e-bike kreeg ik het advies om de accu drie keer helemaal leeg te fietsen en daarna tot max 20 % ontlading te gaan. Dat betekende wel dat ik voor de laatste paar kilometer als maar rondjes om mijn huis moest fietsen om hem echt leeg te krijgen)
Voor mijn flitser (SB700) gebruik ik de witte Eneloops en de Ladda’s en die gaan beide zeer lang mee per lading. Ze worden nauwelijks warm. Ik wil geen andere meer.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oplaadbare batterijen voor flitser

Berichtdoor ReneG » wo okt 21 2020 9:32 pm

Laadsnelheid wordt primair bepaald door de lader (de duurdere zijn instelbaar). De standaard laders die je er soms bij koopt doen er vaak langer over, maar er zijn laders die een setje van 8 in minder dan 2 uur helemaal opladen. Meestal zijn dat de duurdere laders.

Voor wat betreft Eneloop (of Recyko++, daar heb ik de meeste van), beide uitstekend). Maar de Pro is zeker niet altijd beter. Het hangt van je toepassing en methode af. In deze link wordt haarfijn uitgelegd wat de voor- en nadelen zijn van de hogere en lagere capaciteit en Pro vs. standaard versies: https://eneloop101.com/batteries/eneloop-pro/. Er staan overigens ook wat testgetallen bij, en dan zie je dat de Pro wel sneller recycled maar dat het verschil lang niet zo groot is als men vaak denkt.

In het kort, de hogere capaciteit kunnen sneller meer energie afgeven, en ook sneller cyclen. Dat maakt ze heel geschikt voor flitsers, maar... alleen als je veelvuldig op hoog vermogen flitst. En ik denk dat de meeste mensen dat wat minder vaak doen. Ik sta zelden als een snelvuurkanon op max. vermogen te flitsen, meestal is het tempo relatief laag en ook zelden op vol vermogen. Heb ik dat wel nodig dan neem ik de Pro's.

Maar de lagere capaciteit (standaard) versies hebben ook heel wat voordelen t.o.v. de Pro versies:
- Lagere capaciteit versies gaan veel langer mee (gemiddeld een factor 4 meer laadcycles).
- Standaard versies kunnen beter tegen volledige ontlading dan Pro versies, die daarna soms geheel onbruikbaar worden. Je moet ze eigenlijk wisselen voor ze onder de 20% komen en minstens eens in de 6 maanden opladen mochten ze lang stil liggen.
- Standaard versies zijn veel meer geschikt voor toepassingen die weinig vermogen nodig hebben (zoals klokken, maar ook op laag vermogen flitsen).
- Standaard versies kunnen wat minder vermogen leveren, maar worden ook veel minder heet. Sommige flitsers (zoals een SB-900 met zijn design fout qua oververhitting)) vinden dat fijner. Verder schijnen de Pro Eneloops wat dikker te zijn (het klopt dat ze iets krapper worden) en als ze echt heet worden kunnen ze uitzetten. Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat een oververhitte batterij vast zat en pas na wat af te zijn gekoeld loskwam, al wat dat niet in een flitser.
- Voor mij niet zo van belang, maar standaard versies zijn 2-3 keer goedkoper.

Dus het hangt van je manier van flitsen af, maar ik denk dat de standaard lagere capaciteit versies voor veel mensen de beter keuze is. Ik kan dat vanuit persoonlijke ervaring ook wel herkennen. Ik heb letterlijk tientallen AA's van meerdere soorten en merken (ik gebruik ze ook niet alleen voor flitsers). De hoge capaciteit versies kunnen gloeiend heet worden, maar belangrijker, ik heb er minstens 20 af moeten schrijven in de afgelopen 10 jaar. Soms omdat ik ze te lang niet geladen had, soms omdat ze er gewoon mee ophielden (cycles bereikt). Daarentegen heb ik van de standaard versies, waarvan ik er meer heb, daarentegen in al die jaren pas een exemplaar afgeschreven. Ik gebruik de hoge capaciteit versies nu alleen nog maar als ik op hoog tempo en met hoog vermogen moet flitsen. Verder alleen nog maar standaard.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oplaadbare batterijen voor flitser

Berichtdoor wim hoppenbrouwers » do okt 22 2020 7:01 pm

Witte Ladda van Ikea! Topper!
Ik maak geen compo's, maar registreer slechts in 3D.
anaglyphen rood/cyan brilletje gebruiken voor de diepte!

https://flic.kr/g/BbRE2
Gebruikersavatar
wim hoppenbrouwers

Clublid
Berichten: 1416


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten