SU-800 versus RW-W10 (of 11B) -keuzestress-

Discussies over flitsers

Onderwerp:

SU-800 versus RW-W10 (of 11B) -keuzestress-

Berichtdoor MauricevdL » do feb 25 2021 1:20 pm

Remote opstelling: Z6 ii met 2 (of 3) SB-700 flitsers.
Vraag: hoe remote te bedienen?
(Ik wil per se bij Nikon blijven, dus ik zoek geen Yongnuo of Godox-oplossing.)

Waar ik nog altijd niet uit kom, ook niet met (waardeloze) support van Nikon NL, is wat ik kan verwachten van een RW-W10 (of RW-W11B) en wat ik kan verwachten van de SU-800.
Ik zie in manuals veel onduidelijke voorbeelden van een combinatie van beiden, maar dat lijkt mij toch overkill.

Mijn vraag is simpelweg: kan ik 2 of 3 flitsers remote aansturen met een RW-W10? Of mis ik dan teveel functionaliteit?
Of kan ik ook -met meer functies- uit de voeten met UITSLUITEND een SU-800?

De winkels zijn dicht, dus advies daar halen is lastig.
Dank alvast voor meedenken!
Gebruikersavatar
MauricevdL

Forumlid
Berichten: 89


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: SU-800 versus RW-W10 (of 11B) - follow up-

Berichtdoor MauricevdL » za mar 27 2021 3:04 pm

Na wat speurwerk kwam ik er en passant achter dat Godox nog wacht op firmware om de Z6 II te kunnen ondersteunen.

Maar wat vreemder is, is dat de SU-800 niet meer leverbaar is bij de bekendste fotowebwinkels. Ik vond nergens op internet bericht dat er opvolging aanstaande is. Op de Nikon websites (ook internationaal) wordt de SU-800 nog steeds genoemd als onderdeel van het flitsassortiment.
Gebruikersavatar
MauricevdL

Forumlid
Berichten: 89


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: SU-800 versus RW-W10 (of 11B) -keuzestress-

Berichtdoor Nikkormaat » za mar 27 2021 3:41 pm

Het voordeel van de SU-800 is dat die een InfraRood verbinding maakt, waardoor de door jou genoemde flitsers aangestuurd kunnen worden.
De de WR-10 en WR-11 (niet WR-10 / 11) werken met een radiosignaal, waarvoor jouw flitsers ongeschikt zijn. Nadeel van de SU-800 vind ik dat je die in plaats van een flitser op de flitsschoen van de camera zet. Daardoor kun je dus geen flitser op de camera plaatsen als je dat zou willen.
Die Godox-trigger heeft een flitsschoen waar je een flitser op kunt plaatsen. Die flitser komt dan wel zo'n 4 cm hoger te staan. Volgens de importeur van Godox is de fabrikant inderdaad nog bezig om de firmware op de Z camera's aan te passen. De trigger van Hähnel heeft hetzelfde probleem met dezelfde reactie van de importeur. Het is onduidelijk hoe lang die firmware van beiden op zich laat wachten.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: SU-800 versus RW-W10 (of 11B) -keuzestress-

Berichtdoor MauricevdL » di mar 30 2021 11:47 am

Omdat er bijna nergens meer een SU-800 trigger te koop is, zelfs "niet meer leverbaar", heb ik met Nikon Beverwijk gebeld.
Daar kreeg ik mijn of meer te horen dat ze er niets over mochten zeggen.
Na wat doorvragen blijkt er opvolging te komen van het creatieve lichtsysteem, nog voor de komst van de Z9. Geen idee wat dat moet worden. SU-1000? Of een firmware oplossing?? Iets dat meer afgestemd is op de systeemcamera's en met meer mogelijkheden.
Ook ViewNX wordt niet meer ondersteund binnenkort.
Dus.... wachtkamer 🤔
Gebruikersavatar
MauricevdL

Forumlid
Berichten: 89


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: SU-800 versus RW-W10 (of 11B) -keuzestress-

Berichtdoor Bas » di mar 30 2021 1:50 pm

Als je echt niet kunt wachten.... Calumet lijkt de SU-800 op voorraad hebben, en Amazon ook.
Push the envelope. Watch it bend.
Bas

Clublid
Berichten: 83


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: SU-800 versus RW-W10 (of 11B) -keuzestress-

Berichtdoor Skippy » di mar 30 2021 2:15 pm

MauricevdL schreef:Omdat er bijna nergens meer een SU-800 trigger te koop is, zelfs "niet meer leverbaar", heb ik met Nikon Beverwijk gebeld.
Daar kreeg ik mijn of meer te horen dat ze er niets over mochten zeggen.
Na wat doorvragen blijkt er opvolging te komen van het creatieve lichtsysteem, nog voor de komst van de Z9. Geen idee wat dat moet worden. SU-1000? Of een firmware oplossing?? Iets dat meer afgestemd is op de systeemcamera's en met meer mogelijkheden.
Ook ViewNX wordt niet meer ondersteund binnenkort.
Dus.... wachtkamer 🤔

Wellicht een opvolger, gelijk met een of twee nieuwe flitsers. Met verbinding via Bluetooth 5.0 i.p.v. de inmiddels verouderde IR-techniek van de SU-800.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SU-800 versus RW-W10 (of 11B) -keuzestress-

Berichtdoor MauricevdL » di mar 30 2021 2:50 pm

@Skippy Zoiets zou kunnen. Ja

@Bas Die van Calumet had ik gezien inderdaad. Klein prijsje ook. Maar ik wacht nog ff
Gebruikersavatar
MauricevdL

Forumlid
Berichten: 89


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten