Problemen remote flitsen met Z6ll

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Problemen remote flitsen met Z6ll

Berichtdoor Nikkormaat » wo mar 10 2021 12:11 pm

Problemen remote flitsen met Z6ll
Als je gewend ben via een zichtverbinding gebruik te maken van remote flitsen op een DSLR zul je na aanschaf van een Nikon systeemcamera voor een nare verrassing komen te staan. :o Een oplossing kan nog een tijdje gaan duren. :shock:
Ik ben met mijn D750 gewend dat ik met de ingebouwde flitser of een op de camera geplaatste SB-900 via een zichtverbinding een SB-800 kan aansturen en dat ik de mate van (invul)flits voor beide flitsers vanaf de monitor van de camera kan beïnvloeden.
Met de Z6ll lukt dat niet. De optie “flitsregeling” in het “Foto-opnamemenu” blijft grijs en is niet beschikbaar. Daarom heb ik een vraag aan Nikon Support gesteld.
Die verwezen naar de handleiding waarin beschreven staat dat er een WR R-10 nodig zou is. Dat is vreemd, omdat die een radioverbinding levert en geen IR-signaal.
Daarom heb ik opnieuw contact opgenomen. Het blijkt dat er voor het afgeven van een IR-signaal op een Z camera een SB-5000 of SB-500 nodig is om een SB-900 of SB-800 remote te kunnen aan sturen.
Men gaf aan dat ik helaas niet de eerste ben met deze klacht. Achter de schermen zou inmiddels gewerkt worden aan nieuwe firmware, omdat de IR-hulpverlichting zelfs bij de nieuwste SB-5000 en SB-500 nog niet beschikbaar zou zijn.
Al met al lijkt het er met zulke kinderziektes op dat Nikon de Z camera’s te snel op de markt heeft gebracht.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten