Softbox fabriceren voor dummies.

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Softbox fabriceren voor dummies.

Berichtdoor Snoepjess » wo sep 08 2021 10:41 am

Goedemorgen mede flitsers,

Aanstaande vrijdag ben ik gevraagd om enkele gasten van een trouwerij te fotograferen.
Ik heb alleen een uitdaging, het feest, wat ik mag fotograferen, is 's avonds en ook nog eens binnen en het is de bedoeling dat er bij binnenkomst portretten van de gasten gemaakt worden.
Ik heb de ruimte niet om een flitsopstelling op te bouwen en ook een softbox is te groot ivm de beperkte doorloopruimte. Het is een stop-en-go moment, waardoor ik er niks neer kan zetten/op kan bouwen.
Het plaatsen van een reflectiescherm tegen de muur en daar vanaf te bouncen is daardoor ook helaas geen optie.
Ik heb zitten bedenken om de flitser (een sb 910) op de camera te plaatsen en dan de bouncen vanaf het plafond en dan het eea na te bewerken, maar dit wordt wel een tijdrovend klusje.

Nu zijn mijn opties beperkt en moet ik compromissen gaan maken, heeft iemand wel eens gewerkt met een "mini softbox" voor om de flitser?
Heeft dit een redelijk verzachtend effect, of is dit niet echt werkbaar?
Of, en dat is waar ik op hoop, heeft iemand misschien een gouden tip om het licht iets meer te verstrooien, waar ik nog niet aan gedacht heb?

Groetjes!
Snoepjess

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Softbox fabriceren voor dummies.

Berichtdoor Gerrit » wo sep 08 2021 11:06 am

Ik heb in dergelijke situaties goede ervaringen met het gebruik van een rond reflectiescherm. Ik zet het reflectiescherm dan aan een statief achter mij neer op de hoogte van de flitser die op de body zit. De flitskop draai ik 180 graden zodat deze op het scherm flitst. Je moet dan zo gaan staan dat er geen schaduwen op de muur er achter vallen. En alles op de M-mode. Na een paar proefopnamen ben je klaar voor de shoot.
D4s, Nikkor 24-70mm 1:2.8G ED, Nikkor 70-200 1:2.8GII ED, SB 900
kvk 73686913
www.fotockers.nl
Gerrit

Forumlid
Berichten: 155


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Softbox fabriceren voor dummies.

Berichtdoor Snoepjess » wo sep 08 2021 11:50 am

Gerrit schreef:Ik heb in dergelijke situaties goede ervaringen met het gebruik van een rond reflectiescherm. Ik zet het reflectiescherm dan aan een statief achter mij neer op de hoogte van de flitser die op de body zit. De flitskop draai ik 180 graden zodat deze op het scherm flitst. Je moet dan zo gaan staan dat er geen schaduwen op de muur er achter vallen. En alles op de M-mode. Na een paar proefopnamen ben je klaar voor de shoot.


Hier heb ik ook aan gedacht, alleen vrees ik dat ik het statief niet kwijt kan.
Het gaat om een beperkte ruimte van ongeveer 2 bij 3 meter.
Welk reflectiescherm heb je zelf gebruikt?
Snoepjess

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Softbox fabriceren voor dummies.

Berichtdoor gijs sandberg » wo sep 08 2021 12:52 pm

Beste S,
Gelet op de randvoorwaardes zou ik bedanken voor de eer..
Hoe zou een mens een redelijk (duo) portret willen maken in een 2x3 ruimte ???
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Softbox fabriceren voor dummies.

Berichtdoor Richard » wo sep 08 2021 2:56 pm

Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Softbox fabriceren voor dummies.

Berichtdoor Nikkormaat » wo sep 08 2021 5:13 pm

Als je alleen via het plafond flitst loop je risico op zware schaduw onder de wenkbrauwen. Dit kun je beperken door hoog achter tegen plafond en muur te flitsen of tegen plafond en tegelijkertijd het witte plaatje te gebruiken dat je met de groothoekdifusser omhoog kunt trekken. Die geeft een beetje het effect van invulflits in die schaduw.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Softbox fabriceren voor dummies.

Berichtdoor Tony D » wo sep 08 2021 7:04 pm

Ik heb afgelopen weekend een bouncer / snoot bij KE gekocht. https://www.kamera-express.nl/metz-snoo ... 3937323904
Misschien is dat wat?

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Online
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Softbox fabriceren voor dummies.

Berichtdoor Snoepjess » wo sep 08 2021 7:22 pm

Dank voor alle reacties! Ik ga even op locatie puzzelen met de muren. Moet lukken.

Tony D schreef:Ik heb afgelopen weekend een bouncer / snoot bij KE gekocht. https://www.kamera-express.nl/metz-snoo ... 3937323904
Misschien is dat wat?

Ton


Dit ziet er echt wel als een goede tussenoplossing uit, heb je hem al kunnen uitproberen?
Snoepjess

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Softbox fabriceren voor dummies.

Berichtdoor Tony D » wo sep 08 2021 7:22 pm

Nee, nog niet uit kunnen proberen, maar je mag hem wel lenen. Je hebt een PB.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Online
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Softbox fabriceren voor dummies.

Berichtdoor Gerrit » wo sep 08 2021 9:23 pm

Het lijkt mij dat de “reflector” van deze bouncer nog vrij klein is. Het licht zal dan nog wat hard zijn voor portretfotografie. Maar misschien zit ik er naast. Succes in ieder geval!
D4s, Nikkor 24-70mm 1:2.8G ED, Nikkor 70-200 1:2.8GII ED, SB 900
kvk 73686913
www.fotockers.nl
Gerrit

Forumlid
Berichten: 155


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Softbox fabriceren voor dummies.

Berichtdoor pveenstra » zo sep 12 2021 7:26 pm

A4-tje zo vouwen, dat de smalle kant om de flitser past. Flitser omhoog draaien, het papier zorgt voor een mooi reflectiescherm.
Goedkoop, flexibel, ultralicht.
Je kunt ook nog experimenteren met gekleurd papier...
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Softbox fabriceren voor dummies.

Berichtdoor Hans Braakhuis » di sep 14 2021 11:11 am

Welke camera? Met een SB-910 heb ik zelf dan twee flitsers, die met elkaar kunnen communiceren. De opklapflitser van de camera stuurt alles aan, en op de camera (menu) regel ik de instellingen van de SB-910.
Normaal de camera flitser op 50% en de andere flitser in m'n hand en geheel gestrekte arm op 100% lichtopbrengst.
Veelal maak ik de flitshoek van de SB-910 kleiner dan de hoek van het camera objectief. Dan krijg je wat donkere randen en word de nadruk op het onderwerp gelegd.
Wel van te voren uitproberen.

Softbox te goedkoop: een A4tje als U voor de flitser plakken. Rond voor de flitser en plakken aan boven- en onderkant. Let op dat het A4tje niet voor het objectief uit komt. Altijd zonnekap!
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Softbox fabriceren voor dummies.

Berichtdoor justme » di sep 14 2021 12:47 pm

Snoepjess schreef:Goedemorgen mede flitsers,

Aanstaande vrijdag ben ik gevraagd om enkele gasten van een trouwerij te fotograferen.




de desbetreffende vrijdag is reeds geweest, we zijn dus benieuwd naar je mogelijke oplossing die je nog heeft kunnen helpen?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Softbox fabriceren voor dummies.

Berichtdoor Snoepjess » wo sep 15 2021 2:29 pm

pveenstra schreef:A4-tje zo vouwen, dat de smalle kant om de flitser past. Flitser omhoog draaien, het papier zorgt voor een mooi reflectiescherm.
Goedkoop, flexibel, ultralicht.
Je kunt ook nog experimenteren met gekleurd papier...


Dank voor de tip! Dit ga ik zeker nog een keertje proberen.

Hans Braakhuis schreef:Welke camera? Met een SB-910 heb ik zelf dan twee flitsers, die met elkaar kunnen communiceren. De opklapflitser van de camera stuurt alles aan, en op de camera (menu) regel ik de instellingen van de SB-910.
...

Softbox te goedkoop: een A4tje als U voor de flitser plakken. Rond voor de flitser en plakken aan boven- en onderkant. Let op dat het A4tje niet voor het objectief uit komt. Altijd zonnekap!


Dank voor deze uitleg! Het ging inderdaad om twee SB-910's welke ik beide op master/slave wilde zetten.

Update: het flitsen was niet te doen, ik heb de flitser geprobeerd op de camera te zetten, maar vanwege een zwart plafond en raampartijen aan de zijkanten was er geen enkele bouncemogelijkheid.
Het betrof een feest waar er aardig heen en weer gelopen werd, ook door mij, waardoor het plaatsen van de flitser off-camera niet eens een optie was vanwege de gemiste momenten.
De enige oplossing was ISO-kietelen, wat aardig gelukt is. Aardig wat bewogen foto's, maar die heb ik voor lief genomen.
Mocht iemand geïnteresseerd zijn in de foto's, zal ik binnenkort een linkje plaatsen.

Nogmaals dank voor alle suggesties, ik neem ze zeker mee voor een volgende keer!
Snoepjess

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Softbox fabriceren voor dummies.

Berichtdoor justme » wo sep 15 2021 2:59 pm

Snoepjess schreef:
pveenstra schreef:A4-tje zo vouwen, dat de smalle kant om de flitser past. Flitser omhoog draaien, het papier zorgt voor een mooi reflectiescherm.
Goedkoop, flexibel, ultralicht.
Je kunt ook nog experimenteren met gekleurd papier...


Dank voor de tip! Dit ga ik zeker nog een keertje proberen.



dit is ook in de markt te koop onder de naam Rogue flashbender
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten