Godox AD300 Pro + trigger Xpro-N

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Godox AD300 Pro + trigger Xpro-N

Berichtdoor jan » ma dec 27 2021 2:51 pm

Ik overweeg de Godox AD300 Pro set (2-koppen) en de Godox Xpro-N TTL Wireless Flash Trigger. Dit in combinatie met de Nikon Z6II.
Nu gaat het mij vooral om de vraag of iemand ervaring heeft met deze set in deze combinatie?
Wanneer ik op de site van Godox kijk bij de trigger dan staan er allemaal D-series bodies maar geen enkele Z-serie.
De enige trigger firmware update op de Godox site schrijft alleen:
XproN V1.7 2020/11/09 Xpro for Nikon Camera 1.To add the decimal display form of power value.

Vanuit de winkel hoor ik wel dat het werkt maar ik zou graag wat gebruikers ervaring horen/lezen of er daadwerkelijk geen beperkingen zijn in het gebruik in deze combi?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4301


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Godox AD300 Pro + trigger Xpro-N

Berichtdoor Nikkormaat » ma dec 27 2021 3:32 pm

Dit voorjaar had ik grote problemen met trigger van Godox en Hahnel, die wi kel noch importeurs konden oplossen. Op de D750 werkte het prima, maar niet met de Z6 ll. Om teleurstelling te voorkomen raad ik je aan om jouw specifieke gebruik in de winkel uit te proberen
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Godox AD300 Pro + trigger Xpro-N

Berichtdoor jan » ma dec 27 2021 9:17 pm

Nikkormaat schreef:Dit voorjaar had ik grote problemen met trigger van Godox en Hahnel, die wi kel noch importeurs konden oplossen.

Welk type trigger van Godox heb je gebruikt?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4301


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Godox AD300 Pro + trigger Xpro-N

Berichtdoor Nikkormaat » ma dec 27 2021 9:38 pm

Ik heb de onderstaande triggers geprobeerd.
Godox X1 transmitter-receiver set voor Nikon
Hahnel Viper TTL Set - Nikon
Als ik de zender van de Godox of Hähnel op de Z6 ll gebruikte met daarop een SB 900, werkte de flitser op de ontvanger wel, maar op de zender geplaatste SB 800 niet.
Ik had geen zin om het risico te nemen om een extra ontvanger aan te schaffen om er alsnog achter te komen dat de combinatie niet zou werken, dus heb ik de triggers achtereenvolgend terug gestuurd.
Volgens de importeurs hadden de problemen met de Z6 ll te maken met een andere manier van verwerking van en doorgifte van signaal t.b.v. het flitsen dan die van de D750. Dit lijkt ook de oorzaak te zijn van de niet exact vergelijkbare werking van b.v. van een SB 800 of 900 op een D750 of Z6 ll. Er zou door de fabrikanten van Godox en Hahnel aan gewerkt worden. Er was geen duidelijkheid of er wanneer een softwareupdate voor de triggers zou komen die dat probleem zou verhelpen.
Misschien is die update inmiddels beschikbaar, maar daar zou ik beslist naar vragen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Godox AD300 Pro + trigger Xpro-N

Berichtdoor jan » di dec 28 2021 10:39 am

Hallo Nikkormaat,

Ik had 2e kerstdag ook Godox support aangeschreven en kreeg de volgende reactie:
Dear friend,
Good day!

Thanks for contacting Godox.
Yes,the XproN is compatible with Nikon Z6II,and we haven't received any feedback that they aren't compatible

We hope this information is of use to you.
Should you have any further queries,please do not hesitate to contact us again
Thanks
________________________________________
Best regards,
Godox service support


Maar goed uitproberen kan zeker geen kwaad.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4301


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Godox AD300 Pro + trigger Xpro-N

Berichtdoor Nikkormaat » di dec 28 2021 11:05 am

Ik ontving begin dit jaar een soortgelijke reactie van de importeur. Naderhand moesten zij toegeven dat die compatibiliteit niet 100 % bleek te kloppen.
Als klanten hun problemen niet doorgeven blijft dat bij de importeur en fabrikant onbekend.
Uitproberen is dan de enige optie
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Godox AD300 Pro + trigger Xpro-N

Berichtdoor jan » di dec 28 2021 12:54 pm

Deze reactie ontving ik van de NL distributeur:
Godox is volledig compatibel met de nieuwste Z6ll mits de nieuwste firmware is geïnstalleerd.
Echter raden wij u altijd aan om toch bij uw dealer live in de winkel nog een test te doen zodat u zeker weet dat het product precies doet wat u verwacht.

Met vriendelijke groet, | Kind regards, | Hochachtungsvoll, | Cordialement,
Disnet Distributors
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4301


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Godox AD300 Pro + trigger Xpro-N

Berichtdoor jan » za jan 01 2022 8:50 pm

Hallo Nikkormaat,

Ik heb eerst maar eens de Godox Xpro-N, Godox V1 en AK-R1 accessoire set gekocht om te kijken of het allemaal werkt. Draadloos werkt en op de camera werkt het ook.
Alleen die handleidingen, Chinees en Engels. Maar vooral die karakter grootte man wat klein amper te lezen zeker bij de XPro-N :frown: en slecht licht.
De handleiding van de XPro-N geeft als voorbeelden de Godox TT685N, AD600B, GS400II & de Nikon SB910. Maar al die displays zien er anders uit t.o.v. de V1.

Wat ik wel eigenaarding vindt is de vergrendeling op de hotshoe van de trigger (XPo-N) gaat linksom en bij de flitser (V1) rechtsom. :crazy:
Daarnaast gaat het roteren van de kop zwaar net zoals het wisselen van de accu. Ik had even het gevoel is dit wel goed?
De flitser voelt wel degelijk aan.
Oplaadbare accu daar moet ik denk ik ook wel even aan wennen i.p.v, normale (oplaadbare) AA batterijen. Misschien haal ik er voor mijn gemoedsrust nog wel een 2e bij want de laadtijd is best wel lang voor tussen de bedrijven door. Daarentegen zeggen veel gebruikers die krijg je niet leeg....

Wat wel mooi is bij deze flitser is het modellicht en de (magnetische) flitskop waar je zo de accessoires als honey comb, diffuser, Dome diffuser, snoot en kleuren filters magnetisch tegen de kop "plakt". Een beetje het Magmod idee.

Eerste indruk is in ieder geval goed.
Laatst gewijzigd door jan op zo jan 02 2022 7:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4301


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Godox AD300 Pro + trigger Xpro-N

Berichtdoor Nikkormaat » za jan 01 2022 9:49 pm

Fijn voor je dat het naar tevredenheid functioneert.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten