SB 700 A:B-stand

Discussies over flitsers

Onderwerp:

SB 700 A:B-stand

Berichtdoor nikonwim » di jan 03 2023 1:35 pm

Ik lees in een advertentie van een fotohandel over de SB 700: 'de flitsdekking en de gemakkelijk toegankelijke A:B-stand maakt draadloze besturing van meerdere flitsers mogelijk'
Heb je dan geen triggers nodig?? :shock:
nikonwim

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: SB 700 A:B-stand

Berichtdoor gijs sandberg » di jan 03 2023 2:04 pm

Wim,
De omschrijving die je weergeeft is wel erg ongelukkig
.., zeker niet opgesteld door een Nikon kenner, grin.

De 700 heeft een commander-stand, lees de handleiding.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: SB 700 A:B-stand

Berichtdoor ben42 » di jan 03 2023 2:29 pm

nikonwim schreef:.... SB 700: ....Heb je dan geen triggers nodig?? :shock:
Inderdaad met de SB 700 heb je geen triggers nodig om de flitser op afstand te bedienen. Natuurlijk moet het fototoestel dit wel kunnen. Zelf gebruik ik de SB 700 in combinatie met (eerst de D7000, nu de D7200). Zelf gebruik ik de flitser niet zo heel vaak en ik vind het kopen van triggers ook te kostbaar en onhandig voor mij als amateur. Maar als is de flitser gebruik, gebruik ik de commander functie regelmatig. Werkt erg prettig en geeft vaak een veel mooier resultaat dan op de camera.

Je kunt zelfs meerdere groepen flitsers afzonderlijk bedienen, maar daar weer ik het fijne niet van, wat ik heb maar één SB 700, dus die functie ken ik niet zo goed. Het gebruik met een enkele flitser is 'relatief' eenvoudig. Met het voetje (dat bij de flitser zit) en/of statief stel je de flitser los van de camera op, de voorkant van de flitser naar het onderwerp gericht, de flitser zelf kan naar boven of andere richting op de camera flitser kan dan als invulflits of alleen als voorflits worden ingesteld. (B.v. de camera flitser op -1.5 stop zodat deze niet zo veel bijdrage levert. De hoofdflitser op -.5 stop zodat deze niet extreem aanwezig is dan dan fotoś maken).

Prettig dat deze functie aanwezig is op de SB 700. Inderdaad :D

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: SB 700 A:B-stand

Berichtdoor Gerard de Zwaan » di jan 03 2023 3:32 pm

De commander functie van de SB-700 flitser als in mijn D7200 werken wel aardig en vooral als ze in zicht van elkaar staan. De commander functie dat Nikon ontwikkeld heeft werkt op infrarood en als je je flitser net als ik wel eens ergens achter zet heb je dan wel een probleempje, een trigger dat in het algemeen radiografisch is werk dat betreft beter en betrouwbaarder.

Afbeelding
Voor de geplaatste foto heb ik een flitser achter een tak neer gezet en een flitser achter een boompje(rechts op de foto) neer gezet. Het is een situatie dat de commander van de camera als de flitser niet of nauwelijks werkt, ik voor de foto dan ook een trigger gebruikt om beide SB-700 flitsers aan te sturen.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1460


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SB 700 A:B-stand

Berichtdoor nikonwim » di jan 03 2023 7:14 pm

Dus.. die commanderstand stel je in op je camera, in mijn geval de D750, bij Menu persoonlijke instellingen > Bracketing Flits > Flits ingebouwde flitser > CMD. Klap het flitsertje op de camera open. Op de SB -700 kies je 'Remote' en zorg je dat die op hetzelfde kanaal staat als op de camera. Maar wat doet GN A:B dan nog op de 700?
De 700 reageert op de (voor)flits van de ingebouwde flitser. Benieuwd of dat nog goed werkt bij veel natuurlijk licht (zon)...
nikonwim

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten