Metz of Nikon

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Metz of Nikon

Berichtdoor Scrat » do jul 13 2006 3:12 pm

Ben me al de hele dag aan het afvragen welke flitser ik morgen ga kopen voor mijn D200. Ben altijd een Metz gebruiker geweest omdat ik de kleuren warmer en natuurlijker vindt. Met de SCA3402/M6 kun je ook iTTL gebruiken, wireless gebruik ik nooit omdat ik niet zo'n flitsman ben. Als ik serieus wil flitsen gebruik ik wel mijn studioflitsset....

Twijfel dus tussen de SB800 en de Metz 54 MZ-4i

SB800 - Richtgetal 38 / recycle time 2.9 sec / 130 flashes
Metz 54 - Richtgetal 54 / recycle time 2.5 sec / 180 flashes

Met de Metz kan ik een powerpack kopen die ik ook weer kan gebruiken voor de Metz 70 hammerhead...

Kortom ik twijfel enorm wat ik moet doen. Heeft iemand ervaring met de Metz flitser in combinatie met een D200, D2X of D70s ? Hoor ook weer verhalen dat je op de SB800 een warmte filter kan zetten en het licht net zo warm en natuurlijk wordt als de Metz. Maar ja... andere verhalen zeggen weer dat dat niet klopt. Hoop dat iemand me enig licht in het duisternis kan flashen....

thanks
Scrat



Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » do jul 13 2006 3:39 pm

Scrat, ik heb geen ervaring met de SB-800 wel met de SB-600, ik ben zeer tevreden over mijn SB-600 en icm de omnibounce is tie helemaal geweldig ook dankzij het Creative Lighting System. Ook kan je natuurlijk die omnibouncen in andere kleuren kopen zodat je idd die warme kleurtoon kan krijgen :)

Ook een overweging om een Nikon te kopen ipv een Metz mocht je je spul een keer verkopen krijg je meer voor origineel Nikon dan Metz of Sigma e.d.

Nogmaals ik heb geen ervaring met Metz of de SB-800 maar misschien dat je dit in je overweging kan meenemen.
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr jul 14 2006 6:43 am

Misschien dat er nog eens een groep over flitsers kan komen, maar een vraag over een flitser hoort toch niet in de groep Objectieven en Filters thuis.

Maar goed.
Sinds de SB-24 loopt Nikon ver voor in de flits wereld. Daarvoor maakte de Amerikaanse importeur zelfs reclame voor Metz. En iedereen had een Metz.

Maar dat is allemaal veranderd met de F4 of F801 en de SB-24. Nikon liep toen 4 jaar voor op Metz.

Nu met de SB-800 is dat nog steeds zo. Met een 5de accu, gaat ook de intervaltijd omlaag.
Je kunt ook de SD-8a gebruiken, nog meer vermogen en lagere interval tijd.

De SB-800 is ook compatible met de SU-800 en bv de SB-R1C1 set. Ik denk dat daar de Metz nog niet aan toe is.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Scrat » za jul 15 2006 12:08 pm

bedankt :)
heb dus gisteren die SB800 gekocht... moet er wel ff aan wennen, ben een Metz gewend... hoor er zoveel verhalen over die flitser dat ik het ook eens uit wil proberen.... mijn hammerheadje blijft voorlopig wel de standaard flitser totdat ik die SB800 door en door ken.... mijn eerste indruk is dat de kleuren van een Metz wat warmer zijn maar ik moet die SB800 nog uittesten met een warmtefilter...

ps. een flitsfotografie forumpje zou inderdaad geen kwaad kunnen.... denk dat er genoeg vragen zijn over flitsen.... had overigens filters gelezen als flitsers... hahahaha :oops:
Scrat




Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten