Aanschaf nieuw balhoofd.

Discussies over statieven

Onderwerp:

Aanschaf nieuw balhoofd.

Berichtdoor Willem Focus » ma sep 27 2021 4:45 pm

Hallo allemaal.

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuw balhoofd, en kan niet goed inschatten of ik een goede keuze maak.
Ik fotografeer met een D780 en D610 met hoofdzakelijk een 24-70 een 16-35 of 105 mm op een statief van FEISOL Tournament Tripod CT-3442 Rapid, maar nooit echt happy geweest met het balhoofd CB-40D dat ik er destijds bij gekocht heb.
Gebruik het voor avond, landschap en macro.
Voor telewerk gebruik ik een Gimbal dus dat kan buiten beschouwing blijven.
Ik hen een budget tot plusminus € 250,00 in gedachte.

Wie heeft er suggesties en tips voor me.

Groet….. Willem 😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1438


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuw balhoofd.

Berichtdoor Nikkormaat » ma sep 27 2021 7:53 pm

Ik kader over het algemeen nauwkeurig en kon bij de onderwerpen die jij noemt niet wennen aan het feit dat een verstelling in b.v. de verticale as zelden lukte zonder ook een andere as te verstellen. Bij macro schoot ik vanwege de wrijving die je in de kop moet overwinnen voortdurend verder dan de voorgenomen positie. Wijziging van frictie hielp niet. Daarom heb ik uiteindelijk voor een compacte 3-wegkop van Manfrotto gekozen.
https://www.cameranu.nl/nl/p475934/manf ... 3-way-head
Behalve dat je er niet stijl mee omhoog kunt richten ben ik er ook met 200-500mm dik tevreden mee.
LET OP Die 3-wegkop is niet compatibel met ArcaSwiss. Succes met jouw speurtocht
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuw balhoofd.

Berichtdoor diatoontje » di sep 28 2021 11:12 am

Ik ben zeer tevreden over mijn Benro GD3WH Precision Geared 3-weg kop; zie
https://www.cameranu.nl/nl/c18312/stati ... nro/koppen

Zeker bij macro en landschappen.
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuw balhoofd.

Berichtdoor MarcoEos70D » di sep 28 2021 2:31 pm

Ik gebruik al jaren de Manfrotto 468MG hydrostatic als balhoofd voor macro en landschappen. Ben er nog steeds blij mee.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuw balhoofd.

Berichtdoor Willem Focus » di sep 28 2021 9:20 pm

Door de de reactie’s hier ben ik me nu buiten de balhoofden toch wat aan het oriënteren op de geared 3 weg koppen. Nog nooit in verdiept of mee gewerkt. Maar daar is ook wel heeeel mooi spul in te koop. Ik kwam een filmpje tegen van een Arca Swiss kop van € 1500,00 😱. Alleen had ik in een ander budget in gedachte.
Statief en camera maar eens mee naar een winkel nemen en eens gaan proberen.

Willem 😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1438


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuw balhoofd.

Berichtdoor Nikkormaat » di sep 28 2021 10:14 pm

Ik ben benieuwd naar wat je mee naar huis neemt
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuw balhoofd.

Berichtdoor Willem Focus » di sep 28 2021 10:20 pm

Zal nog wel even duren voordat ik beslis, want heb niet erg veel tijd beschikbaar om naar een winkel te gaan die genoeg assortiment heeft om een goede vergelijking te maken. En ook nog even een weekje vakantie tegoed. Maar mijn interesse in de 3 weg kop is zeker gewekt.
Laat het sowieso hier even weten.
Wordt vervolgd.
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1438


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuw balhoofd.

Berichtdoor MarcoEos70D » wo sep 29 2021 8:53 am

Willem Focus schreef:Ik kwam een filmpje tegen van een Arca Swiss kop van € 1500,00 😱. Alleen had ik in een ander budget in gedachte.

Haha bekend probleem. The sky is the limit...
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuw balhoofd.

Berichtdoor JvdKooij » wo sep 29 2021 12:27 pm

diatoontje schreef:Ik ben zeer tevreden over mijn Benro GD3WH Precision Geared 3-weg kop; zie
https://www.cameranu.nl/nl/c18312/stati ... nro/koppen

Zeker bij macro en landschappen.


ik gebruik die ook. erg fijn.
ik gebruik mijn balhoofd vrijwel niet meer
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuw balhoofd.

Berichtdoor Willem Focus » wo sep 29 2021 7:58 pm

Hé die Jaap!!

Ja ik ga serieus kijken naar zo’n 3-weg kop. Maar ja als je dan gaat zoeken en lezen kom je steeds een stapje hoger (lees duurder) uit. 😅

Groet Willem 😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1438


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuw balhoofd.

Berichtdoor Nikkormaat » wo sep 29 2021 11:21 pm

Na 2 balhoofden die mij bevielen was ik duurder uit
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuw balhoofd.

Berichtdoor JvdKooij » do sep 30 2021 5:30 pm

Willem Focus schreef:Hé die Jaap!!

Ja ik ga serieus kijken naar zo’n 3-weg kop. Maar ja als je dan gaat zoeken en lezen kom je steeds een stapje hoger (lees duurder) uit. 😅

Groet Willem 😉


Ha Willem,

ik heb 3-weg kop toen of via Ebay, of via aliexpress besteld (ben ik ff kwijt). was ongeveer de helft van de prijs in NL :D.

weet alleen niet of dat nu nog op gaat met die veranderde regelgeving bij jullie.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuw balhoofd.

Berichtdoor Willem Focus » do sep 30 2021 9:44 pm

Hoi Jaap,

Ik weet nog niet wat het gaat worden, ben veel filmpje en reviews aan het bekijken en begin wel wat te voelen voor de Benro omdat die met arca swiss plaatjes kan.
Maar ik koop zeker niet bij Alie of Ebay. Zoals je weet kom ik uit de detailhandel en koop om die reden bij een Nederlandse detaillist. Bij voorkeur eentje waarvan de eigenaar mij bij naam kent. En als die ietsje duurder is dan de grote internetjongens in Nederland dan……so be it. ( in de meeste gevallen matchen zij de prijs aan internetprijs)

Rare jongens die Brabanders hè. 😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1438


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuw balhoofd.

Berichtdoor Willem Focus » di nov 30 2021 10:18 pm

Hoi

Ik ben er bijna uit, de twijfel zit nu nog tussen een massieve Manfrotto 405 van pakweg 1.5 kg, en de Leofoto FW-01R van 700 gram.
Over de eerst genoemde is genoeg te vinden en zal ongetwijfels een beer van een statiefkop zijn. Maar 1.5 kg is ook wel heel eeg aan de maat. ( een vrijwel nieuw gebruikt exemplaar)
Heeft er iemand ervaring met de Leofoto? Op video en qua specs ziet het er allemaal best goed uit, maar kan er geen gebruikservaringen van vinden. Iemand hier??

Groet…..Willem 😉
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1438


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf nieuw balhoofd.

Berichtdoor John Jansen » wo dec 01 2021 4:02 pm

Ik doe het heel anders ik heb een z.g. kantelkop voor b.v. een monopod hieronder heb ik een leveling base, veel sneller in te stellen dan een geared head. Solide en zwaar belast baar, ideaal voor landschap ( bekijk de filmpjes van Thomas Heaton eens die werkt ook met de combi) Je kunt deze combinatie zelf samenstellen en net zo duur maken als je wilt.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten