Statief

Discussies over statieven

Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor PeterGD » wo jan 22 2014 9:36 pm

Hi Maaike,

ik had je 1e post goed doorgelezen, hoor :wink: .
Het gaat erom of je een statief nodig hebt voor "mobiel gebruik",
of dat het wel wat zwaarder mag, omdat je niet eerst 5 kilometer gaat sjouwen.

Zoals al aangegeven gaan licht en stabiel moeilijk samen,
laat staan dat het dan ook nog eens betaalbaar moet zijn.

Ik heb destijds een Vanguard Alta 264AP gekocht (nu €155,-).
Weegt 2 kilo en kan max 5 kilo dragen: KLIK HIER.

Voor mij voldoet dit statief voorlopig.

Greetz, Peter
This message was sent from my iMac.

Nikon D610+MB-D14|Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 50 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 85 f/1.8|Nikkor 105 f/2.8
Gebruikersavatar
PeterGD

Forumlid
Berichten: 300


Locatie: Oosterhout (NB)
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor gevonny » wo mar 05 2014 11:37 pm

Waar hebben we het hier over? voor € 15

Gewoon doen zou ik zeggen. Voor die € 15 kun je geen bult vallen he..... tenzij je camera een paar kilo weegt natuurlijk maar dat zal wel niet.

Kijk hier maar eens naar enkele reviews; http://www.conrad.nl/ce/nl/product/9522 ... RRWidgetID

Die vinden het wel een goed/redelijk statief.

Werk zelf met een (zwaar) Gitzo statief, en voor insecten(laag bij de grond) een Benro Travel statief, maar om te beginnen voor 15 € ? Gewoon doen dat statief zou ik zeggen. Bevalt ie, heb je een koopje, bevalt ie niet ben je een ervaring rijker.
Gebruikersavatar
gevonny

Forumlid
Berichten: 286


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor JaapV » wo mar 05 2014 11:49 pm

gevonny schreef:Waar hebben we het hier over? (...)

We hebben het hier al zes weken nergens meer over... :mryellow:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor gevonny » do mar 06 2014 9:13 am

Haha, misschien is iedereen aan het nadenken naar mogelijke alternatieven en is er in tussentijd (nog) geen besluit genomen, zou zomaar kunnen allemaal he..... :wink:
Gebruikersavatar
gevonny

Forumlid
Berichten: 286


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor Pythagoras345 » do mar 06 2014 3:49 pm

Ik heb al meer dan 35 jaar een Gitzo, weegt 1,6 kg, heeft een middenzuil. Iets vergelijkbaars is nu als vintage :D bij Kamera -Express te koop. Kostte toen een hoop geld, maar is nog steeds de beste. Sinds kort met een flinke serie 3 centre ballhead erop, staat als een huis en weegt in totaal 2,3kg. Prima om mee te nemen op de rugzak of gewoon struinen door veld en bos.
Tussendoor heb ik een Manfrotto (National Geographic NGT1) met Benro balhoofd gehad, loodzwaar en gammel, verkocht dus.

De les: koop een goed statief, kost een paar centen maar je doet 'm nooit meer weg.
Pythagoras345

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor JaapV » do mar 06 2014 9:08 pm

Precies. Anders gezegd, er zijn twee manieren om het te doen:

1. mijn manier - denken "ach, het is maar een statief" en dan ruwweg elke twee jaar een iets beter (= duurder!) statief te kopen dan het vorige omdat je telkens weer tegen beperkingen aanloopt. En dat gedurende een jaar of acht of tien;

2. de juiste manier - voor driekwart van het totaal van die uitgaven meteen een goed stabiel én draagbaar statief kopen met degelijk Arca-Swiss compatible balhoofd. Richtprijs totaal ruim boven de € 500,00 maar eigenlijk beter meer dan € 650,00.

Ik heb over dit onderwerp Hans Braakhuis vaak overdreven gevonden, maar achteraf :( ben ik het volkomen met hem eens!
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor Vincent » do mar 06 2014 9:23 pm

JaapV schreef:Ik heb over dit onderwerp Hans Braakhuis vaak overdreven gevonden, maar achteraf :( ben ik het volkomen met hem eens!


Ik vind het nog steeds overdreven. Dat is namelijk keuzes van vroeger ver/beoordelen met kennis van nu. Allemaal leuk op papier maar daar had je vroeger niets aan. En nu nog steeds niet.:wink:

Bedenk eens hoeveel van de fotografen, die een eerste, goedkoop, statief kopen, uiteindelijk, pakweg tien jaar later, een duur topmodel kopen. Ik denk niet zo heel veel. Sterker, ik denk dat dat percentage ontzettend laag is. En vooraf is vrijwel nooit te zeggen welke personen die stap wel gaan maken en wie niet.

Dan kun je iedereen gelijk een dure Gitzo adviseren omdat die paar uitzonderingen dan achteraf goedkoper uit zullen zijn, maar daar gaan weinig mensen gelukkig van worden. Zo kun je makkelijk mensen wegjagen bij een hobby die ook laagdrempelig kan zijn.

Of gaan we iedereen ook gelijk 1.4 primes en/of 2.8 zooms adviseren omdat je die uiteindelijk toch wel gaat kopen en je een stuk goedkoper uit bent als je die nu gelijk aanschaft?? :?

Gewoon lekker beginnen met een instapper en mocht je er behoefte aan hebben dan kun je later altijd nog een duurdere kopen. Die extra euro's die je achteraf dan misschien extra kwijt bent zijn gewoon de kosten van het 'leerproces'
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor gevonny » do mar 06 2014 9:33 pm

Daarom zei ik ook, voor 15 € ? kopen dat ding!
Gebruikersavatar
gevonny

Forumlid
Berichten: 286


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor robasc » do mar 06 2014 9:46 pm

Helemaal met de vorige spreker eens.

Heb zelf een sirui gekocht 2 jr in bezit nog geen spijt van gehad :)
robasc

Forumlid
Berichten: 57


Locatie: lelystad
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor JaapV » vr mar 07 2014 12:23 am

Heb ik ook.
Maar je hebt Siruis en Siruis :wink2:

En ik ben het met Hans eens met betrekking tot het principe. Niet met "alleen maar Gitzo". Maar ik moet toegeven dat de invalshoek van djunclesam me achteraf inderdaad beter aanspreekt.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor Vincent » vr mar 07 2014 8:47 am

JaapV schreef:Niet met "alleen maar Gitzo".


Dat was ook een beetje beeldspraak met 'Gitzo' als synoniem voor 'een rete duur statief' :wink:

Overigens heb ik 2 maanden geleden ook pas mijn derde, en volgens de 'regel' goede, statief aangeschaft. Wel een gitzo trouwens :wink2: Mijn eerste Praxis statief gebruik ik nog dikwijls in studio omgeving want dat ding, ultra not-portable, staat echt als een huis. :D Tussendoor een Gitzo traveler die extreem draagbaar was maar teveel frustraties opleverde zodra er een zuchtje wind stond (of meer). En dat ging helemaal mis toen ik een FX body kocht met dito glaswerk... :|
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor Pythagoras345 » vr mar 07 2014 5:44 pm

robasc schreef:Helemaal met de vorige spreker eens.

Heb zelf een sirui gekocht 2 jr in bezit nog geen spijt van gehad :)


Is dat niet dat Chinese merk dat alles van Gitzo heeft afgekeken en nagemaakt? Zoiets als Really Right Stuff, de Amerikaanse kloon van Gitzo? :shock:
Pythagoras345

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor Jaap Driest » vr mar 07 2014 5:55 pm

Ik heb Gitzo en Manfrotto, maar de Gitzo gebruik ik alleen binnenshuis. Ik vind die draaisluitingen van Gitzo absoluut waardeloos. Zeker met koude handen, zonder handschoenen. Ik zweer bij die ouderwetse vleugelmoeren van Manfrotto. Gitzo heeft wel een heerlijke hoogte. Lange benen en de zuil hoeft niet omhoog.
Super stabiel. Maar die sluitingen, hè ......
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief

Berichtdoor JaapV » vr mar 07 2014 9:56 pm

Pythagoras345 schreef:Is dat niet dat Chinese merk dat alles van Gitzo heeft afgekeken en nagemaakt? Zoiets als Really Right Stuff, de Amerikaanse kloon van Gitzo? :shock:

Ja.
Dus? 8)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten