Feisol CT-3442 carbon statief+Feisol CB-40D ballhead+kolom

Discussies over statieven

Onderwerp:

Feisol CT-3442 carbon statief+Feisol CB-40D ballhead+kolom

Berichtdoor jan » vr aug 17 2012 11:56 am

Hallo allemaal,
Ik had het al eerder aangegeven, bij fotografische aankopen, dat ik nog enkele foto's zou plaatsen van het statief wat ik heb overgenomen van John.
De service die John verleend is beter dan menig winkelier geeft.
Ik heb van John overgnomen een Feisol Carbon statief CT-3442 incl. Feisol middelzuil kit CT-3442 CC, 2-set RVS spikes lang/kort en dat alles samen in een mooie Feisol tas. John heeft er een Feisol CB-40D nieuwe ballhead bijgeregeld (incl. John Hoenen korting) en alles samen verzonden.
Het totale gewicht van deze complete set is 1,69kg. In ingeklapte vorm een totale lengte (incl. lange spikes) van 515mm. Grootste diameter 140mm.

Ik had het artikel van Hans Braakhuis over statieven gelezen en hij heeft Feisol zelfs bij het rijtje "niet aanbevolen" staan. Dat maakte mij een beetje huiverig. John gaf aan "niet goed geld terug incl. de nieuwe kop". Daarnaast had ik enkele artikelen gelezen waar men zich juist zeer positief uitlaat over Feisol en vooral de kop heeft zeer goede referenties. Kortom laat maar komen. Ik heb het statief nu enkele dagen en moet zeggen ik vraag mij dan ook openlijk af waarop het "niet aanbevolen" is gebaseerd. Het staat verder ook niet in het artikel en dat is dan wel weer jammer. Niets rammelt, alles is keurig passend en afgewerkt, de kop kan een behoorlijke belasting dragen (15kg). Ik heb mijn apparatuur (D7000+grip+70-200+SB900= 3,341kg) nu een halve dag onder 45-graden laten hangen en het is geen mm. verzakt.

@ aanvulling 02-09-2012
Ik zelf ben 1,85m.
Onder mijn camera (D7000) zit een originele Nikon grip (MB-D11). Deze grip heeft een dikte/hoogte van 40mm.
Wanneer ik statief geheel heb uitgeschoven, de middenkolom in de laagste stand dan kom ik op een harthoogte (midden van de zoeker) van 1.700mm. In mijn geval kijk ik direct recht in de zoeker.
Met de middenzuil op maximale hoogte kom ik op midden van de zoeker op een hoogte van 1.975mm.
Wanneer jij ook een D7000 hebt zonder grip dan moet je van de gemeten maten dus 40mm. aftrekken.
Wanneer je geen middenkolom neemt dan moet je nogmaals ca. 65mm aftrekken.
Ik heb er nog extra bij een snelkoppeling QRC-50 voor op mijn monopod en een snelkoppelingsplaat QP-1447100 voor onder de gondel van mijn 70-200 VRii.
Wanneer ik de hoogte meet t/m de koppelingsplaat (zonder camera) dan is de hoogte 1.585mm. Dan kun je nu met je eigen camera de zoekerhoogte bepalen.


1.- statief ingeklapt incl. middelzuil en ballhead.
Afbeelding

2.- zoals de ballhead tussen de poten ligt
Afbeelding

3.- Feisol ballhead CB-40D
Afbeeldingjpg

4.- Statief uitgeklapt
Afbeelding

5.- statief uitgeklapt incl. apparatuur
Afbeelding

6.- de apparatuur op de kop.
Afbeelding

Ben ervan overtuigd dat wij samen goede vrienden gaan worden.
Laatst gewijzigd door jan op zo sep 02 2012 11:20 am, 6 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Feisol CT-3442 carbon statief + Feisol CB-40D ballhead

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr aug 17 2012 12:04 pm

Hoi Jan

Uit m'n statieven publicatie.
Op de Photokina wel eens in m’n handen gehad. De toen aanwezige modellen hadden allemaal luchtdichte buizen. Dus als je een poot uittrekt, schuift die door het vacuüm weer terug. Niet echt handig.

Als dat niet meer zo is, hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Feisol CT-3442 carbon statief + Feisol CB-40D ballhead

Berichtdoor jan » vr aug 17 2012 12:10 pm

Beste Hans,

Dat is inmiddels dan niet meer het geval.Ik draai een halve slag en de poot zakt door de zwaartekracht naar beneden.
Mocht je zelf dit statief willen beoordelen dan stel ik hem graag ter beschikking ter overtuiging. :wink:
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Feisol CT-3442 carbon statief + Feisol CB-40D ballhead

Berichtdoor JvdKooij » vr aug 17 2012 12:50 pm

Ziet er goed uit, daar ga je inderdaad wel veel plezier van hebben :D

ik zal hem bij de oostvaardersplassen wel even in het echt bewonderen
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Feisol CT-3442 carbon statief + Feisol CB-40D ballhead

Berichtdoor yzf1kr » vr aug 17 2012 12:59 pm

Kan je een ook foto maken in ingeklapte toestand met je D7000 er naast?

Iedereen maakt wel mooie foto's van ingeklapte statieven, maar zonder referentiepunt zie ik nog niet hoe groot het statief dan is.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Feisol CT-3442 carbon statief + Feisol CB-40D ballhead

Berichtdoor John Hoenen » vr aug 17 2012 1:10 pm

Leuke review Jan,

Blij dat je tevreden bent, en nogmaals veel plezier er mee.


Gr. John.
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Feisol CT-3442 carbon statief + Feisol CB-40D ballhead

Berichtdoor jan » vr aug 17 2012 1:32 pm

yzf1kr schreef:Kan je een ook foto maken in ingeklapte toestand met je D7000 er naast?

Iedereen maakt wel mooie foto's van ingeklapte statieven, maar zonder referentiepunt zie ik nog niet hoe groot het statief dan is.

Wel, u vraagt wij draaien.... :D Hoop dat dit je een gevoel geeft voor wat betreft verhoudingen.
De linkerzijde is gelijk.

1. Feisol CT-3442 afgezet tegen de Nikon D7000 + 70-200 VRII en een losse Nikon AF-D 50mm f/1.8
Afbeeldingjpg

2. Zijaanzicht Feisol CT-3442 afgezet tegen de Nikon D7000+grip + Nikon SB900
Afbeelding

3. Feisol CT-3442 afgezet tegen de Nikon D7000 body en de Nikon AF-D 50mm f/1.8
Afbeelding
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Feisol CT-3442 carbon statief + Feisol CB-40D ballhead

Berichtdoor Robert » vr aug 17 2012 9:09 pm

Je hebt een prima keuze gedaan Jan.

Zelf heb ik dit jaar ook een ander statief aangeschaft en dat is ook een Feisol geworden.
Ik zocht (en heb gevonden) een echt stabiel statief die ik eenvoudig op mijn scooter mee de natuur in kan nemen.

Na alles vergeleken te hebben bleef de keus tussen het CT-3442 statief en het CT-3471 statief.
Ik heb gekozen voor de CT-3471 met Feisol CB-40D balhead, spikes van edelstaal en de leveling base LB-75100 om het maken van panorama foto's te vergemakkelijken.

In het kort mijn beweegredenen voor deze keuze's:
- Feisol: maakt alleen carbon statieven (licht en dempt goed) en ik las er veel goede berichten over
- de CT-3442 is erg licht (lichter vind je niet in deze kwaliteit) en klein opvouwbaar (de poten kunnen omhoog geklapt worden waardoor de middenzuil en kop tussen de poten geklapt kunnen worden (zie je foto 1). Dat scheelt zo 15 cm. Helaas ben ik iets langer dan de gemiddelde Nederlander (195 cm) en zou dan verplicht een middenzuil moeten gebruiken om fatsoenlijk op hoogte te werken. Dat wilde ik niet. Ofschoon er eigenlijk niemand is die klaagt dat zijn Feisol statief met middenzuil onstabiel zou zijn. integendeel, in sommige testen wordt het niet als nadeling ondervonden.
Omdat ik niet vaak met het statief hoef te lopen en Feisol er een fatsoenlijke tas bijlevert heb ik gekozen voor de CT-3471 zonder middenzuil. En die staat echt als een huis.
In totaal kom ik met mijn combinatie aan 3,4 kg en ik zie het gewicht niet als een nadeel. (de lengte van mijn gekozen combinatie is ca 70 cm ingevouwen)
- de kop is een van de beste koppen die momenteel in de handel is. In een uitgebreide test kwam deze kop er als beste uit met het grootste belaste gewicht zonder weg te zakken. Zelfs de alom veelgeprezen RRS koppen houden minder. Alleen de demping van de kop is iets minder dan die bv van een RRS kop. Ik bedoel deze test : http://www.traumflieger.de/desktop/ballhead/ballheads4.php
De kop is standaard voorzien van een panning-base (graden verdeling)

Ik moet er nog wel bij vermelden dat ik misschien voor het Manfrotto 055XPROB statief was gegaan als ik veel aan macro fotografie zou doen. Dit statief is wel instabieler maar je kunt de middenzuil op allerlei manieren wegklappen om bij je onderwerp te komen.

In neem mijn statief mee op de avondwandeling in Deventer. Kunnen we een vergelijkend warenonderzoek doen :)
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Feisol CT-3442 carbon statief + Feisol CB-40D ballhead

Berichtdoor John Hoenen » vr aug 17 2012 9:52 pm

Ik moet er nog wel bij vermelden dat ik misschien voor het Manfrotto 055XPROB statief was gegaan als ik veel aan macro fotografie zou doen. Dit statief is wel instabieler maar je kunt de middenzuil op allerlei manieren wegklappen om bij je onderwerp te komen.


Hi Robert,

Kijk wat dit kleintje van Feisol kan. :wink2:

http://www.traumflieger.de/shop/product ... cts_id=941

http://www.traumflieger.de/desktop/vide ... vbeine.php

Gr. John.
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Feisol CT-3442 carbon statief + Feisol CB-40D ballhead

Berichtdoor Robert » vr aug 17 2012 10:01 pm

Ha John,

Dat " kleintje" kende ik nog niet. Maar goed dat ik geen macro doe :D
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Feisol CT-3442 carbon statief + Feisol CB-40D ballhead

Berichtdoor jan » za aug 18 2012 9:25 pm

jvdk schreef:Ziet er goed uit, daar ga je inderdaad wel veel plezier van hebben :D

ik zal hem bij de oostvaardersplassen wel even in het echt bewonderen

Ik vraag mij af of het handig is om het statief mee te nemen tijdens de tocht?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Feisol CT-3442 carbon statief + Feisol CB-40D ballhead

Berichtdoor JvdKooij » za aug 18 2012 9:50 pm

jan schreef:
jvdk schreef:Ziet er goed uit, daar ga je inderdaad wel veel plezier van hebben :D

ik zal hem bij de oostvaardersplassen wel even in het echt bewonderen

Ik vraag mij af of het handig is om het statief mee te nemen tijdens de tocht?


Waarom niet? Zeker voor landschappen is dat handig. Ik neem mijn statief echt wel mee hoor.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Feisol CT-3442 carbon statief + Feisol CB-40D ballhead

Berichtdoor RVK » zo aug 19 2012 12:38 pm

Goede keuze, ik gebruik nu ca 1,5 jaar een Feisol 3472 en moet zeggen dat het goed bevalt. De afwerking is zeer goed, gewicht redelijk laag en de bediening makkelijk.
Ook prijstechnisch valt het nog te overzien, niet echt goedkoop maar zeker niet zo duur als bv Gitzo.
Ik heb er een vrij zware panoramakop (zelf bouw) op maar dat is geen probleem stabiliteit is goed (wel zonder middenzuil)

Voor de kop heb ik een CB-50DC vann Feisol, deze kan stevig belast worden maar heeft wel last van “slip stick” de wrijving is niet konstant als je de kogel beweegt. Verder is dat wat moeilijk in te stellen.

Nog een test:

http://www.dentonimages.com/page.php?id ... egs_Review

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 956


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Feisol CT-3442 carbon statief + Feisol CB-40D ballhead

Berichtdoor John Hoenen » zo aug 19 2012 12:45 pm

Voor de kop heb ik een CB-50DC vann Feisol, deze kan stevig belast worden maar heeft wel last van “slip stick” de wrijving is niet konstant als je de kogel beweegt. Verder is dat wat moeilijk in te stellen.


Hoi,

Heb je de kogel met of zonder gaten?, ik heb zelf die met gaten en ik vind hem echt vloeiend lopen, is er misschien eens olie en/of vuil in gekomen?
Ik zou eens contact met hun opnemen en eens kijken wat zij er van zeggen.

Gr. John.
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Feisol CT-3442 carbon statief + Feisol CB-40D ballhead

Berichtdoor John Hoenen » vr aug 24 2012 11:00 am

Hans Braakhuis schreef:Hoi Jan

Uit m'n statieven publicatie.
Op de Photokina wel eens in m’n handen gehad. De toen aanwezige modellen hadden allemaal luchtdichte buizen. Dus als je een poot uittrekt, schuift die door het vacuüm weer terug. Niet echt handig.

Als dat niet meer zo is, hoor ik dat graag.



Hans,

Mijn bescheiden mening,
Misschien zou je de publicatie v.w.b. het merk Feisol van een hele tijd geleden toch eens moeten aanpassen.
Mede omdat je regelmatig bij een productvoorstel of omschrijving naar je publicatie verwijst.
Neem van mij aan dat heel wat mensen jouw publicatie serieus nemen.

Ik vind het niet goed dat een merk als Feisol onterecht in een slecht daglicht gesteld wordt en samen met merken als bijv. Hama en Revue genoemd wordt, en uitgaande van een willekeurig statief dat je een aantal jaren geleden eens hebt vastgehouden, model / type ???
Als een leek die het merk Feisol niet kent en jouw publicatie ten harte neemt, zal hij nooit een merk als Feisol overwegen en dat vind ik erg jammer.
Ik kan je garanderen dat Feisol zich gerust in het midden tot topsegment kan manifesteren.
Een groot aantal mede Feisol gebruikers in Nederland zullen dat met volle overtuiging kunnen bevestigen.

Feisol is een merk dat wereldwijd bekend is en in Nederland graag bekend wil worden.
Ik vind dan ook dat we hun de mogelijkheid moeten geven om dit dan ook te kunnen en zeker niet moeten afremmen.
Garantiegevallen en aankopen lopen rechtstreeks via Feisol Nederland, dat gewoon in Zuid-Limburg (Avantis) gevestigd is.
Tevens heeft Feisol ook nog eens een leuke actie :wink2:
Gr. John.
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten