Gorillapod

Discussies over statieven

Onderwerp:

Gorillapod

Berichtdoor Lisesnotte » vr aug 24 2012 6:07 pm

Beste allemaal,

Ik ben aan het kijken voor een Gorillapod Statief. Het lijkt me een heel handig, licht statief wat makkelijk meeneemt.
Ik heb een 55-300 lens en een gewone 18-55, moet ik dan de variant Gorillapod SLR Zoom nemen of is dat niet noodzakelijk?
Iemand ervaringen met dit statief? Werkt het balhoofd wat je er bij kan kopen ook fijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,
Liselotte
Lisesnotte



Onderwerp:

Re: Gorillapod

Berichtdoor Jasper » vr aug 24 2012 8:08 pm

Liselotte,

ik he geen ervaring met die gorilla dingen, maar kan wel toevoegen dat ik met de Redged RTA-320 heel tevreden ben. Hij is niet zwaar,stabiel, en er past iedere kop op. Als je de de 'middenzuil' met kop er uit trekt, is hij zelfs nog beter in je tas op te bergen.

Succes met zoeken.
Groeten, Jasper.
Flickr
Gebruikersavatar
Jasper

Forumlid
Berichten: 599


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gorillapod

Berichtdoor MBlink » vr aug 24 2012 10:17 pm

Ik heb de SLR zoom met balhoofd. De standaard SLR kan een kilo hebben, dat is zo'n beetje de camera met de 55-300, dus dat is een beetje krap.

Dus zeker de SLR Zoom nemen. Het balhoofd is onontbeerlijk om je camera rechtop te krijgen als je gorilla ergens aanhangt/opzet.

Verder bevalt hij goed, je kan hem bijna oprollen, dus lekker compact. Ik heb het in het bovenvak zitten van mijn rugzak (Kata 3n1-20).
Nikon D7100 - Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR - Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 DiII VC PZD Macro -
Sigma 10-20mm F/4-5.6
MBlink

Forumlid
Berichten: 120


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gorillapod

Berichtdoor André » vr aug 24 2012 10:56 pm

Ik vind het echt een onding. Ik heb de middelste versie met een balhoofd, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid stabiel.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gorillapod

Berichtdoor fransST » vr aug 24 2012 11:10 pm

Ik heb ook een Gorilla pod SLR zoom met balhead. Ik heb die gekocht omdat deze net in de tanktas past.
Aan het plaatje wat je onder de camera schroeft zit een waterpas. Je kunt dit stafiefje bijna overal neerzetten of op- of aanhangen / klemmen.
Ook met mijn 200 mm lens heb ik geen last van doorzakken ( creepen?) , ik kan het balhoofd voldoende vastzetten.
Wel dien je te werken met tijdonspanner ( 5 sec.) omdat na het indrukken van de ontspanknop het zaakje even "natrilt". Dat is een klein nadeel van dit statiefje.

Ik heb laatst bij nachtopnamen - ondanks opgeklapte spiegel - gemerkt dat bij opnamen met grote brandpuntafstanden, de foto's onscherp waren, mogelijk vanwege het beetje wind die er was. Daar zal ik in het vervolg rekening mee houden.
Bij opnamen met kortere brandpuntafstand - pakweg tot 100 mm - daar geen last van gehad.

Bijkomend voordeel van de D5000 met het opklapscherm is dat wanneer ik dit kleine statief op de grond zet, met live view kan zien wat ik op de foto zet.
Ik hoef daarvoor niet plat op de grond te liggen.

Edit: Nadeel van de balhead is dat je de kop maar met één knop kunt vastzetten. En wanneer je de kop vastzet, je de kop ook bijna niet meer kunt verdraaien. Draai je de camera linksom heb je goede kans dat het plaatje tov de camera verdraaid ( los gaat zitten) De camera rechtsom draaien gaat - bij mij - dan erg stroef. Dat is dus een nadeel bij het filmen met m'n D 5000.


Frans
D5600+ Nikkor AF-S 18-200 1:3.5 - 5.6 G VRII ED + Nikkor AF-S micro 85 1:3.5 G ED + SB 600
Gebruikersavatar
fransST

Forumlid
Berichten: 34


Locatie: Lommel
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gorillapod

Berichtdoor Lisesnotte » za aug 25 2012 1:31 pm

Bedankt voor jullie reacties.
@ fransST Bedankt voor je uitgebreide reactie, nu heb ik een beetje inzicht in of het fijn werkt. Ik zal er nog 'ns over nadenken of dit statiefje wel geschikt is voor mij.
Lisesnotte



Onderwerp:

Re: Gorillapod

Berichtdoor yzf1kr » za aug 25 2012 1:40 pm

Ik heb ook zo'n zwabberpod SLR.

Voor een licht cameratje als een D3200 met een 18-55 lens zal het misschien werken, maar mijn D300s met 80-200 AF-S stond gewoon 30 seconden te zwaberen op het momen dat de spiegel opklapte.

Zo'n gorillapod is leuk voor een comact of kleine lichte camera, maar niet geschikt voor je 55-200.

Spaar wat door en koop een goed reisstatief.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Gorillapod

Berichtdoor Bruud » do okt 25 2012 9:42 pm

Heb ook de gorilla zoom. Ging prima met de D40x + 18-55, maar met de 18-200 werd het al een stuk minder. De D200 houdt ie niet op zijn plek.
Gebruik het ding nog wel als statief voor mijn remote-flitser.

Gorilla klink robuust, maar slingeraap is eigenlijk een betere benaming..

Groet
Ruud
Gebruikersavatar
Bruud

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Nieuw-Vennep
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gorillapod

Berichtdoor stabij » vr nov 02 2012 8:59 pm

Sinds deze week heb ik een gorillapod Focus met balhoofd deze kan tot 5 kg draaggewicht.Het gewicht van de gorillapod is 500 gram.Balhoofd 250gram.
Heb hem vandaag meegenomen op pad. Nog niet om een paal oid gehangen, maar lekker compakt en makkelijk mee nemen.wel op diverse ondergronden gezet bv boomstam die om lag en een bospad pootjes buigen goed en blijven staan.
Heb voor deze iets zwaardere uitvoering uitvoering gekozen ivm voorgaande berichten.
stabij

Forumlid
Berichten: 91


Locatie: Huizen
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten