Welke statiefkop?

Discussies over statieven

Onderwerp:

Re: Welke statiefkop?

Berichtdoor ArendV » zo dec 30 2012 10:44 pm

martinpecheur schreef:Arend: Is die Markins M10 hetzelfde als de Q10? De M10 staat niet op hun site, wel de Q10. Wat vind je van de Q20?


Martin, inderdaad heet de Markins M10 nu Q10.
In het begin had Markins alleen een snelkoppeling met draaiknop (screw-knob release), later kwam daar de versie met hendel (lever release - gekopieerd van RRS) bij en die werd Q genoemd. Maar vrij snel gingen ze beide types Q noemen. Ik heb de Q20 niet uitgebreid getest. Voor mijn gebruik is de M/Q10 stabiel genoeg en dat is dus met de 4/300 met extenders (1.4x of 1.7x). Ongetwijfeld is de Q20 weer iets stabieler.

Ik zou nog een keer bij cameratools/konijn langsgaan met je eigen camera en objectief en de verschillende koppen uittesten. Ik ben het wel met Roelof eens dat een verschil van een paar honderd gram niet bepalend moet zijn voor je keuze. Maar de Markins zal je niet teleurstellen, welke versie je ook kiest.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke statiefkop?

Berichtdoor MartinT » ma dec 31 2012 12:25 pm

ArendV schreef:
martinpecheur schreef:Arend: Is die Markins M10 hetzelfde als de Q10? De M10 staat niet op hun site, wel de Q10. Wat vind je van de Q20?


Martin, inderdaad heet de Markins M10 nu Q10.
In het begin had Markins alleen een snelkoppeling met draaiknop (screw-knob release), later kwam daar de versie met hendel (lever release - gekopieerd van RRS) bij en die werd Q genoemd. Maar vrij snel gingen ze beide types Q noemen. Ik heb de Q20 niet uitgebreid getest. Voor mijn gebruik is de M/Q10 stabiel genoeg en dat is dus met de 4/300 met extenders (1.4x of 1.7x). Ongetwijfeld is de Q20 weer iets stabieler.

Ik zou nog een keer bij cameratools/konijn langsgaan met je eigen camera en objectief en de verschillende koppen uittesten. Ik ben het wel met Roelof eens dat een verschil van een paar honderd gram niet bepalend moet zijn voor je keuze. Maar de Markins zal je niet teleurstellen, welke versie je ook kiest.


Goed advies. Ga deze week nog eens even in de winkel uitproberen.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke statiefkop?

Berichtdoor iAppleToo » do jan 03 2013 10:13 am

Ik heb laatst een Sirui K-40X balhoofd aangeschaft. Een 'zware' kop voor een heel vriendelijke prijs en hij doet precies wat hij moet doen.
Ben er zeer over te spreken. De tests op http://www.traumflieger.de/desktop/ball ... lheads.php waren ook al zeer positief.
Hij staat op een Gitzo Gt 2542S statief.
iAppleToo

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke statiefkop?

Berichtdoor yzf1kr » do jan 03 2013 12:01 pm

Rob Smit schreef:Ik heb al redelijk wat ervaring met diverse koppen.
Sinds 2 jaar gebruik ik de Manfrotto 410 junior gear.
Ben niet snel ergens zo enthousiast van geweest als deze kop.
Gebruik de D300 in combinatie met de MB-D10, 300/4 er op; probleemloos, vooral de fijnafstelling is, eenmaal gewend, ge-wel-dig.
Met dezelfde fijnafstelling gaat er een wereld in de macro open en verdwijnt een stuk irritatie.
Althans bij mij.


Klopt, de Geared Heads zijn fantastische koppen. Ik heb een 405.
Instellen gaat hoe vreemd het ook mag lijken, veel sneller als met een balhoofd. Vooral omdat je met 2 handen ieder afzonderlijk een as kan afstellen, en daarbij niet hoeft te klooien, om zware camera en lenzen te ondersteunen terwijl je de vergrendeling los-/vastdraait en met één oog door de zoeker kijkt, om na het vastzetten te constateren dat je er toch net naast zit en weer moet corrigeren.
Ik kan me geen betere kop voorstellen voor product, architectuur en macrowerk.

Groot nadeel van zo’n kop is het gewicht, dus voor het wandelwerk heb ik een Feisol carbon statief met CB-40 kop. Als je een beetje door de stad of veld bent aan het rondsjouwen telt ieder grammetje, zeker tegen het eind van de dag. Ik had een CB-50 kop, maar die heb ik geruild met een mede forumlid.
De 50 was te groot en te zwaar voor mijn gebruik, en ik moet eerlijk zeggen, de 40 lijkt ook iets vloeiender te lopen.
Maar ik blijf er bij, zo’n balhoofd is een hoop geklooi en gedoe, en werkt een stuk trager als een Geared Head.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Welke statiefkop?

Berichtdoor HenkG » vr jan 11 2013 4:30 pm

iAppleToo schreef:
Ik heb laatst een Sirui K-40X balhoofd aangeschaft. Een 'zware' kop voor een heel vriendelijke prijs en hij doet precies wat hij moet doen.


Voor mij geldt hetzelfde. Bij mij staat de kop op een Manfrotto 055CXPRO3. Volgens de specificaties kan de kop 25 kilo dragen. De bal loopt zeer soepel, zeker in vergelijking met de Manfrotto 498 RC2, en is zeer precies af te stellen. Ik ben er tevreden mee...

Groet,

Henk
Gebruikersavatar
HenkG

Forumlid
Berichten: 175


Locatie: Woerden
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke statiefkop?

Berichtdoor Sharkey » za jan 12 2013 1:21 pm

HenkG schreef:iAppleToo schreef:
Ik heb laatst een Sirui K-40X balhoofd aangeschaft. Een 'zware' kop voor een heel vriendelijke prijs en hij doet precies wat hij moet doen.


Voor mij geldt hetzelfde. Bij mij staat de kop op een Manfrotto 055CXPRO3. Volgens de specificaties kan de kop 25 kilo dragen. De bal loopt zeer soepel, zeker in vergelijking met de Manfrotto 498 RC2, en is zeer precies af te stellen. Ik ben er tevreden mee...

Groet,

Henk

+1
Heb ik ook sinds een tijdje in bezit. Helemaal goed.
Enige waar ik last van had is als de kop op mijn statief gedraaid is het waterpas bubbeltje aan de verkeerde kant zat (niet aan de kant van de twee "gewatteerde" poten. Heb ik opgelost door mijn poten van het statief te verplaatsen van positie.
Mijn statief is trouwens ook een Sirui (M-3204) waarbij ook nog een specifieke D800 snelkoppelingsplaat van Sirui heb :)
Voor mij topspul voor een schappelijke prijs!! (aangeschaft bij Fotoshop Aalten, beetje reclame voor in mijn ogen een top "winkel" :wink: )
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke statiefkop?

Berichtdoor raymonidas » di jan 22 2013 11:14 pm

martinpecheur schreef:Tja, het wordt er niet eenvoudiger op.
Negen reacties, 6 verschillende adviezen!
Waarvoor overigens allen dank!

http://www.traumflieger.de heeft me een berg aan nuttige informatie gegeven, goede tip Arend!

Captain Hook en Muggie: Die Feisol kop vind ik erg interessant, maar dan vooral de CB-40D. Die komt in de bovengenoemde 'traumflieger" review als één van de beste uit de bus. Zelfs beter dan de zwaardere CB-50D, da`s wel raar. En er is nu ook een CB70D. Kennen jullie die?

Conclusie; heb ik nog niet!
Als jullie nog één keer de moeite willen nemen om te reageren kan ik misschien een ei leggen :)
met vriendelijke groet,
martin


Hoi, nog een nieuwe eend in de bijt.....Novoflex Classic Ball-5.
Ik heb erg slechte ervaringen met de Feisol CB50D. Vorig jaar een geleende Sigma 300-800 erop gehad en het kleine schroefje waarmee de klem op de bal vastzit kwam los....stel je voor de 7500 euro Sigma van Marco op de grond......Daarna andere problemen tot aan het spontaan verlies van de vastzetknop. Feisol heeft eea netjes opgelost en ik heb met €10,- korting een nieuwe klem besteld. In tussentijd op een Belgisch forum voor €270,- een half jaar oude niet gebruikte Novoflex Classicball-5 gekocht. Deze is me sterk aanbevolen door Marco de Paauw die zelf notabene een RRS BH55 heeft. Geen lang draaien meer om de bal vast te zetten. Er zitten maar twee uitstekende delen aan. Een hendel waarmee je de bal: los, iets vast met beweegmogelijkheid, of helemaal muurvast zet. Dat alles in een 180 graden draaibeweging. Bij het vastzetten beweegt de camera absoluut niet. Een kleiner knopje voor het lossen van de hele kop waardoor je om de as kan verdraaien. Een ring regelt de frictie waar alle andere merken weer een apart knopje voor hebben. Drie sleuven om de camera 90 graden portret te zetten. De gebruikers zijn erg enthousiast over dit kwaliteitsproduct. Hij staat naast de grote merken als bijvoorbeeld RRS BH55. Het is maar wat je fijn vind werken. Bij de Feisol die meer knoppen heeft pak ik nogal eens de verkeerde.. :)
De Novoflex is onderweg naar mij toe en ik ben nog op zoek naar een Q-base klem. Hier passen de Arca Swiss compatible zwaluwstaart verbindingen. Deze klem moet bijzonder goed en vooral heel handig werken en is ook superdegelijk. Zo kan ik in elk geval de CarrySpeed FS-Pro onder de camera laten zitten :)

Ik hoop dat je wat aan dit relaas hebt.
Moraal is ook bij mij: Laat het balhoofd niet een sluitpost zijn. Je koopt een Gitzo, zorg dan dat de kop minstens even degelijk en betrouwbaar is. Niets is zo tenenkrommend frustrerend dat je -net als ik met een kostbare workshop in het Bayerischen Wald- je statief bijna niet meer kunt gebruiken en een geleende erg kostbare lens dreigt te vallen.....Ik wens je veel wijsheid :ugeek: toe en hoop dat je een kop kiest waar je lekker mee werkt en waar je de rest van je fotografische carrière geen omkijken meer naar hebt.

groet van Raymond.
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

http://www.schrave.nl/
raymonidas

Clublid
Berichten: 217


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke statiefkop?

Berichtdoor MartinT » di jan 29 2013 9:13 pm

Ik heb eindelijk een ei gelegd :) Het is een RRS BH-55 kop geworden.
Ben bij verschillende leveranciers wezen kijken en (nogmaals) internet afgestruind.
Sommige alternatieven die in dit draadje genoemd zijn zagen er ook goed uit.
Maar deze kop van RRS straalt iets van een degelijkheid en functionaliteit uit die me toch wel het meest aansprak.
Ik dacht eigenlijk dat Arca Swiss de maar der dingen was, net zoals Baco dat vroeger was bij verstelbare sleutels, maar het type Z1 dat ik bij Konijn heb gezien was qua uitvoering toch wel minder dan RRS.

Wat ook wel duidelijk is geworden dat één statief "voor alles" niet bestaat.
Voor de vakantie zal ik toch nog wel een ander lichter/compacter statief erbij nodig hebben, met deze set ga ik echt niet berg op berg af rennen :frown:
Tijdens onze laatste bijeenkomst in Goor het mooie Feisol statief van Peter bekeken. Mooi compact en niet zwaar, nog even voor sparen..... het is nog geen zomer!
Iedereen bedankt voor de goede raad en adviezen!
martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke statiefkop?

Berichtdoor raymonidas » di jan 29 2013 10:49 pm

Fijn dat je nog even terugkoppeld :)
Heel goede beslissing waar je never nooit spijt van zult krijgen! :)

Inmiddels heb ik de Novoflex Classic Ball-5 in huis en heb hier ook absoluut geen spijt van.

groet van Raymond.
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

http://www.schrave.nl/
raymonidas

Clublid
Berichten: 217


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke statiefkop?

Berichtdoor John Jansen » wo jan 30 2013 6:43 am

Hele mooie aankoop veel plezier ermee.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke statiefkop?

Berichtdoor ArendV » wo jan 30 2013 9:48 am

Iedereen plezier met de nieuwe aankopen en inderdaad één statief voor alle doeleinden bestaat niet, ik heb er ook een aantal in de kast staan...
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke statiefkop?

Berichtdoor florist » wo jan 30 2013 11:11 am

Ik gebruik zelf een balhoofd van Benro (http://www.benrousa.com/products_details_B3#specs). compatible met arca-swiss. Houd als het moet zelfs mijn 500mm op zijn plek.
Ik heb overigens niet het model in de link, maar een voorloper volgens mij, zie het type nu niet meer op de site staan.
florist



Onderwerp:

Re: Welke statiefkop?

Berichtdoor raymonidas » zo feb 03 2013 9:34 am

raymonidas schreef:
De Novoflex is onderweg naar mij toe en ik ben nog op zoek naar een Q-base klem. Hier passen de Arca Swiss compatible zwaluwstaart verbindingen. Deze klem moet bijzonder goed en vooral heel handig werken en is ook superdegelijk. Zo kan ik in elk geval de CarrySpeed FS-Pro onder de camera laten zitten :)

Ik hoop dat je wat aan dit relaas hebt.
Moraal is ook bij mij: Laat het balhoofd niet een sluitpost zijn. Je koopt een Gitzo, zorg dan dat de kop minstens even degelijk en betrouwbaar is. Niets is zo tenenkrommend frustrerend dat je -net als ik met een kostbare workshop in het Bayerischen Wald- je statief bijna niet meer kunt gebruiken en een geleende erg kostbare lens dreigt te vallen.....Ik wens je veel wijsheid :ugeek: toe en hoop dat je een kop kiest waar je lekker mee werkt en waar je de rest van je fotografische carrière geen omkijken meer naar hebt.

groet van Raymond.


Met de ontvangst van nieuwe quick release clamp van Feisol werkt het Feisol balhoofd weer goed, maar is nu overbodig. In de verkoop! viewtopic.php?f=5&t=45621&p=593807#p593807

Bij Cameratools in Apeldoorn de Q-Base wezen bekijken. Wat de verkoper direct zei en ook kon laten zien is dat deze juist NIET Arca-Swiss compatible was. De CarrySpeed-FS-Pro (zie draadje viewtopic.php?f=32&t=43333&start=60) heeft een ArcaSwiss opname.
De q-base pakt de ArcaSwiss wel, maar lekker passen doet het simpelweg niet. Als de plaat op de q-base ingeklikt is, dan moet je hem ook direct klemmen door verdraaien van de ring. Doe je dat niet, dan kan de plaat er weer uitgewipt worden. Ook even gedemonstreerd door de verkoper. Kost wel wat moeite, maar het kan wel. Aan de andere kant is het een zeer stabiel, degelijk ingenieus stukje werk, maar ik heb er afstand van genomen. In een tweede bezoek aan Cameratools heb ik de Really Right Stuff B2-LR II Klem besteld. De hefboom werkt erg goed natuurlijk. echt ArcaSwiss compatible. Als de hefboom helemaal naar links is omgeklapt gaat de plaat erin. In de middenstand kan de plaat schuiven maar never nooit eruit. En kwart slag verder duwen naar rechts en de klemming is optimaal. Dit type heeft een grote draaddiameter (3/8") die zonder tussenkomst van een adapter in de grote Novoflex bal past.
Ik heb een maand of tweee/drie gewacht en echt overal gekeken tot er een gebruikte klem vrijkwam, maar dat is "once in a lifetime" Ik had al enorme mazzel met een nieuwe Novoflex Classic Ball-5 :D uit Belgie. De RRS quick release dus maar nieuw gekocht. Al met al heeft de set een flinke klap geld gekost (€410,-) maar ik heb nu wel het beste wat er te koop is, maximaal betrouwbaar, handig in gebruik en helemaal klaar voor de rest van mijn fotografische carriere.

met een zondagse groet uit Enschede van Raymond. :lol:

NOOT:
Sterker nog: RRS geeft aan dat de Novoflex platen geen ArcaSwiss bouwvorm hebben. De kunnen ook niet gebruikt worden in de lever clamps. Wel in de schroef clamps. Dit heb ik ook bemerkt bij het gebruik van de 300/800 van Marco de Pauw waar een blauwe Novoflex plaat onder zit. Past gewoon niet lekker. Moet je erg vast draaien. Dit lijkt me belangrijke informatie. Zie de fabrikantinfo: http://reallyrightstuff.com/ProductDesc ... e=B2-LR-II
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

http://www.schrave.nl/
raymonidas

Clublid
Berichten: 217


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten