Statief voor een D3200

Discussies over statieven

Onderwerp:

Statief voor een D3200

Berichtdoor Picturethis » di jul 09 2013 2:00 pm

Hoi!

Ik ben opzoek naar een statief dat geschikt is voor een D3200. Ik ben nog niet zo lang begonnen met fotograferen en ik vroeg me af of iemand een statief weet wat niet al te veel kost.. maximaal 100 euro.
Wat mij opvalt als ik op internet zoek dat er bij veel koppelingen een extra puntje opzit waar mijn camera niet op past.

Ik ben benieuwd!

Groetjes
Picturethis



Onderwerp:

Re: Statief voor een D3200

Berichtdoor gijs sandberg » di jul 09 2013 3:10 pm

Beste P,
Welkom.
Helaas, velen zijn al tijden op zoek naar een hoog, stevig, lichtgewicht en goedkoop statief; dat zijn eigenschappen die niet samengaan.
Door enkele citeria te matigen is er vaak een redelijk compromis te vinden.
Ik noem hier met opzet geen merknamen, dat zou weeer een oeverloze discussie ontlokkken waar je niets aan hebt.
Groeten, Gijs
PS van een puntje op een kop heb ik nog nimmer gehoord.
PPSS: internet is een leuke informateibron ter verkenning, maar sommige zaken moet je voelen/proberen voor je een keuze maakt.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op di jul 09 2013 4:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Statief voor een D3200

Berichtdoor Kees H » di jul 09 2013 3:21 pm

ik denk dat een borgpennetje in het koppelingsplaatje bedoeld word.
anders weet ik ook niet wat voor puntje bedoeld word.

Ga naar een fotozaak die er verschillende heeft staan, neem je camera en zwaarste lens mee
probeer uit hoe stevig het staat en of het balhoofd of andere kop prettig voor je werkt.

succes met je zoektocht

gr Kees
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI


https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Gebruikersavatar
Kees H

Clublid
Berichten: 2308


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Statief voor een D3200

Berichtdoor ReneG » di jul 09 2013 3:29 pm

Helaas weten we niet welke objectieven je hebt. Beste is naar een fotozaak te gaan zoals hierboven genoemd en te proberen.

*EDIT* Dat 'puntje' waar je het over hebt zit vaak op videokoppen en veert meestal, dus dat kun je meestal wel naar beneden drukken. Maar videokoppen zijn lang niet altijd de beste keuze voor fotocamera's. Zie de linkerkop op deze foto: Afbeelding

En ik roep wel concrete namen om je een startpunt te geven, want als je naar iets concreets zoekt vind je vaak ook vergelijkbare producten. Dus:
Manfrotto 190 serie (aluminium model, de carbons zijn veel duurder) met een Manfrotto 496rc2 kop. Iets boven je budget maar niet veel als je een goede aanbieding zoekt... Die beginnen rond de 125 euro. Denk wel een aan eventuele draagriem/band (er zijn genoeg betaalbare riemen/banden).
Laatst gewijzigd door ReneG op di jul 09 2013 3:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief voor een D3200

Berichtdoor Patrick » di jul 09 2013 3:33 pm

Kijk ook zeker eens wat er tweedehands te koop is!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statief voor een D3200

Berichtdoor Picturethis » di jul 09 2013 5:32 pm

Dankjewel voor jullie reacties! Echt heel fijn dat jullie mij op weg helpen!
Picturethis



Onderwerp:

Re: Statief voor een D3200

Berichtdoor Voormalig clublid » di jul 09 2013 11:18 pm

Kijk eens bij Mediamarkt naar de Rollei statief.
Kost rond de € 150,00.

Of doorsparen voor een Manfrotto statief kost rond de € 150,00 en daarbij een 498RC2 kop kost rond de € 100,00.
Dan ben je rond de € 250,00 kwijt.
\Voordeel bij dit statief, je kan hem ook gebruiken dicht boven de grond.

Trouwens je heb dan nog een voordeel van deze kop.
Je heb maar 2 knoppen nodig, 1 knop voor horizontaal en vertikaal vast te zetten en de andere knop om je kop helemaal rond te kunnen draaien, zonder dat dan de kop los gedraaid word van je statief.
Voormalig clublid



Onderwerp:

Re: Statief voor een D3200

Berichtdoor Roelof » wo jul 10 2013 12:15 am

Voor je een statief koopt, eerst goed bedenken waarom je een statief wilt.
Wil je er eentje om af en toe een groepsfoto te maken waar je zelf ook op staat....
Wil je nachtfotografie doen met lange sluitertijden....
Heb je een zware lens die je anders niet stil kunt houden....
Wil je hem alle dagen meeslepen of alleen maar in een studio-omgeving gebruiken...
Of nog een heel stel andere opties...
Iedere optie vraagt om z'n eigen keuzes voor een statief.
Als regel kun je stellen dat een statief dat minder dan 100 euro kost, alleen geschikt is voor korte brandpuntsafstanden (want weinig draagvermogen) en gunstige weersomstandigheden (windstil).
Kan zin dat je alleen een extra steuntje zoekt voor een lange lens, in dat geval is een monopod geschikter dan een driepoot, maar de laatste kan wel weer zelfstandig staan.

Voor je naar een winkel loopt, eerst even kijken of er iemand (of iemanden) bij je in de buurt woont (wonen) en kijk wat die voor statief/ven gebruikt en waarom.
Als je bij mij in de buurt woont, ben je welkom om eens te komen kijken.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten