Trilling door statief?

Discussies over statieven

Onderwerp:

Re: Trilling door statief?

Berichtdoor plincky » do aug 22 2013 11:58 am

BBR schreef:FYI: Die G1298/Q20 heeft 424,- gekost. De andere set was inderdaad niet goedkoop ;)


:mryellow: ja €424,- is natuurlijk wel goedkoop. :oohh:

Als je budget het toelaat geen probleem natuurlijk. maar voor TS niet rendabel denk ik , anders kom je niet met zo'n vraag hier op het forum.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Trilling door statief?

Berichtdoor Pjerry » do aug 22 2013 2:52 pm

Als ik lekker wil werken met een statief dan doe ik één van de volgende twee dingen (even afgezien van alle goede adviezen over draagvermogen enz.).

1) Als ik het knopje met de hand indruk, ontstat er ALTIJD een trilling. Die trilling is belangrijker dan je denkt. Dus staat altijd de delay aan (en idd VR uit, maar ja die heb je er niet op),minimaal 5 sec, maar voor het goed zijn bij mijn statief (Manfrotto 055XPROB, zwaar hoor !) 10 seconden. Mijn bijgeleverde kop (804RC2) is ook echt bagger.

Filmpje met trillingstest: http://vimeo.com/11285845

Hier zie je de invloed van de trilling. Meer dan menigeen verwacht.....

2) Beter is afstand bediening te gebruiken. Ik kan op mijn D7000 instellen dat bij de eerste klik de spiegel opgaat en bij de tweede er wordt afgedrukt. Voor statische onderwerpen DE instelling. Voor snelle onderwerpen (zo je die al vanaf statief fotografeert), natuurlijk ondoenlijk, dan zul je gelijk af willen drukken. Afstandsbediening is dan natuurlijk helemaal superieur aan optie 1.

De trilling van de spiegel is eigenlijk alleen van belang rond 1/13 sec. Dan zit je in de resonantiefrequentie van je camera (scheelt per camera natuurlijk, maar houd dan een marge aan van 1/5 - 1/20 sec). Daarbuiten is die trilling eigen niet of nauwelijks van belang, iig valt hij in het niet bij eerder genoemde factoren.

Voor het goed zijn, moet je naar een houten of een carbon statief. Aluminium scoort nou eenmaal slecht op het gebied van trilling, demping van de trilling en het doorgeven van de trilling. Zo als altijd, hangt daar een prijskaartje aan....
Gebruikersavatar
Pjerry

Clublid
Berichten: 1153


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Trilling door statief?

Berichtdoor bjornc » do aug 22 2013 3:37 pm

Kroontje schreef:Met het uitzoeken naar mijn statief heb ik van divers betrouwbare kanten gehoord dat je het gewicht van het apparatuur x (minimaal) 3 doet.

Dit heb ik ook gehoord inderdaad, maar tot dusverre alleen maar op Nikon-Club-Nederland.
Mijn zwaarste combi weegt exact 3kg, maar mijn statief kan 'slechts' 8KG aan.
Maar ik heb hem in de winkel kunnen testen, en hij voelt voor mij stabiel genoeg aan.
En toen schoot me iets te binnen.
Wie bepaald de draagkrachtwaarde van een statief? Juist, de fabrikant.
En wie zegt er dat er met die waardes niet net zoveel gesjoemeld wordt als bij de verbruiken van auto's?
Dus ik heb die 3x Gewicht combi maar met een korrel zout genomen.

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag van de TS; dat je de zoeker ziet trillen, kan er ook mee te maken hebben dat simpelweg de spiegel natrilt in de camera. Wil niet zeggen dat de sensor ook trilt op dat moment.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Trilling door statief?

Berichtdoor Jos van den Elshout » do aug 22 2013 9:19 pm

Oeps...

Zoveel reacties had ik niet verwacht.
Ik had gehoopt dat ik als antwoord zou krijgen: "Nou dat is wel extreem, met afstandsbediening kijken of je beeld trilt, Dan trilt het bij het bij de duurste combinatie nog wel".

Of zoiets... :huh: Niet dus.

Nou wil ik hier geen welles - nietes spelletje gaan doen over het merk en type statief, want ik lees wel dat de één Redget niet goed vind en de ander wel.
Mij ging het erom dat ik 's avonds in de schemer reeën aan het fotograferen was en dat het te donker werd om met normale iso te fotograferen.
Statief gebruik ik altijd in combinatie met de 300F4. Dan maar met afstandsbediening om zodoende toch een scherpe foto te krijgen.
En toen viel het mij op dat het beeld trilde op het moment dat ik afdrukte met de afstandsbediening.
Dus de scherpte was er ook toen niet.

En alle goede raad neem ik graag in me op, maar €1000 voor een statief met bijpassende kop is voor mij toch echt teveel.

Ik vroeg mijzelf af of het normale trilling zou zijn, en zo niet of het aan het statief, de kop of het statiefgondel zou liggen.

Het antwoord is duidelijk en ik heb al wat te vragen voor mijn verjaardag. :) :wink:
Alleen zal ik nog moeten uitzoeken wat voor iets.
Ik lees redelijke goede "dingen" over de "Manfrotto 055" serie, maar die hebben ook maar een draagvermogen van 7KG. :(
Ik ga mijzelf een beetje oriënteren.

Allen bedankt voor het lezen en voor de (uitgebreide) reacties.


Jos
Laatst gewijzigd door Jos van den Elshout op di aug 27 2013 9:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.


Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout
Gebruikersavatar
Jos van den Elshout

Clublid
Berichten: 508


Locatie: Dongen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Trilling door statief?

Berichtdoor JaapV » do aug 22 2013 10:46 pm

joske13 schreef:(...)

Het antwoord is duidelijk en ik heb al wat te vragen voor mijn verjaardag. :) :wink:
Alleen zal ik nog moeten uitzoeken wat voor iets.

(...)

Nou ben ik na deze discussie wel benieuwd wat je verjaardagswens dan is (of wordt)! Laat je dat nog even weten?
Ik ben namelijk ook op zoek. Met de 70-300VR op mijn D90 voldeed mijn Manfrotto 391RC2 kop uitstekend, maar met mijn huidige tele-spullen kan ik dat totaal vergeten, zowel m.b.t. trilling als nauwkeurig fixeren. Erg frustrerend!
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Trilling door statief?

Berichtdoor Kroontje » do aug 22 2013 10:48 pm

bjornc schreef:
Kroontje schreef:Met het uitzoeken naar mijn statief heb ik van divers betrouwbare kanten gehoord dat je het gewicht van het apparatuur x (minimaal) 3 doet.

Dit heb ik ook gehoord inderdaad, maar tot dusverre alleen maar op Nikon-Club-Nederland.
Mijn zwaarste combi weegt exact 3kg, maar mijn statief kan 'slechts' 8KG aan.
Maar ik heb hem in de winkel kunnen testen, en hij voelt voor mij stabiel genoeg aan.
En toen schoot me iets te binnen.
Wie bepaald de draagkrachtwaarde van een statief? Juist, de fabrikant.
En wie zegt er dat er met die waardes niet net zoveel gesjoemeld wordt als bij de verbruiken van auto's?
Dus ik heb die 3x Gewicht combi maar met een korrel zout genomen.

De waarde van 3 x het gewicht heb ik van div verkopers gekregen (niet zomaar verkopers) Ervaren mensen in de fotografie, maar ook inderdaad bij div fabrikant. En natuurlijk hier bij de Club waarvan ik weet dat ze weten waarover ze het hebben ;)
Het testen in de winkel is wel leuk, maar daar staat geen wind ;) En dit is ook erg belangrijk.
Kroontje



Onderwerp:

Re: Trilling door statief?

Berichtdoor MartijnM » do aug 22 2013 11:13 pm

Jos,

die 300mm f/4 heb ik ook een tijd in gebruik gehad en de statiefgondel die Nikon daaronder heeft durven plaatsen is - laten we zeggen - niet opgewassen voor z'n taak... :?
Ik duwde dan ook altijd ' iets' tussen de voet en het objectief, waardoor een hoop trilling verdween. Een 'oud' filmkokertje bijvoorbeeld, maar die moet je nog wel hebben liggen natuurlijk! 8)

Zijn op internet genoeg mede-300/4-eigenaren te vinden, bijvoorbeeld http://www.naturfotograf.com/AFS300_test_images.html

Los hiervan zijn er al genoeg adviezen en meningen voorbij gekomen wat betreft het statief, want die moet ook voldoen. Net als de instellingen in de camera met MUP etc...

Hoop dat je er wat aan hebt, succes!

Mvg,
Martijn
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Trilling door statief?

Berichtdoor MauritsD » do aug 22 2013 11:55 pm

In ieder geval is de 496RC zwaar ontoerijkend voor de 300/f4 met TC.
Ik heb zelf de 496 op mijn 055XPROB en met MUP en afstandsbediening heb ik nog steeds lichte trilling met mijn 70-200/2.8VR2.
Dezelfde opstelling met een (tijdelijke) 468MG had helemaal nergens last van: Ragscherp.
Dus voor mij gaat er ook zeker nog een andere kop komen. Daarvoor kijk ik naast de 468MG overigens ook naar de Sirui K-20x en de Feisol CB-40D.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Trilling door statief?

Berichtdoor JvdKooij » vr aug 23 2013 8:48 am

Jos,
Voor de 300mmF4 gebruik ik de voet van Kirk, stukken beter dan de originele.
Als je interesse hebt, mag je gerust een keer mijn statief(Gitzo) testen.

groetjes,
Jaap
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Trilling door statief?

Berichtdoor bjornc » vr aug 23 2013 1:49 pm

Kroontje schreef:De waarde van 3 x het gewicht heb ik van div verkopers gekregen (niet zomaar verkopers) Ervaren mensen in de fotografie, maar ook inderdaad bij div fabrikant. En natuurlijk hier bij de Club waarvan ik weet dat ze weten waarover ze het hebben ;)
Het testen in de winkel is wel leuk, maar daar staat geen wind ;) En dit is ook erg belangrijk.

En toch ben ik van mening dat draagkracht niet lineair met stabiliteit van doen heeft.
Misschien gooi ik wel de knuppel in het hoenderhok, en schop ik tegen ego's van gevestigde namen... maar een postbode elastiek kan best veel gewicht hebben, maar de stabiliteit is ver te zoeken.
Maar goed, ook in de fotografie worden zaken makkelijk overgenomen wanneer 'grote' namen iets roepen, en zonder dat het gecontroleerd wordt, wordt het voor waarheid aangenomen.

En windgevoeligheid heeft al helemaal niets met draagkracht van doen. Dat is meer iets in relatie met eigengewicht, etc.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Trilling door statief?

Berichtdoor Kroontje » vr aug 23 2013 1:56 pm

En windgevoeligheid heeft al helemaal niets met draagkracht van doen. Dat is meer iets in relatie met eigengewicht, etc.

Klopt maar wel een beetje met draagkracht, maar als je zo'n slap statiefje krijg die Ts nu heeft waait hij zo om ver.
Maar een statief wat veel kan hebben staat stabieler ook bij wind.
En als dat nog niet genoeg is betreft de wind kan je vaak eronder nog gewicht eraan hangen en dat is ook een voordeel van de draagkracht van het statief.
Kroontje



Onderwerp:

Re: Trilling door statief?

Berichtdoor JaapV » vr aug 23 2013 2:33 pm

Kroontje schreef:
(...)
En als dat nog niet genoeg is betreft de wind kan je vaak eronder nog gewicht eraan hangen en dat is ook een voordeel van de draagkracht van het statief.

Nou, probleem is dan weer dat het minste zuchtje wind dat gewicht laat bewegen. En dan ben je nog verder van huis :cry:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Trilling door statief?

Berichtdoor Kroontje » vr aug 23 2013 3:17 pm

Jaap Het lijkt mij als het gewicht naar beneden getrokken wordt met dat het gewicht de grond raakt het toch wel te doen is.

Anders professioneel veranker systeem meenemen (liefst chemisch) :mrgreen:
Met windkracht 9 hebben we andere problemen ;)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Trilling door statief?

Berichtdoor jantom » vr aug 23 2013 4:27 pm

Het gewicht van een statief is niet zo'n belangrijke factor in het geheel.

Het gaat er met name om dat de constructie van het statief (+ kop) voldoende stijfheid heeft. Helaas zijn de betere exemplaren altijd wat zwaarder... :(
Niemand heeft wat aan een statief dat slap is...(lijkt mij).

Het hangen van een gewicht (ballast) tussen de poten van een statief is zeker te overwegen mits het statief dit goed aankan (dus geen slappe Janus). Ik heb dit soort maatregelen nooit genomen maar als dat gewicht heen en weer zou gaan kan die ballast best tot aan de grond toe worden gevierd.

Ik gebruik zelf meestal twee statieven als het eens tot dat gebruik komt.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Trilling door statief?

Berichtdoor bjornc » vr aug 23 2013 4:57 pm

Je kan ook steenzakken krijgen voor statieven:
Afbeelding

Hoef je natuurlijk niet perse klinkers voor bij je te hebben, je tas kan je er ook in leggen.
Zal niet zo windgevoelig zijn als een bungelende tas.

Maar goed, dit topic is al aardig vervuild aan het raken.
Maar ik voel er wel wat voor om deze discussie voort te zetten in een vers draadje, Moderators... misschien even afsplitsen?
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten