Hama statief, Traveller Mini Pro

Discussies over statieven

Onderwerp:

Hama statief, Traveller Mini Pro

Berichtdoor vivan » za sep 28 2013 1:50 pm

Hoi!


Ik ga in januari naar Afrika, en aangezien daar de Melkweg heel goed te zien is, wil ik graag sterrenfoto's maken.
Daarvoor ben ik opzoek naar een lichtgewicht statief (natuurlijk niet alleen voor de sterren haha), en ik had deze op het oog:
http://www.bol.com/nl/p/hama-statief-tr ... 007140014/

Nu heb ik de Sigma 150-500mm lens, die 1,8kg is, en dan met body er bij, zal het in totaal wel 2 kg zijn, of ietsjes meer. Er staat wel bij dat het statief 4kg kan dragen, maar heeft iemand daar ook weldegelijk ervaring mee? Ik wil namelijk niet alleen mn body met 18-105mm lens erop zetten.

Of heeft iemand een aanbeveling van een lichtgewicht statief, die makkelijk mee te nemen is in een backpack tas?

Groetjes

HAMA gaat m niet worden dus.
Voor suggesties: Ik wil mijn hoogte wel aanpassen, het hoeft geen 1.60 te zijn, maar minimaal 1 meter vind ik wel nodig.
Ingeklapt niet veel langer dan 50cm en gewicht toch wel graag onder de 1,5kg. En als het kan draagkracht rond de 5kg.
Laatst gewijzigd door vivan op zo sep 29 2013 1:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
vivan



Onderwerp:

Re: Hama statief, Traveller Mini Pro

Berichtdoor Cookie1397 » za sep 28 2013 2:00 pm

Dus als ik het goed begrijp wil jij apparatuur van meer dan € 1000 op een gammel statief van nog geen €30 zetten en dan hopen dat het goed gaat. Ik hoop dat je een goede verzekering hebt voor jou spullen.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hama statief, Traveller Mini Pro

Berichtdoor JvdKooij » za sep 28 2013 2:10 pm

ik heb van de week deze besteld: http://foto-tip.pl/en/sirui-statyw-t-1005x.html maar zelfs daar zet ik niet zo'n combi als jouw camera met sigma lens op, daarvoor gebruik ik een gitzo 3540ls.
overigens heb ik op het reisstatiefje de C10 kop op gezet.
Dit statief gebruik ik alleen om met de groothoek of standaard lens nachtfoto's te maken.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hama statief, Traveller Mini Pro

Berichtdoor Sharkey » za sep 28 2013 2:16 pm

Zolang je het statief niet (volledig) uitschuift en het waait niet te hard, kan je dergelijke statieven best gebruiken voor dat soort fotografie (sterren,landschap, avond) Ik zou hem echter niet gebruiken bij haast of achterop een jeep tijdens safari.

Heb zelf een Sirui T005, is soort gelijk, ook max 4kg., 30cm ingeklapt. Hier zet ik met gemak mijn d800+ 70-200 op. Je moet er alleen niet meer aanzitten daarna. Elke trilling komt door. Dus een afstandsbediening is noodzakelijk bij dit soort statiefjes.
Er staat trouwens een T005 in Gevraagd & Aangeboden voor een leuke prijs (als je een balhoofd heb in ieder geval)
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hama statief, Traveller Mini Pro

Berichtdoor gijs sandberg » za sep 28 2013 2:32 pm

Beste V,
Helaas, voor statieven geldt dat licht, stevig, hoog en betaalbaar niet samengaan.
Voorselectie via Internet is wellicht een goede zaak, maar een statief moet je ook voelen, dus ga naar een goed gesorteerde winkel.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hama statief, Traveller Mini Pro

Berichtdoor vivan » za sep 28 2013 2:40 pm

Ed Schouten schreef:Dus als ik het goed begrijp wil jij apparatuur van meer dan € 1000 op een gammel statief van nog geen €30 zetten en dan hopen dat het goed gaat. Ik hoop dat je een goede verzekering hebt voor jou spullen.


Goh, dat had je ook wel iets vriendelijker mogen formuleren.
Nou HIERVOOR vraag ik dus advies. Maar tjonegjonge, kan t op deze manier net zo goed niet doen als ik zulke k*t reacties krijg. Pardon hoor.


Als ik in de auto zit ben ik ook niet van plan met statief te werken. Eerder met bonenzak.

Toch bedankt voor de WEL vriendelijke reacties
vivan



Onderwerp:

Re: Hama statief, Traveller Mini Pro

Berichtdoor plincky » zo sep 29 2013 8:58 am

beste Vivan,

Tja, volgens sommige mensen hier op het forum dien je meteen een statief te kopen van €400,- +. Al zal Ed het vast niet zo bedoelen als je het misschien heb opgevat. laten we het vriendelijk houden en ga ervanuit dat Ed je wil behoeden voor een verkeerde aankoop. :wink:

zoals Sharky al zegt zijn sommige goedkope statieven prima te gebruiken als je ze maar niet volledig uit schuift. Ik heb zelf het statiefje gehad en was hier wel tevreden mee in het begin met mijn toenmalige D7000, maar veerwacht geen wonderen.
Bij lange sluitertijden afstandsbediening of timer gebruiken en spiegel van tevoren omhoog latenklappen.
De grap is dat als je eenmaal op het punt komt dat je wat duurdere statieven gaat aanschaffen en je weet hoe stabiel die dingen kunnen zijn ( als je er maar voor betaald)ga je terug kijken en dan denk je wellicht, wat een verschil met die goedkope "flut" statiefjes. heb ik daar ooit mijn camrera op gehad? :huh:

Denk dat de meeste van ons wel met een goedkoop statiefje zijn begonnen.
Zolang je maar goed oplet en er niet tegenaan loopt als hij erop staat, dan is er niet veel aan de hand. ik zou niet zo snel het laaste dunste stukje poot uitschuiven, dat is vaak de boosdoener. let wel dat je statief een stuk minder hoog word dan.

succes met kiezen!
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hama statief, Traveller Mini Pro

Berichtdoor CaptainHook » zo sep 29 2013 9:21 am

gijs sandberg schreef:Helaas, voor statieven geldt dat licht, stevig, hoog en betaalbaar niet samengaan.

Kleine nuance, de factor 'licht' is zeer zeker WEL van toepassing! Want goede carbon statieven wegen niet veel, maar zijn wel goed...
Ik heb een Sirui van nog geen kg, maar die draagt zeer zeker stabiel een D800 met 80-400mm objectief.
viewtopic.php?f=31&t=40779
Laatst gewijzigd door CaptainHook op zo sep 29 2013 9:28 am, 2 keer totaal gewijzigd.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Hama statief, Traveller Mini Pro

Berichtdoor plincky » zo sep 29 2013 9:26 am

Denk dat Gijs bedoeld dat een statief met de eigenschappen. "licht stevig en hoog" niet samen gaan met "betaalbaar"
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hama statief, Traveller Mini Pro

Berichtdoor bart78 » zo sep 29 2013 10:23 am

Het is een prima statiefje voor compact camera's of voor macro laag bij de grond of op de tafel. Niets mis mee. Zodra je de pootjes gaat uitschuiven wordt het instabieler. Hoe meer gewicht er boven op zit, hoe meer het gaat wiebelen. De dure statieven vangen dit op of zijn stijf genoeg om het niet/minder te laten wiebelen. Dat wiebelen is ook niet zo erg, als je een groothoek gebruikt, maar zodra je een toeter er op zet van 150-500mm ga je nooit scherpe beelden krijgen tenzij het compleet windstil is en een afstandsbediening gebruikt. Kijk eens naar REDGED of Manfrotto, en op marktplaats uiteraard
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
bart78

Forumlid
Berichten: 290


Locatie: Heemskerk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hama statief, Traveller Mini Pro

Berichtdoor Reest » zo sep 29 2013 11:03 am

Ed Schouten schreef:Dus als ik het goed begrijp wil jij apparatuur van meer dan € 1000 op een gammel statief van nog geen €30 zetten en dan hopen dat het goed gaat. Ik hoop dat je een goede verzekering hebt voor jou spullen.



Fantastische hulp weer voor de TS :shock:
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: bedoeld dat een statief met de eigenschappen

Berichtdoor gijs sandberg » zo sep 29 2013 11:07 am

Plinck,
Eens.
Als de TS met zorgvuldig afwegen één of meer van de randvoorwaarden kan "verlagen" zijn er meer moglijkheden om andere vereisten te voldoen.
Afgezien daarvan blijf ik erbij dat je een statief moet zien en voelen voor je iets aanschaft.
Groeten, Gijs
PS op het statief dat de TS in eerste instantie tegenkwam zou ik nog geen defecte Coolpix willen parkeren. :lol:
PSPS zonder een merken-discussie te willen starten: bij merken als Gitzo en Manfrotto is er ruime keus.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hama statief, Traveller Mini Pro

Berichtdoor a vgastel » zo sep 29 2013 11:17 am

Vind het antwoord van Ed niet slecht , je kan het op twee manieren op vatten.
Licht statief wat een euro kost of een licht statief wat een paar honderd euro kost [ 200-300e] en wat dan 12 kilo aan kan.
http://www.redgedstore.com/index.php?ro ... uct_id=420


Heb hier een hama staan die gekocht is voor nood maar het is het geld niet waard.
Omdat we een statief te kort kwamen bij de glow.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hama statief, Traveller Mini Pro

Berichtdoor vivan » zo sep 29 2013 12:36 pm

Bedankt voor de reacties.

Bij mij is vooral het probleem: tekort aan geld. Maar ik "moet" m hebben, haha. Ik moet mijn reis naar Afrika betalen, en ja dat is een centje meer. Dus heb ik minder over voor mijn apparatuur. En ik denk niet dat mijn ouders willen betalen (of we kunnen splitten, maar dat is eigen zaak). De opties die hier langs komen, zien er inderdaad wel een stuk beter uit. Misschien moet ik dan toch maar in die categorie gaan kijken, oa op marktplaats.

Dan denk ik dat de hama afvalt. Bedankt voor het inzicht, en er mogen altijd meer suggesties voorbij komen!
vivan



Onderwerp:

Re: Hama statief, Traveller Mini Pro

Berichtdoor vivan » zo sep 29 2013 1:06 pm

Ik heb hier een statief gevonden:

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr

Hij (de verkoper) kan helaas het serienummer niet meer vinden, dus ik weet niet welke Redged het is. Het is wel met Balhoofd RT-1.
Iemand een idee, zo te zien?

Ingeklapt is hij 53cm en weegt ong 1kg.

Voor suggesties: Ik wil mijn hoogte wel aanpassen, het hoeft geen 1.60 te zijn, maar minimaal 1 meter vind ik wel nodig.
vivan




Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten