Statieven

Discussies over statieven

Onderwerp:

Statieven

Berichtdoor John N » zo jan 26 2014 5:20 pm

Hallo,

Ik ben al geruime tijd op zoek naar een, voor mij, passend statief. Helaas is er op het web een groot aanbod, maar zodra je de winkel binnen komt is daar een veel kleiner aanbod. Ook valt er een groot gedeelte af omdat deze niet geschikt zijn of aan je wensen voldoen. Heb via het web een Manfrotto 055XPROB met 804RC2 besteld en geprobeerd. Helaas was er 1 poot van het statief welke inzakte, dus weer retour. Ook via een winkel een Vanguard Alta+ 264AP geprobeerd. Deze kwam m.b.t. bediening goed over, maar kan niet zoals de Manfrotto in de macro stand, ook heb ik twijfels hierover m.b.t. de stabiliteit met de zware combi erop. Wel kan de kolom eruit en ondersteboven terug gemonteerd worden. Je toestel hangt dan op zijn kop. De zwaarste combinatie die ik op dit moment bezit weegt +/- 2500 gram. Te weten de D5100 + Sigma 150-500 mm objectief.
Heb ook de Nikon 105 mm macro f2,8. Dus het moet een allround statief zijn. Nu was ik pas weer aan het rondsnuffelen en kwam ik de FEISOL Tournament Tripod CT-3442 Rapid met balhoofd CB-40D tegen. Ik weet niet of dit statief net als de Manfrotto zo laag kan of dat de kolom eruit moet net als bij de Vanguard voor macro. Ik ben ook aan het kijken welke kop het beste zou zijn bij eventueel de Manfrotto, nl de 808 RC4 of het balhoofd 498 RC4 / MH055MO-RC4 / Mh054MO-Q5 / MH054MO. Ik denk dat een grote grondplaat een pre is voor de Sigma lens. Wie heeft/werkt met 1 van deze statieven/balhoofden en kan mij wat tips geven wat voor mij wat meer helderheid zou kunnen geven m.b.t. het nemen van de [goede] keuze. Wat prijs betreft denk ik aan +/- € 250,00 - € 350,00. Alvast bedankt.

Groet, John.
Nikon-D5100, Nikon D7200, Nikkor 18-105mm AF S f/3,5-5,6 & Nikkor 55-300mm AF S f/4,5-5,6 & Nikkor macro 105mm f/2,8 & Nikkor 50mm AF S 1,8G & Nikon SB 700 flitser & Sigma 150-500mm APO HSM f/5-6,3 & Benro C2970F statief + B2 kop
Gebruikersavatar
John N

Forumlid
Berichten: 9


Locatie: Kapelle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Statieven

Berichtdoor ATOR » zo jan 26 2014 5:47 pm

Je had heel eenvoudig de klem van je inzakkende Manfrotto poot met het bijgeleverde gereedschap kunnen aandraaien.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statieven

Berichtdoor John N » zo jan 26 2014 7:06 pm

De klem was niet meer aan te draaien, ook niet met het bijgeleverde sleuteltje.
De klem was gewoon lam. :(
Nikon-D5100, Nikon D7200, Nikkor 18-105mm AF S f/3,5-5,6 & Nikkor 55-300mm AF S f/4,5-5,6 & Nikkor macro 105mm f/2,8 & Nikkor 50mm AF S 1,8G & Nikon SB 700 flitser & Sigma 150-500mm APO HSM f/5-6,3 & Benro C2970F statief + B2 kop
Gebruikersavatar
John N

Forumlid
Berichten: 9


Locatie: Kapelle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Statieven

Berichtdoor Johan v. V. » zo jan 26 2014 7:49 pm

Ik ben in het gelukkige bezit van een Feisol. Ik kan hem aanbevelen, en voor zover ik weet geldt dat ook voor alle andere gebruikers van Feisol op dit forum.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Statieven

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma jan 27 2014 11:11 am

Manfrotto hoort gewoon garantie te geven. Een nette winkel ruilt je statief zo om voor een nieuwe. Dat hoort gewoon zo.

Jammer vind ik dat Feisol niet in de winkel te verkrijgen is. Je kunt dus niet naar een winkel, en een Gitzo naast een Manfrotto en een Feisol
zetten.

M'n statieven topic: http://www.hansbraakhuis.nl/Statieven.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statieven

Berichtdoor Johan v. V. » ma jan 27 2014 1:33 pm

Daar heeft Hans een punt, maar daartegenover staat dat door detailhandel te omzeilen je relatief goedkoop uit bent. Bovendien zou het me niet verbazen dat je via dit forum een Feisol kunt lenen.
@Hans, ik blijf het jammer vinden dat je de Feisol nog steeds niet betrekt in je artikel.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Statieven

Berichtdoor John N » ma jan 27 2014 1:52 pm

Hans, bedankt voor je reactie. Ik had al op je site gekeken naar het statieven overzicht. ik weet dat het onder garantie valt, en denk dat de winkel het ook zonder problemen omruilt. Maar de Manfrotto had ik via internet besteld dus eer ik die binnen had ben je een week a 10 dagen verder. Ik had toen de Vanguard al binnen staan.
Hier had ik enkele weken de tijd om hem terug te geven als hij niet zou bevallen. Ik wilde op deze manier beide statieven tegelijk uitproberen.
Als de Manfrotto omgeruild wordt en eer ik die weer binnen heb ben je weer en weekje verder.
Dan is het kort dag om beide statieven tegelijk uit te proberen. Aangezien ik in de ploegen werk blijft alleen het weekend nog over.
In mijn ogen niet zoveel tijd, zeker als het buiten veel regent, dan maak je geen foto`s. Binnen staat elk statief stil, ik denk dat je het beste buiten met wat wind en ongelijke grond het beste ziet wat elk statief doet. Ook denk ik dat de Manfrotto kop te licht was voor de zwaardere combi, vandaar ook m`n vraag richting balhoofd.
Laatst gewijzigd door John N op di jan 28 2014 11:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon-D5100, Nikon D7200, Nikkor 18-105mm AF S f/3,5-5,6 & Nikkor 55-300mm AF S f/4,5-5,6 & Nikkor macro 105mm f/2,8 & Nikkor 50mm AF S 1,8G & Nikon SB 700 flitser & Sigma 150-500mm APO HSM f/5-6,3 & Benro C2970F statief + B2 kop
Gebruikersavatar
John N

Forumlid
Berichten: 9


Locatie: Kapelle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Statieven

Berichtdoor Hans Braakhuis » di jan 28 2014 8:17 am

muggie schreef:@Hans, ik blijf het jammer vinden dat je de Feisol nog steeds niet betrekt in je artikel.


Er zijn veel meer statief fabrikanten die niet uitgebreid besproken zijn.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statieven

Berichtdoor JaapV » di jan 28 2014 4:20 pm

Hans Braakhuis schreef:(...)
Er zijn veel meer statief fabrikanten die niet uitgebreid besproken zijn.

In je statieven-pdf staat ook
Zo min mogelijk de middenzuil dus gebruiken. De betere statieven hebben in het geheel geen middenzuil.

Met de eerste zin zal niemand het oneens zijn. De tweede zin is wel wat Gitzo-georiënteerd: je vergeet dat dat ding omgekeerd wel degelijk erg handig kan zijn voor benedengericht gebruik.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statieven

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo jan 29 2014 7:32 am

JaapV schreef:[De tweede zin is wel wat Gitzo-georiënteerd: je vergeet dat dat ding omgekeerd wel degelijk erg handig kan zijn voor benedengericht gebruik.


We breken hier in op een draadje van iemand anders, niet netjes en dit geeft soms een rode kaart.

In m'n statieven PDF staat duidelijk dat ik een Gitzo fan ben. Maar dat wil niet zeggen dat er geen andere merken zijn.

Afbeelding
plaatje van een Coman TG330CT
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statieven

Berichtdoor Wilv121 » wo jan 29 2014 11:39 am

Je zou ook eens voor een Benro statief kunnen kijken. Gezien de prijs/kwaliteit verhouding interessant.

Succes
Wilv121

Forumlid
Berichten: 5


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten