Leuk statief voor een leuke prijs?

Discussies over statieven

Onderwerp:

Leuk statief voor een leuke prijs?

Berichtdoor NielsO » wo apr 02 2014 9:35 pm

Beste Leden,

Na al behoorlijk wat foto's gemaakt te hebben merk ik dat het toch wel handig is om een statief bij je te hebben.
Zelf fotografeer ik het liefst landschappen en architectuur.

Via via, kwam ik bij het merk MeFOTO van Benro.
Zij komen met de MeFOTO Backpacker, een ideaal klein, licht statief wat nog aardig wat gewicht mag hebben.
Ik vroeg mij af of er al mensen zijn op dit forum die gebruik maken van dit statief en wat hun ervaringen hiermee zijn.

http://www.mefoto.com/products/backpacker.aspx


Mvg,


Niels Otto
/// "The best camera is the one that's with you." ///
/// Otto Photography Flickr
Gebruikersavatar
NielsO

Forumlid
Berichten: 370


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Leuk statief voor een leuke prijs?

Berichtdoor bjornc » wo apr 02 2014 9:47 pm

Gezien je spullen denk ik dat het een prima 'instap' statief is.
Niet gebaseerd op ervaringen, maar op basis van vermelde specs.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Leuk statief voor een leuke prijs?

Berichtdoor R3MCO » wo apr 02 2014 10:19 pm

Ik heb zelf de roadtrip, het grotere broertje... sleep 'm overal mee naartoe. Als eerste statief lijkt mij de backpacker een prima ding. Compact en licht. Je werkhoogte is met dit statief wel wat beperkt...
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip
Gebruikersavatar
R3MCO

Forumlid
Berichten: 183


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Leuk statief voor een leuke prijs?

Berichtdoor Hans Braakhuis » do apr 03 2014 7:36 am

De Nederlandse site van Mefoto: http://www.mefoto.eu/

De 0 serie van Mefoto is een zeer klein statief, handig om mee op reis te nemen, ingeschoven is deze net iets groter als een liniaal. De O serie lijkt veel op de Sirui T005.
De 1 serie van Mefoto is een maatje groter als de 0 serie maar heeft de mogelijkheid om hier een monopod van te maken, erg handig voor op reis! De 1 serie lijkt veel op de Benro MeFoto A0350 Red.

Let er op, een statief voorkomt trillingen op het snijpunt van de drie statiefpoten. Gebruik je een middenzuil of de Mefoto variatie, dan voorkom je geen trillingen, dan veroorzaak je die.

uit: http://www.hansbraakhuis.nl/Statieven.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Leuk statief voor een leuke prijs?

Berichtdoor Jahoe » za jan 03 2015 5:25 pm

Ik ben ook zoekende naar een degelijk statief als opvolger van mijn HAMA instapper.

Via de fotocursus community is me door verschillende mensen nu een MeFoto aangeraden. Echter de A0350QO (gezien bij Foto De Vakman) lijkt me wat te licht voor een D7100+300mm F/4 of 70-200 F/2.8 en hij lijkt me wat aan de lage kant. Maximum draagvermogen is ook slechts 4 KG. En dan is er de roadtrip of de globetrotter als mogelijk optie die meer kunnen dragen. Of kan ik dan net zo goed een Benro, Sirui of Manfrotto zoeken?

Benro of Sirui lijken me ook geschikte opties overigens. Ik wil hem gebruiken voor zowel vogels, landschap, Macro en dus vooral buiten cq onderweg/vakantie. Dus het lijkt me handig dat hij laag kan (via omgekeerde middenkolom of de poten wijd spreiden)


Ik kom op dit forum weinig tegen mbt tot MeFoto. Zijn er mensen die goede/slechte ervaringen hebben met deze statieven? Ik wil er best wat voor uitgeven, maar een statief moet ook niet te zwaar zijn zodat ik thuis laat liggen ipv meenemen.
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Leuk statief voor een leuke prijs?

Berichtdoor LJ-Jochem » za jan 03 2015 6:18 pm

Ik heb zelf de Globetrotter. Zeer tevreden over. Ik zelf ben 2.03m en ik vind de hoogte goed. Ideaal gezien voor mijn lengte zou hij 10cm hoger mogen zijn maar ik ben niet de gemiddelde Nederlander ;) Het statief vouwt compact op en past in een reiskoffer. Handig is ook dat je een poot eraf kunt draaien en dat je dan een monopod hebt. Het bijgeleverde balhoofd voldoet en de Arca Swiss koppeling is makkelijk maar moet je soms wel even controleren of dat deze niet los trilt. Zelf was de Arca Swiss koppeling voor mij de doorslag omdat mijn Carry Speed draagriem ook een Arca Swiss koppelingsplaat heeft. Lekker makkelijk dus. De stabiliteit is goed. Ik werk vaak op de maximale hoogte en heb nog niet echt het gevoel gehad dat het statief instabiel werd. Laag bij de grond werken kan ook met dit statief. Kortom ik denk dat de prijs-kwaliteit verhouding van de Globetrotter goed is en je er niet snel een miskoop mee zult doen.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Leuk statief voor een leuke prijs?

Berichtdoor NielsO » zo mar 08 2015 8:52 pm

Beste Jahoe,

Zelf heb ik de MeFoto Roadtrip versie. Heb ook een Nikon D7100. Dit gaat zelfs samen met de 80-200 af-d met gemak. Echt een super statief! Heb um nu een jaar ongeveer. Je hebt ook gelijk een monopod ; ook niet verkeerd ;)

Dit is mijn advies, heb verder geen verstand van andere merken.

Mvg Niels
/// "The best camera is the one that's with you." ///
/// Otto Photography Flickr
Gebruikersavatar
NielsO

Forumlid
Berichten: 370


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Leuk statief voor een leuke prijs?

Berichtdoor Frans Heinsbroek » di mar 10 2015 11:11 pm

Ik gebruik voor op reis een Sirui 2204 carbon statief met K20 balhoofd. Voor wildlife fotografie en landschap in NL gebruik ik een Gitzo GT3532 LS met Noviflex 5 classic balhoofd met QR en Wimberley Side kick.. Deze combi kan ook met een D810 en Nikon 500mm VR of een Sigma 300-800 zonder problemen. De Sirui kan het vwb specificaties ook maar in de praktijk niet.
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Leuk statief voor een leuke prijs?

Berichtdoor vriefoto » za jul 11 2015 2:11 pm

Inmiddels ook een MeFoto ( Uit de fabriek van Benro in China, een zuster merknaam dus. ) aangeschaft, de Globbetroter in cabon uitvoering.
http://www.mefoto.eu/artikel.php?id=C2350Q2K_GlobeTrotter
Lekker licht, mag tot 12kg belast worden, dus perfect statief voor de Nikon dslr's FX versies.(3 - 5 kg)
Kan er ook nog een éénpootstatief van maken, ook handig! Balhoofd heeft een universele Arca-Swiss compatibele montage-optie, zo past de Sirui Plate er ook op. Voorzien van waterpasje en mogelijkheden tot fijn-afstelling. Nu een week of zes in gebruik en bevalt prima.
.
Laatst gewijzigd door vriefoto op zo jul 19 2015 3:24 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
vriefoto

Forumlid
Berichten: 179


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Leuk statief voor een leuke prijs?

Berichtdoor CaptainHook » za jul 11 2015 2:31 pm

@vriefoto: het door jou gelinkte statief is geen carbon statief hoor.... gewoon alu... :angel:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Leuk statief voor een leuke prijs?

Berichtdoor vriefoto » za jul 11 2015 2:38 pm

CaptainHook schreef:@vriefoto: het door jou gelinkte statief is geen carbon statief hoor.... gewoon alu... :angel:


Je hebt gelijk hier de goede van de importeur http://www.mefoto.eu/artikel.php?id=C2350Q2K_GlobeTrotter

Bedankt voor je opm. grt Harry
vriefoto

Forumlid
Berichten: 179


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten