Statiefhoogte en lichaamslengte

Discussies over statieven

Onderwerp:

Statiefhoogte en lichaamslengte

Berichtdoor Timotheus » za mei 10 2014 3:39 pm

De lengte van de gemiddelde Noord-Europeaanse man zal inmiddels toch ergens rond de 1.80 m. liggen. Statieven (met kop) die die hoogte halen vormen een vrij kleine minderheid van het marktaanbod. Meestal is de maximale hoogte met kop niet meer dan 1.60 m, en vaak nog minder.

Dat betekent dus dat de gemiddelde (mannelijke) Noord-Europeaan vaak enigszins gebogen achter zijn statief zal staan. Ikzelf heb daar geen ervaring mee. Daarom mijn vraag: hoe werkt dat in de praktijk? Is dat niet vervelend? Wekt dat geen verlangen op naar een hoger statief? Of valt dat als je er eenmaal aan gewend bent eigenlijk heel erg mee?
D7000 • 17-55mm f/2.8 NIKKOR • 35mm f/1.8 NIKKOR • Lumix DMC-LX100
Timotheus

Forumlid
Berichten: 43



Onderwerp:

Re: Statiefhoogte en lichaamslengte

Berichtdoor ATOR » za mei 10 2014 3:54 pm

Toen ik mijn statief kocht ben ik ook uitgegaan van de stelregel dat je oculair op ooghoogte moet kunnen zitten (bij mij 1.90m). In de praktijk heb ik die hoogte nog nooit gebruikt. De foto bepaalt op welke hoogte je statief komt te staan en persoonlijk vind ik foto's vanaf ooghoogte meestal weinig spannend. Dus inderdaad gebogen, op je knieën of liggend achter je camera op statief :P

Ik wil nog een keer een licht reisstatief en die hoeft niet hoger te komen dan anderhalve meter.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statiefhoogte en lichaamslengte

Berichtdoor Vincent » za mei 10 2014 4:02 pm

Timotheus schreef:Daarom mijn vraag: hoe werkt dat in de praktijk? Is dat niet vervelend? Wekt dat geen verlangen op naar een hoger statief?


Hoge statieven zijn natuurlijk moeilijker stabiel te krijgen. Dan gaat het gewicht en meestal ook de prijs aanzienlijk omhoog. Vaak wordt die hoogte zelfs alleen gehaald door een middenzuil. Dat geeft gelijk weer problemen met stabiliteit van het gewicht. Vaak kun je dus beter een stukje bukken of door je knieen dan een onhandelbaar en duur statief mee te sjouwen.

En er zijn wel statievenmakers die hoge stabiele statieven produceren. Denk aan Manfrotto, Gitzo, Really Right Stuff, etc. Maar die zijn wel allemaal flink aan de prijs :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statiefhoogte en lichaamslengte

Berichtdoor Léon Obers » za mei 10 2014 4:11 pm

Hoekzoeker gebruiken, of een camera met klapschermpje, dan kun je van bovenaf in de camera kijken.
Of tegenwoordig met WiFi het LiveView beeld op je smartphone, kun je op die wijze elke gewenste hoogte van camera "makkelijker" bemannen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Statiefhoogte en lichaamslengte

Berichtdoor Timotheus » za mei 10 2014 4:17 pm

Tegenover het ergonomische voordeel dat hoge statieven althans voor een aantal mensen hebben, lijken in ieder geval drie potentiële nadelen te staan:
- de hogere prijs
- het grotere gewicht
- de grotere minimumlengte, die het moeilijk of zelfs onmogelijk maakt om ze in een rugtas of i.d. op te bergen.

Maar anderzijds kan ik me voorstellen dat het bij bepaalde typen fotografie (bv. landschappen, of interieurs van hoge gebouwen) toch wel heel fijn is om een hoger standpunt (van de camera) te (kunnen) hebben. Is dat ook zo? Zijn er bepaalde typen fotografie waarbij een hoog statief vaak makkelijk is, of verschilt dat niet per type fotografie, maar per concrete situatie?
D7000 • 17-55mm f/2.8 NIKKOR • 35mm f/1.8 NIKKOR • Lumix DMC-LX100
Timotheus

Forumlid
Berichten: 43



Onderwerp:

Re: Statiefhoogte en lichaamslengte

Berichtdoor MarcB » za mei 10 2014 4:49 pm

Een hoog statief kan handig zijn als je te maken krijgt met schuine hellingen. Nadeel vind ik echter het vervoer van een hoog statief door de behoorlijke ingeklapte lengte.
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statiefhoogte en lichaamslengte

Berichtdoor bjornc » za mei 10 2014 5:08 pm

Met een maximale hoogte van 2.01M, en een ingeklapte lengte van 0.5m, denk ik dat ik dat laatste nadeel wel kan tegenspreken. (In het geval van mijn statief)
Maar tegelijkertijd zal ik ook de eerste zijn die een statief van 2M+ niet meer echt stabiel vind wanneer deze volledig uitgeklapt is.
Anderzijds; op die hoogte kan je ook niet meer door het oculair kijken, want de camerahoogte komt daar nog bij bovenop.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Statiefhoogte en lichaamslengte

Berichtdoor Léon Obers » za mei 10 2014 6:03 pm

Ik heb hier nog een statief wat uitgedraaid tot ruim boven de 2 meter hoogte nog echt stabiel is.
Maar ja, handig is anders.
Onderste statief en op-draaibare middenzuil: http://www.linhof.de/tripods.html
(Gebruikte ik voor een 8x10 inch platencamera camera, en nu met een plateau erop om bijv. een beamer op te zetten)
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Statiefhoogte en lichaamslengte

Berichtdoor Jaap Driest » za mei 10 2014 6:06 pm

Ik heb een aantal Manfrotto's en een Gitzo. Ik ben 1.80 lang.
Bij de Manfrotto moet ik een klein stukje middenzuil gebruiken om op ooghoogte te kunnen werken; de Gitzo kan zonder gebruik van middenzuil tot ooghoogte komen.
Ik heb geen hele fijne rug, dus voor mij is het geweldig om gewoon op ooghoogte te kunnen werken. Zeker als het wat langer achter moet.
Manfrotto (055-serie) is nog mee naar buiten te nemen in een draagtas. Ik neem dan wel het statief met balhoofd, want daar zitten niet van de lange poken aan de kop. Het is wel afzonderlijk slepen. Je kunt het statief niet aan een fototas of rugzak monteren. Maar in die statieftas kan dan ook nog een lampstatief en een paraplu voor de flitser.
Gitzo gebruik ik alleen thuis. Te groot, te zwaar. Komt ook omdat ik een pesthekel heb aan die wartel-sluitingen van Gitzo. Zeker buiten. Zo onhandig.
Maar de hoogte en stabiliteit is geweldig.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statiefhoogte en lichaamslengte

Berichtdoor John Hoenen » za mei 10 2014 6:19 pm

Timotheus,

Vergeet niet de hoogte van de camera erbij te tellen, van bodem tot aan oculair is gemiddeld al snel 10 cm.
Trek dan nog eens het verschil van bovenkant hoofd tot je ogen eens af, (als je een groot voorhoofd hebt is dat natuurlijk nog meer).
Met camera komt mijn statief meer dan hoog genoeg, en eigenlijk doe ik dat nooit, op de een andere manier zet ik hem altijd 15 cm.lager.

Gr. John.
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statiefhoogte en lichaamslengte

Berichtdoor jfbat » za mei 10 2014 7:16 pm

Inderdaad: je ogen zitten niet in je kruin, maar wat lager (zo'n 15-20 cm) Bovendien komt je camera nog op de kop en de zoeker zit weer redelijk bovenaan de camera (10 cm lijkt me reeel). Al met al moet je, als je 1,80 m bent, met een statief met een kophoogte van 1,60m je zoeker wel op ooghoogte kunnen krijgen...
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Statiefhoogte en lichaamslengte

Berichtdoor Timotheus » za mei 10 2014 10:37 pm

Zo is het helemaal! Dat betekent dus, dat als een statief met middenzuil een totale hoogte van 155-160 cm bereikt, heel veel mensen min of meer recht achter hun oculair kunnen staan, en de meeste anderen slechts een klein beetje hoeven te bukken. En dat laatste lijkt me beslist overkomelijk.

Hartelijk dank voor jullie reacties!
D7000 • 17-55mm f/2.8 NIKKOR • 35mm f/1.8 NIKKOR • Lumix DMC-LX100
Timotheus

Forumlid
Berichten: 43



Onderwerp:

Re: Statiefhoogte en lichaamslengte

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo mei 11 2014 9:40 am

Het lijkt wel dat de statieven ontworpen zijn in de periode van de Nikon F (1959). Door de zoeker er af te halen kon je vanaf boven op het matglas kijken, en 160 hoog, + balhoofd + de camera, werkte uitstekend.
Helaas, vanaf de F5 en bij de D1, 2, 3, 4 kan de zoeker er niet meer af.

Afbeelding

foto van https://c1.staticflickr.com/9/8144/7478 ... c4fb_z.jpg
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statiefhoogte en lichaamslengte

Berichtdoor Léon Obers » zo mei 11 2014 10:12 am

Hans Braakhuis schreef:Helaas, vanaf de F5 en bij de D1, 2, 3, 4 kan de zoeker er niet meer af.

Maar evengoed zijn daar moderne hulpmiddelen voor in de plaats gekomen. Bij sommige modellen een LCD klapschermpje, hoekzoeker, WiFi Liveview op een smartphone.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Statiefhoogte en lichaamslengte

Berichtdoor ebt » do mei 15 2014 2:22 pm

Nuttige informatie. Moet ook van de week nieuw statief kopen. Txs all
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.
Gebruikersavatar
ebt

Clublid
Berichten: 773


Locatie: colmschate
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten