Statiefhoogte en lichaamslengte

Discussies over statieven

Onderwerp:

Re: Statiefhoogte en lichaamslengte

Berichtdoor ArendV » do mei 15 2014 3:17 pm

Daarom heb ik er twee, een compact carbon reisstatief waar ik iets voor moet bukken en een groot en stabiel houten statief waar ik comfortabel achter kan staan (een Berlebach Report, die ik ingeruild heb voor een hogere versie omdat ik het bukken toch zat was).

En natuurlijk zijn er oplossingen om toch met een lager statief te werken, maar als je een vogeltje wilt volgen en op tijd vastleggen gaat er niet boven een optische zoeker op ooghoogte. Als alternatief kun je achter je statief gaan zitten in plaats van staan, maar dan ben je toch minder wendbaar.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statiefhoogte en lichaamslengte

Berichtdoor jantom » do mei 15 2014 4:09 pm

@Hans Braakhuis

korte opmerking ... de F5 heeft toch een verwisselbare zoeker?! Je bedoelt kennelijk de F6.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Statiefhoogte en lichaamslengte

Berichtdoor Hans Braakhuis » do mei 15 2014 4:24 pm

jantom schreef:korte opmerking ... de F5 heeft toch een verwisselbare zoeker?! Je bedoelt kennelijk de F6.


klopt
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Onderwerp:

Re: Statiefhoogte en lichaamslengte

Berichtdoor ArendV » za mei 17 2014 9:25 pm

De Gitzo GT3542XLS is nog hoger met 2 meter (of 79 inch t.o.v. 70 inch waar Kelby blijkbaar verbaasd over is - of reclame voor wil maken waarschijnlijk....).

Ik zou dit niet nadoen, maar het illustreert wel mooi de hoogte (van zijn voorganger de GT3541XLS).

Afbeelding

Wanneer je veel in onregelmatig terrein (zoals rotsen in de bergen, waar je dan b.v. één poot veel langer kan maken om toch stabiel te staan) of vogels in vlucht fotografeert, dan kan een statief dat langer is dan je lichaamslengte wel degelijk functioneel zijn.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Statiefhoogte en lichaamslengte

Berichtdoor Gobert » zo mei 18 2014 8:18 am

Ik heb diverse Gitzo's. Een eenpoot, een series 3, een series 5 en een series 5 Giant.

Deze laatste gebruik ik regelmatig als ik over rietkragen (bijvoorbeeld zeilevenenten) heen moet fotograferen en ik zelf op een huishoudtrapje sta.
Ik zou met dat ding geen stedentrip willen doen, dan neem ik liever de eenpoot maar extra lengte is wel super handig op zijn tijd.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten