goed statief macro

Discussies over statieven

Onderwerp:

goed statief macro

Berichtdoor GijsBodzinga » ma mei 19 2014 9:43 pm

ik zoek een goed statief voor macro fotografie
heeft iemand ideeën welke ik kan nemen

alvast bedankt
GijsBodzinga

Forumlid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: goed statief macro

Berichtdoor bjornc » ma mei 19 2014 9:48 pm

Valt of staat met je budget :)
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: goed statief macro

Berichtdoor GijsBodzinga » ma mei 19 2014 9:56 pm

MIJN BUDGET 100 euro
GijsBodzinga

Forumlid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: goed statief macro

Berichtdoor Gobert » ma mei 19 2014 10:15 pm

Doorsparen!
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: goed statief macro

Berichtdoor CaptainHook » ma mei 19 2014 10:19 pm

Ik ben bang dat met dat budget, de definitie van 'goed statief macro' een aardige understatement is... :(

Of je moet 2de hands iets op de kop kunnen tikken.
Maar bij macro is vooral stabiliteit nogal belangrijk. Dus een goede stijve, trillingsvrije constructie.

Meneer H.B. zal ongetwijfeld wel weer een linkje posten naar één van z'n stukjes apparatuurproza. :lol:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: goed statief macro

Berichtdoor oud0001 » di mei 20 2014 12:21 am

Berlebach Mini

119,- euro. Moet er nog wel een balhoofd op.

http://www.fotokonijnenberg.nl/berlebach-minitripod

Afbeelding
oud0001



Onderwerp:

Re: goed statief macro

Berichtdoor ArendV » di mei 20 2014 10:07 am

De Berlebach mini is mooi als extra statief voor macro's laag bij de grond, maar door zijn maximale hoogte van 36cm te beperkt als algemeen macro statief (ik gebruik hem zelf ook met veel plezier, het meest in de herfst).
Berlech heeft ook nog een mini-maxi versie, maar die is met 64cm voor mij nog te laag http://www.berlebach.de/?bereich=details&id=400 (ook zijn er versies met leveling base, maar een balhoofd blijft noodzakelijk).

Je budget is inderdaad laag en tweedehands worden regelmatig statieven aangeboden die prima voor macro te gebruiken zijn (b.v de Manfrotto 190 serie of de zwaardere 055 serie). Maar met balhoofd heb je aan 100 Euro tweedehands ook nog niet genoeg. Daarnaast denk ik dat je het statief niet alleen voor macro gaat gebruiken, dus laat je keuze daar ook van afhangen.

Voor mij belangrijk bij macro is - behalve stabiliteit - dat je laag bij de grond kunt (geen middenzuil die in de weg zit - dus in ieder geval verwijderbaar of zijwaarts te klappen) en dat de poten ingeschoven niet te lang zijn zodat je laag bij de grond niet te veel ruimte nodig hebt en het onderwerp wat je wilt fotograferen niet verstoort (daarom vind ik mijn Berlebach Report ongeschikt voor macro, hij kan laag bij de grond maar met zijn lange benen heb je veel ruimte nodig en verjaag je insecten snel). En daarnaast dus dat hij ook hoog genoeg kan om insecten die hoger zitten te fotograferen (Mijn Velbon carbon gaat tot ongeveer 1.35m zonder middenzuil).

En de kop die op de foto hierboven staat is ook een erg fijne kop voor macro, de Manfrotto 410 geared head. Ik heb hem zelf in gebruik en hij laat zich zeer fijn in alle richtingen regelen en is erg stabiel zonder enige "creep". Wel is hij relatief hoog voor als je echt laag bij de grond wilt komen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: goed statief macro

Berichtdoor Lacsap » di mei 20 2014 7:33 pm

Mefoto DayTrip €109,-

Afbeelding
Groetjes Pascal
Lacsap

Forumlid
Berichten: 83


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: goed statief macro

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo mei 21 2014 8:09 am

CaptainHook schreef:Maar bij macro is vooral stabiliteit nogal belangrijk. Dus een goede stijve, trillingsvrije constructie


Er is wel meer te vertellen. Wat nog meer van belang is om trillingen van sluiter en spiegel te onderdrukken, van belang bij macro en alle andere vormen van statief gebruik:

- geen middenzuil gebruiken. Trillingen worden maximaal onderdrukt in het snijvlak van de 3 poten.
- een statief is best trilvrij te maken, en het is de massa - gewicht, die de trillingen onderdrukt. Een goed statief is dus eigenlijk zwaar. Vandaar dat je sommige statieven in het veld zelf extra kunt verzwaren.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten