Het juiste statief, "kwalitijd" of "kwantiteit".

Discussies over statieven

Onderwerp:

Het juiste statief, "kwalitijd" of "kwantiteit".

Berichtdoor vriefoto » zo jun 08 2014 2:54 pm

‘k Heb al ca. 6 jaar een RedGed statief. Een van de eerste die op de NL-markt kwam. Gekocht in Den Haag bij “ Ringfoto” of toen nog “Combi”. ( 5 jaar garantie en die is nu verlopen.) Een goed alternatief voor de “Gitzo”, want daar is de prijs wel erg pittig van. Maar toch loop ik nu tegen problemen aan, de kunststof-ringen die vast moeten zitten aan de Carbon-tubes laten los. Dat euvel gemeld aan de importeur in Alkmaar. Zijn zakelijk antwoord was “ U kan het opsturen ter reparatie”, geen coulance, niet iets van sorry dat mag in ons product niet voorkomen.Dan zelf maar aan de slag, PVC-lijn (waar je rioolbuizen mee verbindt) van de Gamma doet wonderen. Het statief is weer functioneel en inmiddels weer in gebruik. Toch zou ik willen dat er bij dit soort producten meer gedaan wordt aan “kwaliteit” en niet alleen gaat voor “kwantiteit”. Zo’n 35 jaar geleden had ik een “Gitzo”, toen van aluminium, zwaar en levenslang garantie. (Kwaliteit!!) Helaas ooit een keer kwijtgeraakt. Nu eerst maar weer sparen voor zo’n pracht nieuw exemplaar. Wil je een leuke, bizarre test zien op Youtube, kijk naar Kai W uit Honkong. Wellicht spreekt dit boekdelen.

https://www.facebook.com/kaidigitalrev/posts/177525472296781?de%20slag,%20PVC-lijn%20(waar%20je%20rioolbuizen%20mee%20verbindt)%20van%20de%20Gamma%20doet%20wonderen.%20Het%20statief%20is%20weer%20functioneel%20comment_id=2167351&offset=0&total_comments=31

Harry ( http://vriefoto.blogspot.nl )
Laatst gewijzigd door vriefoto op zo jun 08 2014 7:07 pm, 5 keer totaal gewijzigd.
vriefoto

Forumlid
Berichten: 179


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het juiste statief, "kwalitijd" of "kwantiteit".

Berichtdoor plincky » zo jun 08 2014 4:00 pm

6 jaar is een redelijk termijn lijkt me . Dingen kunnen kapot gaan en buiten de garantie is erbuiten. Maar met 5 jaar garantie heb je nog geluk. Zijn nog genoeg fabrikanten die 2 jaar geven (soms alleen maar omdat ze dat verplicht zijn)
Als je alles van metaal maakt gaat hij langer mee idd. Maar dan heb je weer meer gewicht. Heb ook nog zo'n statief uit de jaren 80/90 (gok ik) op mijn werk staan. Nog steeds stabiel maar groot en zwaar. En benen kunnen niet vlak bv. Verder nog prima statief. Maar mensen willen een licht,compact en goedkoop statief dat alles moet kunnen. ....
Producten gaan steeds minder lang mee.(Wat deels ook de bedoeling is, verkoop technisch gezien.)
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het juiste statief, "kwalitijd" of "kwantiteit".

Berichtdoor Vincent » zo jun 08 2014 4:04 pm

Je kunt een hoop redged statieven afschrijven (x6 jaar per stuk) voordat je een Gitzo eruit hebt...

Desalniettemin heb ik zelf ook een Carbonnen Gitzo. Mooi spul, goede afwerking, garantie, maar vooral: staat als een huis!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het juiste statief, "kwalitijd" of "kwantiteit".

Berichtdoor ArjanL » zo jun 08 2014 5:44 pm

Nikon is zo'n bedrijf wat een tweede jaar garantie geeft na het registreren van een product :evil: .

Ik heb recent mijn ± 50 jaar oude aluminium Gitzo vervangen voor een carbon exemplaar.
Niet omdat de alu niet meer functioneerde, maar meer vanwege het mindere gewicht.
Gitzo en levenslange kwaliteit zijn zo'n beetje mijn laatste hoop op langdurig probleemloos gebruik.
Heel veel artikelen zijn gemaakt voor een zeer beperkte levensduur.
De aandeelhouders moeten tenslotte ook tevreden gehouden worden met een goede dividend uitkering.
Kijk maar naar de levenscyclus van camera's, telefoons, wasdrogers, stofzuigers, koffiezetapparaten etc.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het juiste statief, "kwalitijd" of "kwantiteit".

Berichtdoor Léon Obers » zo jun 08 2014 6:43 pm

@vriefoto
Alle waar is naar zijn geld.
Dat dingen nauwelijks zouden kunnen verslijten, is misschien mogelijk als je het spul ook helemaal niet gebruikt (en dan nog verouderen onderdelen en kunnen om die reden kapot gaan). Verder is de mate "hoe" dat je iets gebruikt van grote invloed op de levensduur. Ben je zuinig, let je op dingen om het schoon op te bergen etc. gaat het langer mee. Bijv. met zand bedekte systemen waar je statiefpoten in- en uitschuift is vragen om moeilijkheden. Poten even schoonvegen voordat je ze inschuift doet wonderen.

Auto's hebben ook hun servicebeurten nodig. Iemand die snel optrekt en krachtig remt, zal sneller banden en remblokken moeten vervangen dan iemand die rustig rijdt. Heeft verder niets met garantie te maken. Ieder beschouwt dat als normale gebruiksslijtage. Waarom zou het bij statieven anders zijn?

Dus wat is je punt?
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jun 08 2014 6:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Het juiste statief, "kwalitijd" of "kwantiteit".

Berichtdoor vriefoto » zo jun 08 2014 6:50 pm

'Tja Rob, natuurlijk heeft alles zijn prijs-kwaliteit verhouding. Daar ben ik me van bewust. Maar RedGed presenteerde zich als zouden ze een goed statief op de markt zetten wat zich kon meten met Gitzo. Dat is in mijn beleving wat anders uitgepakt en zeker na de wat koele reactie van de importeur. En tja een Gitzo is zeker 3 a 4x duurder, maar daar ben ik niet onduidelijk over. Dus straks als 'k weer voor de balie van een goede fotozaak sta, met m'n duurzaam gespaarde euries, ga 'k toch maar voor de kwaliteit. Voorlopig is m'n geplakte RedGed nog in functie en waar is waar,...... hij is een stuk lichter in gewicht.

En wat Re. van Leon betreft 't gaat bij mij na gebruik altijd weer opgepoetst in 't tassie.

Harry
vriefoto

Forumlid
Berichten: 179


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het juiste statief, "kwalitijd" of "kwantiteit".

Berichtdoor emdeklerk » zo jun 08 2014 7:38 pm

Wat nou, koele reactie van de importeur? Het ding is uit de garantie dus je wordt netjes uitgenodigd het ding in te sturen voor reparatie. Veel normaler komt het niet hoor. Als dat statief echt zo goed was geweest als een Gitzo was het wel net zo duur (of goedkoop, want goedkoop is duurkoop...) geweest.

Maar het kan verkeren: ik gebruik nog steeds met veel plezier mijn Slik Master SL67 die ik in 1977 nieuw kocht bij Minderman in Den Haag. Niet zo duur als een Gitzo, maar volgens de oude heer Minderman zeker niet veel minder van kwaliteit. En dat blijkt: onverwoestbaar en eigenlijk nog als nieuw. (En dat ondanks dat Slik op één van de op dit forum bekende lijstjes van "mindere merken" figureert...).
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Het juiste statief, "kwalitijd" of "kwantiteit".

Berichtdoor Gobert » zo jun 08 2014 9:40 pm

Volgens mij was Slik vroeger een topstatief, maar hebben ze een duik naar beneden gemaakt. Ik weet dat mijn pa nog steeds werkt met een Slik uit eind jaren 60/ begin jaren 70 zonder enige vorm van speling.

Ik gebruik trouwens uitsluitend Gitzo carbon uit de series 5 en 3.


Die importeur heeft overigens idd gelijk. We zijn het weer eens eens meneer DeKlerk.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Het juiste statief, "kwalitijd" of "kwantiteit".

Berichtdoor plincky » zo jun 08 2014 10:40 pm

Om welk type RedGet gaat het eigenlijk?

Overigens kom je ook gewoon Gitzo statieven tegen die problemen hebben met lock systemen en andere ongein.
Het is echt niet zo dat als je een Gitzo koopt je dan klaar bent voor de rest van je leven.....Gitzo geeft zover ik kan zien ook gewoon maar 5 jaar garantie.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het juiste statief, "kwalitijd" of "kwantiteit".

Berichtdoor Gobert » zo jun 08 2014 10:43 pm

Tuurlijk, mercedes gaat ook wel eens stuk. Maar je mag een Getred dan ook niet vergelijken met een Gitzo. Dat gaat op voorhand al mank.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten