Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Discussies over statieven

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor Léon Obers » do nov 06 2014 3:34 pm

staal571 schreef:Laat ik verstandig zijn en hier niet meer verder op antwoorden.

Dat lijkt me inderdaad verstandig. :D
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor Jumpjiving » do nov 06 2014 4:24 pm

Weer een reeks van reacties waar de Topic starter niet meer op reageert en die ook niet echt aansluiten bij de vraag.
Ik denk dat hij bedoeld dat de onderzijde van de camera wat te glad is en de vlak van de plaatje daarom te weinig grip heeft.
Gevolg is dat de camera, vooral in gekantelde stand en zwaar objectief, los komt

Ik vind de schroefbus onder de camera toch al een wat zwakke oplossing.
Wat zou het mooi zijn als de onderkant van de camera voorzien was van een sterke en stijve voorziening om statieven aan te klikken en straps aan te leggen.
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor Léon Obers » do nov 06 2014 4:57 pm

Ik denk dat de gegeven oplossingen onder de gegeven omstandigheden zeker wel aansluiten op de vraag.
Dat "te weinig grip hebben" kan dus het gevolg zijn dat de schroefdraad van de statiefpen, reeds tegen het eind van de schroefbus van de camera is gedraaid. Verder gaat niet.
Dan zit er dus teveel speling tussen adapterplaat en camera. (Peter die een vergelijkbare kop heeft maakte daar o.a. melding van).
Misschien dat in andere gevallen de speling net niet voelbaar is, maar teveel om de plaat voldoende strak (= met voldoende grip) tegen de camera aan te trekken.
Het is een veel voorkomend euvel. Zeker als tussenliggende rubbers van een adapterplaat of aan onderzijde van de camera camera in de loop van de tijd door de kracht wat meer zijn geplet (dus dunner zijn geworden), en de statiefbout feitelijk nog weer iets verder in de schroefbus van de camera wordt gedraaid (en dan alsnog tegen het eind van de camera draadbus aanloopt).

Met een sluitring onder bij de schroefbout (dus aan de onderkant tussen de kop van de schroefbout en de statiefplaat in), heb je vervolgens weer meer ruimte in de schroefbus van de camera zelf voordat de statiefpen het einde raakt, en kun je de plaat opnieuw weer strakker trekken tegen de camera. Van de schroefbout een stukje af slijpen zou ik niet doen. Bij een volgende camera met nog "verse" niet geplette rubbers, kom je in het begin dan weer draadeind tekort en zou je de statiefpen mogelijk graag weer wat verder willen draaien. Verder heb ik teveel problemen gezien met door gebruikers slecht afgewerkte draadeinden en dan beschadigingen van de camera draadbus om die optie te adviseren. Met het gebruik van sluitringen ben ik nog nooit problemen tegen gekomen.

En inderdaad zo'n 1/4" draad is voor veel omstandigheden eigenlijk uiterst kwetsbaar.
Alleen het toepassen van een 3/8" draad tegenover 1/4" zou al een heleboel schelen, en bijv. een extra gat/pen slot < waar Arend eerder naar verwees > volgens een vaste (ISO) standaard, zodat het onderling uitwisselbaar is.

Aanvullend:
Ik heb even de diepte van de draadbus van een zeven-tal camera's van uiteenlopende periodes met een digitale schuifmaat opgemeten.
- Nikon D700 ~ 6,4 mm (met rubber aan de onderkant)
- Nikon D80 ~ 6,0 mm (heeft hard kunststof onderkant)
- Nikon D1x, variërend 7,4 - 7,6 (met rubber ribbels aan de onderkant)
- Panasonic DMC-TZ40 compactcamera = 7,38 mm (fractie uitstekende metalen rand van de draadbus, vandaar strikt op te meten maat en resultaat).
- Minolta 24 Rapid (compactcamera uit de jaren zestig vorige eeuw), ~ 9,4 mm (met licht metalen onderkant)
- Polaroid SX-70 (camera uit de jaren 70-80 ? vorige eeuw), ~ 5,6 mm (met kunststof bekleding onderkant)
- Agfa Clack (rolfim camera uit de jaren vijftig / zestig vorige eeuw), ~ 5,8 mm (met licht metalen ronde onderkant)
----> (De knop van de paraattas die in de draadbus van de camera draait, stuit makkelijk voelbaar tegen het eind van de draadbus aan).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor staal571 » do nov 06 2014 7:01 pm

Leon ik moet je mijn excuses aanbieden ik heb je verkeerd begrepen ik dacht dat je bedoelde dat je een ringetje tussen de adapterplaat en de camera wilde plaatsen vandaar mijn opmerking dat er dan weinig draagvlak over zou blijven , misverstand dus.

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor Léon Obers » do nov 06 2014 7:19 pm

Misverstand kan altijd, excuus aanvaard. :wink:

Je ziet enerzijds dat de diepte van statief draadbussen in de bodem van camera's nogal uiteenlopen.
Als er aan de andere kant bij statiefbouten ook zo'n grote variatie is, kun je het slecht treffen als je dan toevallig een lange schroefbout hebt, en een ondiepe draadbus bij een camera.
Andersom met een erg korte draad waarbij de camera slechts met twee of drie draadwindingen wordt vastgehouden wordt de verbinding wel erg kwetsbaar.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor mandersp » ma nov 10 2014 9:48 pm

De oplossing voor de QS60 kop.
Verwijder het zwarte plaatje en vervang dit voor 3mm harde rubberkurk en lijm dit goed vast en het probleem is opgelost, het zit zelfs zeer goed vast.

Afbeelding
D750, D810, J5
Verder een aantal Nikon lenzen en andere fotospullen.

Met vriendelijke groeten, Piet Manders
Gebruikersavatar
mandersp

Forumlid
Berichten: 271


Locatie: Afferden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor Hans Braakhuis » di nov 11 2014 8:24 am

Is dit kunststof plaatje van de QS60 snelkoppeling dan te dik?
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor mandersp » di nov 11 2014 8:50 pm

Hallo Hans,

Ik denk te glad, misschien ook te dun, de rubberkurk steekt maar een halve millimeter uit.
D750, D810, J5
Verder een aantal Nikon lenzen en andere fotospullen.

Met vriendelijke groeten, Piet Manders
Gebruikersavatar
mandersp

Forumlid
Berichten: 271


Locatie: Afferden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten