Welke statief d5100 landschapsfotografie

Discussies over statieven

Onderwerp:

Re: Welke statief d5100 landschapsfotografie

Berichtdoor Ressiv » ma jun 08 2015 11:49 am

Is dit wat?
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr

Of is dat geen balhoofd?

En deze?
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr

Ik zie bij specificaties dat de 055xprob 2,4kilo weegt en een 190xprob 1,8kilo, maakt dat wel echt een groot verschil voor het sjouwen?
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Welke statief d5100 landschapsfotografie

Berichtdoor Ressiv » wo jun 10 2015 10:18 am

Overigens heb ik een D5100 met kantelbaar scherm, kun je dan wel voor een lager statief (190xprob) gaan omdat je liveview kunt gebruiken?

Zit nog steeds te twijfelen tussen de 055 en 190, fijn aan de 055 is dat deze hoger kan zonder de middenkolom helemaal uit te hoeven schuiven waardoor hij stabieler blijft en iets stabieler door het eigen gewicht. Nadeel is dat hij iets langer is ingeklapt, maar ik vraag mij af of die paar cm voor mij iets uitmaken? En de 0,6kg extra, waarbij ik mij afvraag wanneer je dit echt gaat merken, pas als je de hele dag er mee op pad gaat of al als je een uurtje ermee rond gaat wandelen?
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Welke statief d5100 landschapsfotografie

Berichtdoor ReneG » wo jun 10 2015 10:34 am

Dat eerste statief is een videokop en videostatief (qua statief maakt het niet veel uit, maar of je zo'n videokop handig gaat vinden).

De tweede is een driewegkop met 055. Een driewegkop moet je per as verstellen, dat duurt dus veel langer. Verder is de 055 statief meer dan stevig genoeg voor je camera maar ook aardig zwaar...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke statief d5100 landschapsfotografie

Berichtdoor Ressiv » wo jun 10 2015 12:47 pm

Hmm heb je ze beiden veel gebruikt? Kun je aangeven wat voor jou doorslaggevend is om voor de 055 te gaan ipv 190?
Als ik zo kijk naar de hoogte van een 190 kun je in principe nooit normaal staan achter een 190 als je groter bent dan 1.80m?

ReneG schreef:Dat eerste statief is een videokop en videostatief (qua statief maakt het niet veel uit, maar of je zo'n videokop handig gaat vinden).

De tweede is een driewegkop met 055. Een driewegkop moet je per as verstellen, dat duurt dus veel langer. Verder is de 055 statief meer dan stevig genoeg voor je camera maar ook aardig zwaar...


Ok thanks, dan kijk ik weer verder ;)
Ik heb trouwens nu nog alleen maar een 18-105 lens. In de toekomst zou ik dit uit willen breiden met een zoomlens (tot 300mm denk ik) en groothoeklens.
Laatst gewijzigd door Cyrus op za jun 20 2015 12:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Welke statief d5100 landschapsfotografie

Berichtdoor Ressiv » wo jun 10 2015 3:54 pm

Dat klinkt wel echt als groot voordeel van de 055 t.o.v. de 190!
Laatst gewijzigd door Cyrus op za jun 20 2015 12:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Welke statief d5100 landschapsfotografie

Berichtdoor Ressiv » do jun 11 2015 11:59 am

Waarom is de 190 niet gewoon iets hoger :(
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Welke statief d5100 landschapsfotografie

Berichtdoor ReneG » do jun 11 2015 12:25 pm

Als hij langer moet worden, moet hij ook dikker/zwaarder worden om steviger te zijn. En dat bestaat, dat is de 055. :wink2:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke statief d5100 landschapsfotografie

Berichtdoor Ressiv » do jun 11 2015 12:51 pm

ReneG schreef:Als hij langer moet worden, moet hij ook dikker/zwaarder worden om steviger te zijn. En dat bestaat, dat is de 055. :wink2:


Haha true..

Reno55 schreef:@Ressiv Je kan de middem kolom van de Manfrotto 190 hoger zetten, alleen dan word de statief wel onstabiel.


Maar kom je dan wel uit met de zoeker op ongeveer 1.80m?
Op een website zie ik staan dat hij uitgeklapt 1.45m hoog komt + balhoofd en camera is dat zon 1.65m...

Jij bent 1.75m en vind hem al te laag, met 1.82m zal ik dat al helemaal vinden dan.
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Welke statief d5100 landschapsfotografie

Berichtdoor ArendV » do jun 11 2015 1:43 pm

Jouw ogen zitten nog ongeveer 12cm lager dus dan is een hoogte van ongeveer 170cm voldoende.

De Manfrotto 055 is zonder middenkolom ongeveer 137cm (met middenkolom ongeveer 178cm) dus dan haal je die 170cm niet met balhoofd en camera zonder middenkolom (ongeveer 20 cm extra zoals al aangegeven).
Bij de Manfrotto 190 zijn de lengtes ongeveer 119cm en 146cm, zonder en met middenkolom (per model varieert dit soms een paar cm).

Ik heb zelf twee statieven. Een compacte die ik vaak meeneem, die gaat niet tot ooghoogte en dat is dan meestal geen probleem. En een groter en zwaarder statief dat ik meeneem als ik langer in positie moet staan.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke statief d5100 landschapsfotografie

Berichtdoor MarcoEos70D » do jun 11 2015 2:39 pm

Ik ben 1.87m en gebruik de 190XPROB met daarop een balhoofd en mn camera. . Mét uitgeschoven middenkolom is 't ruimschoots voldoende, maar negen van de tien keer ook zonder. Vraag jezelf ook even af hoe vaak je lang achter je statief door je zoeker staat de turen. Ik ode dat in ieder geval vrij weinig, en dan is een klein beetje bukken geen probleem. Oftewel: check even of je verwachte probleem daadwerkelijk een probleem is.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Welke statief d5100 landschapsfotografie

Berichtdoor Ressiv » do jun 11 2015 2:56 pm

MarcoEos70D schreef:Ik ben 1.87m en gebruik de 190XPROB met daarop een balhoofd en mn camera. . Mét uitgeschoven middenkolom is 't ruimschoots voldoende, maar negen van de tien keer ook zonder. Vraag jezelf ook even af hoe vaak je lang achter je statief door je zoeker staat de turen. Ik ode dat in ieder geval vrij weinig, en dan is een klein beetje bukken geen probleem. Oftewel: check even of je verwachte probleem daadwerkelijk een probleem is.


En die gebruik je ook voor landschapsfotografie?

Ik lees dat hij zonder middenkolom 1.22m is en met uitgeschoven 1.45m, hoe kom je dan hoog genoeg?
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Welke statief d5100 landschapsfotografie

Berichtdoor MarcoEos70D » do jun 11 2015 3:17 pm

Ja, zeker. Het statief is 122 cm hoog. Verhoog dat met 13 cm voor m'n balhoofd, 12 cm voor m'n camera en 12 cm voor de mate waarin mijn ogen zich onder mijn totale lengte bevinden. Mijn zoeker bevindt zich dus op 159 cm, en met uitgeschoven middenkolom op 186 cm. In de praktijk betekent het voor mij dat ik (ook afhankelijk van de hoogte van plaatsing van je statief) óf een klein stukje buk, óf de middenkolom iets uitschuif, óf een combinatie van beiden gebruik. Als ik tenminste niet mijn scherm kantel en liveview gebruik :) Ik sta ook bij landschapsfotografie niet continu door m'n zoeker te kijken.

Vandaar mijn stelling: je zoeker niet continu recht voor je oog hóeft geen probleem te zijn, 't is maar net hoe en waarvoor je je statief gebruikt.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Welke statief d5100 landschapsfotografie

Berichtdoor Ressiv » do jun 11 2015 4:52 pm

Ok interessant!
Ik ga het voornamelijk gebruiken voor landschapsfotografie en wil wat gaan proberen bij zonsondergang / nacht. Tot nu toe steeds paaltjes gebruikt :P

Bij goed weer kun je dus in principe de middenkolom uitschuiven en als het wat minder is... gewoon iets bukken?

Mijn setup op dit moment is niet heel zwaar dus ik heb de extra kilo's die een 055 aankan niet direct nodig, ook in de nabije toekomst niet met standaard zoom/groothoek.
Laatst gewijzigd door Cookie1397 op do jun 11 2015 6:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Welke statief d5100 landschapsfotografie

Berichtdoor Ressiv » vr jun 12 2015 10:12 am

Thanks Reno, ik moet inderdaad echt een keer bij een fotozaak binnenlopen als ik tijd heb :mryellow:
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Welke statief d5100 landschapsfotografie

Berichtdoor Ressiv » za jun 20 2015 3:24 pm

Net naar klein xl in eindhoven geweest om te kijken wat ze hadden. Ze hadden een 055, na 15min. Wachten op de persoon die mij zou helpen zelf maar even in de hand gehouden. Hij was zwaarder dan ik had verwacht. Nog steeds aan het twijfelen dus :crazy:

Klein xl in ehv ga ik in ieder geval niet meer heen voor spullen ...
Laatst gewijzigd door Ressiv op za jun 20 2015 5:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten