Keuze balhoofd

Discussies over statieven

Onderwerp:

Keuze balhoofd

Berichtdoor fmulders » wo jan 14 2015 11:25 pm

Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuw statief. Voorlopig heb ik mijn oog laten Vallen op een Sirui N2004 XK. Standaard wordt hier geen kogelkop bij geleverd.
Wat zou een goede keuze voor een kop zijn? Het instapmodel lijkt al voldoende draagkracht te hebben nl 18 tot 20kg. Het valt me op dat de draagkracht van statieven begint bij zo'n kilo of 6 en doorloopt tot zo'n 20kg. (Uitgezonderd de veel duurdere pro's en studiostatieven), de koppen beginnen bij zo'n 20kg en lopen qua draagkracht door tot wel 30kg of meer.
Is er een noodzaak om op de kop een grotere draagkracht te hebben?

Mijn uitrusting nu is een D7100, een 70/300 (niet de enige, wel de zwaarste), eventueel een SB910. Niet schokkend zwaar dus. De wens is wel in de toekomst ooit nog eens een FX aan te schaffen hopelijk dat het statief dan nog leeft. Hij moet het ook aankunnen.


Verzonden met behulp van Tapatalk
fmulders

Clublid
Berichten: 143


Locatie: Kaatsheuvel
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze balhoofd

Berichtdoor JaapV » do jan 15 2015 12:32 am

Mijn D800 met 70-200 2.8 VR2 én TC20EIII (totaal 2,9 kilo) staat muurvast op een Sirui K-20X balhoofd dat bijna anderhalf jaar geleden € 119,00 kostte vóór aftrek van de ledenkorting.
Sirui heeft nog een grotere kop, maar die is niet eens nodig.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze balhoofd

Berichtdoor Cookie1397 » do jan 15 2015 4:12 am

Om mijn sirui zit een G-20KX balhoofd á € 119 en die kan 20 kg dragen. Dat weegt mijn D7100 en 70-300mm bij lange na niet.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Keuze balhoofd

Berichtdoor Hans Braakhuis » do jan 15 2015 8:20 am

Een vraag: doordat de poten 180 graden op kunnen klappen komt de de kop tussen de poten terecht. Een kop moet daar wel geschikt voor zijn. Zelf heb ik voor wandelingen een kleine Sirui en een Manfrotto kop en omklappen gaat wel, maar het past allemaal net niet.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze balhoofd

Berichtdoor Vincent » do jan 15 2015 9:30 am

fmulders schreef:Is er een noodzaak om op de kop een grotere draagkracht te hebben?


In principe heeft een statief (vrijwel) altijd een bijna verticale belasting maar men wil op een balhoofd nog wel eens grote lenzen zetten onder 'extreme' hoeken waardoor de belasting aanzienlijk groter is dan het gewicht dat erop zit (hefboom effect).

Bedenk wel dat alleen het opgegeven draagvermogen verder niet zoveel zegt over de praktische bruikbaarheid. Ik heb statieven gezien die 30kg zouden moeten kunnen dragen maar bij het minste zuchtje wind al stonden te trillen op hun benen (sorry voor de woordspeling) :lol:

Bij balhoofden geldt een beetje hetzelfde. Er zijn nog wel eens balhoofden die, ondanks het opgegeven gewicht niet stevig genoeg zijn om ook onder schuine hoeken de lading stevig te kunnen vasthouden (en dus langszaam wegzakken (in het engels: creep)). Tevens zijn er een hoop ballhofden die je nauwkeurig kunt instellen, maar zodra je tevreden bent en de boel strak aandraait alsnog bewegen en de compositie dus veranderen. Dit kan minimaal zijn, maar soms toch erg vervelend.

Overigens allemaal geen reden om gelijk een extreem duur en stevig balhoofd te nemen. Maar even ter illustratie dat alleen draaggewicht verder weinig indicatie geeft voor de toepasbaarheid en kwaliteit van een balhoofd.

Hans Braakhuis schreef:Een vraag: doordat de poten 180 graden op kunnen klappen komt de de kop tussen de poten terecht. Een kop moet daar wel geschikt voor zijn.


Zeker een punt om in de gaten te houden maar ik zou persoonlijk vormfactor nooit een doorslaggevende rol laten spelen in de besluitvorming voor statief/balhoofd., tenzij compactheid echt een onoverkomelijk criteria is uiteraard. Je hebt weinig aan een mooi en slank inklappend statief als de hele boel staat te dansen en bewegen als er een camera op zit.

Ga je wel voor extreem compact en schiet je ook graag verticale foto's vanaf statief dan zou ik wel een L-plate adviseren. Vooral de kleine lichte balhoofden (en statieven) zijn aanzienlijk stabieler als de camera loodrecht boven het balhoofd staat i.p.v. ernaast hangt onder 90 graden. Bij de stevigere statieven en balhoofden is dit veel minder een argument al prefereer ik daar persoonlijk ook een L-plate voor verticale shots. Scheelt namelijk ook een stukje in hoogte van het oculair, en de lichtere reisstatieven zijn over het algemeen al aan de korte kant.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze balhoofd

Berichtdoor CaptainHook » do jan 15 2015 9:54 am

Ervaringstip van mijn kant:

Ik heb al diverse balhoofden gebruikt c.q. verbruikt. Maar uiteindelijk (een paar jaar geleden) een Acratech met RRS snelwisselkoppeling op de kop getikt. En in combinatie met een L-plate voor m'n body vind ik dit de perfecte combinatie.
btw: snelkoppeling met schroefklembediening vind ik dus geen snelkoppeling, maar eerder een langzaamkoppeling. :think:

Deze dus:
Afbeelding
AcraTech1 by Chasa:Imago, on Flickr
Afbeelding
AcraTech2 by Chasa:Imago, on Flickr

Tezamen met een L-plate voor m'n body:
Afbeelding
L-Plate fits Nikon D800(E) by Chasa:Imago, on Flickr

Zitten deze op m'n Sirui carbon statief en het staat als een huis! Zowel binnen- als buitenshuis! 8)
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Keuze balhoofd

Berichtdoor Vincent » do jan 15 2015 10:07 am

CaptainHook schreef:een Acratech met RRS snelwisselkoppeling op de kop getikt. En in combinatie met een L-plate voor m'n body vind ik dit de perfecte combinatie.


Dat is een ballhoofd alleen al is 2x zo duur als zijn statief... lijkt met dus niet echt een bruikbaar advies voor TS... :wink2:

btw: snelkoppeling met schroefklembediening vind ik dus geen snelkoppeling, maar eerder een langzaamkoppeling. :think:


En een statief en haast zijn een slechte combinatie. Ik heb nooit problemen gehad met de door jou genoemde langzaamkoppeling :P
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze balhoofd

Berichtdoor CaptainHook » do jan 15 2015 10:49 am

Ik zei toch ook "op de kop getikt..." M.a.w. niet nieuw gekocht. Heb net iets over de honderd euro betaald voor Acratech balhoofd + RRS snelkoppeling. :thumbup:
En gebruik het vrijwel wekelijks in combinatie met een Sirui carbon (reis)statief T-1204X. Ik vind het een prima combinatie met een uitstekende prijs/prestatieverhouding.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Keuze balhoofd

Berichtdoor Frans Heinsbroek » do jan 15 2015 7:34 pm

Het ligt eraan wat je ermee wilt gaan doen. Als je een wat zwaardere combinatie erop gaat zetten zoals bv de 300mm 2.8 geeft de genoemde Sirui 2204 en K20 balhoofd toch net even niet thuis. Ik vond zelf mijn D7100 met 300mm f4 de max !
Zwaardere objectieven als bv een 500mm f4 van Nikon kunnen met deze combi niet gebruikt worden ondanks dat het statief en het balhoofd het volgens de aangegeven cijfers "gemakkelijk" kan hebben.

Verder ben ik wel tevreden met het Sirui 2204 statief met K20 balhoofd voor gebruik bij wandeltochten in de bergen. Dan gaat er max een D7100 op met 18-35 of 70-300 vr en dat kan heel goed.
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Keuze balhoofd

Berichtdoor fmulders » do jan 15 2015 8:02 pm

.... En de combi die Frans beschrijft is precies wat ik heb. Het zal dus zeer waarschijnlijk de g20 of k20 worden. Dan lijkt me iig de basis goed, een ander balhoofd kan altijd nog als ook de camera ooit nog eens geupgraded wordt.

Iedereen bedankt voor de wijze woorden.


Verzonden met behulp van Tapatalk
fmulders

Clublid
Berichten: 143


Locatie: Kaatsheuvel
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Keuze balhoofd

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr jan 16 2015 9:13 am

Een balhoofd met een RSS / Arca Swiss koppeling is op dit moment wel het meest universele systeem geworden.

Zie: http://www.hansbraakhuis.nl/Statieven.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten