Welk statief?

Discussies over statieven

Onderwerp:

Welk statief?

Berichtdoor Genster » di mar 17 2015 10:14 am

Ik ben van plan om, n.a.v. de workshop van afgelopen zaterdag, morgen wat spulletjes in te kopen bij Kamera Express.
En als ik daar toch ben wil ik ook even naar een redelijk statief kijken. Mijn Vanguard Alta 263 lijkt me (met een max draaggewicht van 5kg) wat aan de "magere" kant voor onder mijn D610 met bijv. de Tamron 24-70.

Ik zoek iets wat echt merkbaar beter en stabieler is, voor een liefst redelijke prijs.

Ik weet dat Peter (D600 met 300mm) onlangs een Sirui N-3204X heeft gekocht, en daar tevreden over is. Deze kost bij KE 489,- en daar moet dan nog een kop op (welke???).

Ik gebruik zelden een statief, maar als ik hem meeneem moet hij zeker niet te zwaar zijn.

Zijn er goede alternatieven en zo ja, welke? Het alternatief mag goedkoper zijn :D :D :D
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk statief?

Berichtdoor jan » di mar 17 2015 10:28 am

Ik zeg Feisol http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=31&t=42137&hilit=+feisol
En daar geldt ook een NCN korting.
Je mag bij mij komen uitproberen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk statief?

Berichtdoor CaptainHook » di mar 17 2015 10:30 am

ff zoeken en voila:
viewtopic.php?f=31&t=40779

Ik heb deze Sirui nu al ruim 2 jaar en ben er nog steeds zeer tevreden over! Heeft al heel wat bergtoppen gezien en ook thuis voor wat macro fotografie in lichttent, voldoet 'ie prima. :thumbup:
Wel met (lees maar verder in die link) een Acratech balhoofd:
Afbeelding
AcraTech2 by Chasa:Imago, on Flickr
Afbeelding
AcraTech1 by Chasa:Imago, on Flickr

Prijstechnisch en meeneempraktisch een stuk prettiger dan jouw eerder genoemde prijsstelling. :idea:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Welk statief?

Berichtdoor Genster » di mar 17 2015 11:29 am

Bedankt voor jullie reacties :thumbup:

Naar Feisol moet ik nog even verder kijken (die heeft KE volgens mij niet)
Het N-1204x reisstafief van Sirui kost bij KE slechts 289,- en op de site van KE hebben ze het bij de beschrijving van dit statief over een K20x als kop. Dan ben ik compleet voor 428 euro.
Een AcraTech kop lijkt de prijs enorm op te schroeven (goedkoopste is 299,- bij KE) :problem:

Nog meer ideeën?
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk statief?

Berichtdoor gijs sandberg » di mar 17 2015 11:46 am

Beste Genster,
re: ideeën
-lees het pdf artikel van Hans.
-overweeg de randvoorwaarden:
Als je een licht statief wilt hebben, is het aan te raden de wensen omtrent de hoogte in te perken,
vele factoren/wensen gaan niet samen.
Ik zou me houden bij de A merken (dank voor de storm reracties van b-merk-bezitters :D )
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk statief?

Berichtdoor Hans Braakhuis » di mar 17 2015 11:49 am

Een statieven vraag voor gevorderden.

Kijk bij KE naar een van de 29 verschillende Sirui statieven die ze volgens website hebben. Zet er een Manfrotto naast. Die zijn niet veel duurder.

Lees eens pagina 47 en verder van http://www.hansbraakhuis.nl/Statieven.pdf

Ook voor statief, statief kop en of balhoofd geldt: het draaggewicht, dat hoort drie keer meer te zijn dan het gewicht van camera en objectief. Las ergens een keer dat een zwaar balhoofd op een licht statief, nog wel de trillingen op vangt. Andersom werkt dat niet.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk statief?

Berichtdoor ArendV » di mar 17 2015 12:02 pm

René, vind je jouw huidige Vanguard Alta 263 zelf instabiel of ga je af op de specificaties?
Wat voor kop heb je daar op zitten, als het die met pistoolgreep is dan denk ik dat de instabiliteit daar voornamelijk door veroorzaakt wordt. Dus de kop vervangen is ook nog een optie (b.v. met de door jouw genoemde Sirui K20X die goed uit de testen komt).

Ik verwacht dat je met de compacte Sirui N-1204x wel meer draagbaarheid koopt dan jouw huidige Vanguard, maar niet meer stabiliteit.
En zoals Gijs zegt, let ook op de hoogte die is met de middenkolom naar beneden bij de Sirui 132 cm hoog (156 cm met middenkolom omhoog = instabiel), vergelijkbaar met jouw Vanguard, maar misschien wil je iets hogers?
Verder is Sirui een goed merk en is het advies alleen voor Gitzo of Manfrotto te gaan achterhaald.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk statief?

Berichtdoor jan » di mar 17 2015 12:13 pm

Genster schreef:Naar Feisol moet ik nog even verder kijken (die heeft KE volgens mij niet)

Feisol is niet "los" te koop. Alleen via www.feisol.nl. Bevalt'ie niet dan kan hij weer retour.
John Hoenen maar even vragen hoe het werkt met de , ik dacht 10%, ledenkorting.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk statief?

Berichtdoor JvdKooij » di mar 17 2015 12:19 pm

Feisol wordt ook verkocht door foto-express.nl die zitten in Dongen.

verder zou ik gewoon een Gitzo kopen hoor Rene, heb je verder geen gezeur :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk statief?

Berichtdoor Genster » di mar 17 2015 12:20 pm

Bedankt Hans, Arend, Jan en Jaap :thumbup:

Ik heb dit statief nu.
Volgens de specificaties mag er 5kg op staan en volgens het artikel van Hans moet hij 3 keer het gewicht van mijn D610 + 24-70 kunnen dragen. Daar kom is dus duidelijk tekort.

Ik heb, voor zover ik het zo kan beoordelen, dezelfde kop als die bij KE (zie link) en als ik de D610 erop zet is het lastig "wegzakken"/"naar beneden knikken" te voorkomen.

De middenkolom (is dat de buis recht onder de kop?) heb ik altijd op z'n laagst staan. Hij mag hoger, maar op zich is het wel voldoende voor mij. Ik ben maar een klein ventje :D
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk statief?

Berichtdoor Genster » di mar 17 2015 12:22 pm

JvdKooij schreef:verder zou ik gewoon een Gitzo kopen hoor Rene, heb je verder geen gezeur :D


Als ik geen goed statief heb voor zondag, meld ik me niet aan Jaap :D
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk statief?

Berichtdoor JvdKooij » di mar 17 2015 12:23 pm

Je kan mijn Gtizo gerust uitproberen hoor :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk statief?

Berichtdoor Genster » di mar 17 2015 12:25 pm

Als ik niet kan slagen... :thumbup:
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk statief?

Berichtdoor Vincent » di mar 17 2015 12:31 pm

JvdKooij schreef:verder zou ik gewoon een Gitzo kopen hoor Rene, heb je verder geen gezeur :D


Ondanks dat ik zelf ook een hele mooie carbon Gitzo heb staan, en ondanks de smiley, als je denkt dat er met Gitzo nooit gezeur is dan moet je echt je huiswerk iets beter gaan doen voortaan :angel:

Is het niet omdat je een nieuw statief zoekt, dan wel dat het een onjuiste en ongefundeerd bericht is.

Laat niet weg dat mijn Gitzo een beest van een statief is hoor! Zelf nog niets dan goeds meegemaakt :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk statief?

Berichtdoor JvdKooij » di mar 17 2015 12:37 pm

Vincent,

Natuurlijk weet ik dat er met IEDER product wel problemen voorkomen, lijkt me overduidelijk.
En ik heb inderdaad geen gezeur met mijn Gitzo en ben er zeer tevreden over.
Net zo goed weet ik dat Benro, Feisol, Sirui etc goede statieven maken.

Het is maar net wat je wensen zijn en wat voor soort fotografie je het leukst vind.

voor me zelf weet ik gewoon dat ik mijn statief vaak gebruik, dus kon ik de aanschaf van de Gitzo wel verantwoorden (voor zover nodig).
Als je een statief 1 keer per jaar gebruikt, zou ik inderdaad een goedkoper merk uitzoeken.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten