iemand ervaring met de Joby Gorillapod SLR-ZOOM

Discussies over statieven

Onderwerp:

iemand ervaring met de Joby Gorillapod SLR-ZOOM

Berichtdoor arjan1111 » zo aug 02 2015 12:31 am

Hallo.

Ik ben op zoek naar een klein veelzijdig en stevig statief voor mijn d3300. Nu is mijn oog gevallen op een Joby Gorillapod SLR-ZOOM. Dit vooral omdat ik het fotograferen veel combineer met buitensport. Gewicht en veelzijdigheid zijn dus belangrijk. Wie heeft ervaring met of kent dit statief?

Groet
arjan1111

Forumlid
Berichten: 33


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: iemand ervaring met de Joby Gorillapod SLR-ZOOM

Berichtdoor MarcoEos70D » zo aug 02 2015 10:56 am

Ik heb 'm. Leuk voor een "zelfontspannershot", maar het schiet absoluut tekort als echt statief. Veel te flexibel. En dan heb ik niet m'n zwaarste objectieven erop gehad ;-)

Het enige waar ik 'm nog wel eens voor gebruik, is om m'n compact camera op het circuit aan m'n hoofdstuk te bevestigen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: iemand ervaring met de Joby Gorillapod SLR-ZOOM

Berichtdoor RogierJ » zo aug 02 2015 11:14 am

Ik heb hem ook. Ooit aangeschaft voor een nikon d7000.
Lijkt leuk, maar voor sluitertijden langer dan 1/50 heb je er niets aan. Beweegt veel te veel.
Nikon D850
Gebruikersavatar
RogierJ

Clublid
Berichten: 35


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: iemand ervaring met de Joby Gorillapod SLR-ZOOM

Berichtdoor Vincent » zo aug 02 2015 3:08 pm

Als je de beperkingen weet en er goede toepassingen voor hebt dan zijn het top statieven. Vooral op plaatsen waar driepoten niet kunnen komen.

Inderdaad zijn ze niet zo stevig en hoog als carbonnen driepoten maar het is dan ook zeker niet bedoeld als vervanging. Voor mijn Fuji x100s het enige statief dat ik gebruik. En ik heb 1 versie lichter dan de SLR zoom notabene...

Heb er scherpe Melkweg foto's mee geschoten op 30s sluitertijd dus stabiliteit is geen probleem.

Mits goed gebruikt zijn ook langere lenzen geen probleem. Met zelfontspanner èn mirror lock-up heb ik ook de D60 met superzoom op 280mm scherp geschoten... Kan dus prima!!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: iemand ervaring met de Joby Gorillapod SLR-ZOOM

Berichtdoor plincky » zo aug 02 2015 3:18 pm

Heb er toevallig vorige week nog eentje meegenomen uit België. Hij lag er bij een opruiming voor €20, - :D
Mooi ding, zou mijn D800 er niet zo snel op doen maar voor mijn Fiji XT-1 of een flitser is hij perfect. Maar vervanging voor een statief is het natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: iemand ervaring met de Joby Gorillapod SLR-ZOOM

Berichtdoor jfbat » zo aug 02 2015 4:40 pm

Ik heb er vorige week 1 gekocht. Mijn criteria: zeer compact, licht, om mee te kunnen nemen in het vliegtuig zonder teveel bagageruimte op te offeren, vooral voor m'n OM-D, incidenteel voor de D7100. Eerste suggestie was inderdaad een lichtgewicht carbon statiefje, maar toen kwam er als criterium voor mij bij: betaalbaar (oftewel onder de 100 euro) en echt compact. Toen kwam die gorillapod SLR-zoom dus uit de bus.

Als alternatief voor een écht statief zie ook ik hem niet (maar daar heb ik al een goede voor), voor erbij voor incidenteel gebruik: dat ga ik de komende weken ontdekken.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: iemand ervaring met de Joby Gorillapod SLR-ZOOM

Berichtdoor arjan1111 » vr aug 07 2015 1:21 pm

Alles meegenomen denk ik dat dit iets voor me is. Bedankt allen.
arjan1111

Forumlid
Berichten: 33


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: iemand ervaring met de Joby Gorillapod SLR-ZOOM

Berichtdoor MarcoEos70D » vr aug 07 2015 1:41 pm

Je eis was "stevig". Dan zou ik deze aan m;n neus voorbij laten gaan.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: iemand ervaring met de Joby Gorillapod SLR-ZOOM

Berichtdoor Rik Rollinga » vr aug 07 2015 2:40 pm

Ik heb er één. Het zwaarste wat ik erop gemonteerd heb is een D5100 met Sigma 70-200, behoorlijk zwaar dus en als je hem goed gebruikt kan het, al is het tegen de limiet.
Je moet hem niet als een gewoon statief gaan neerzetten maar de poten plat tegen de grond buigen.

Voordelen naar mijn mening:
- Makkelijk mee te nemen en licht.
- Te monteren op een railing of een hek, ook dit moet je wel goed doen, alle drie de poten strak om de railing wikkelen. Zo heb ik bijvoorbeeld foto's in een ijsgrot gemaakt, dat zou met een gewoon statief onmogelijk zijn geweest want de grond was te oneffen en te donker voor ene gewoon statief, deze echet wond ik zo om het toeristendranghekje heen.

Ik gebruik hem voor
- Zelfontspanner shots
- Nachtfoto'tje bij een weekendje weg
- Heel soms bij het filmen als steun tegen de borst, werkt goed!

Ik ben er, al met al, erg tevreden over. Alleen bij het noorderlicht, of bij foto's in mijn eigen stad (geen meeneeem probleem) heb ik mijn grotere statief gebruikt (ook een door velen te licht bevonden dingetje overigens).

(ik heb er overigens een goedkope draaicarabiner aan bevestigd, zodat ik heb af en toe aan mijn tas kan laten bungelen).
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: iemand ervaring met de Joby Gorillapod SLR-ZOOM

Berichtdoor gooisestabij » za aug 08 2015 10:26 pm

ik gebruik de gorillapod zoom voor macrofotografie.
neem hem mee met wandelingen , makkelijk in een rugzak.
Ondervond geen probleem D300 met 18-200mm objectief. Deze zetten ik dan op een stuk rots oid.
Heb hem ook een keer aan een boom bevestigd, MAAR had toen wel mijn camera riem aan een tak bevestigd voor het geval dat . Dit ging goed.
leuk voor erbij.Soms mis ik dan "hoogte"
Ben op zoek binnen mijn budget voor een alles in een statief.
gooisestabij

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten