Happy met statief

Discussies over statieven

Onderwerp:

Re: Happy met statief

Berichtdoor Ad B » za dec 05 2015 1:39 pm

Hoi,

nou, dit is't ie dan...
AfbeeldingDSC_0422 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
Mijn cameraatje met de Sigma 150-600 C lens, staande op m'n nieuwe Sirui N-3204X statief voorzien van m'n verse Nest NT-530H schommelkop.
De Sigma zit op 600 mm, zo heb ik deze nu uitgebalanceerd.
Het statief gekocht op E-bay vanuit Frankrijk.
De schommelkop rechtstreeks vanuit China gekocht, via "lightinthebox.com".
De schommelkop kostte me maar € 181,- (inclusief verzenden en verzekeren) plus € 49,- invoerrechten en btw taxen. :ugeek:

De "demping" van de schommelkop voor het panoramisch draaien, vond ik veel te zwaar gaan, dus heb ik dat onderste draaipunt gedemonteerd.
Daar zitten 2 "taatslagertjes" in (1 vrij groot in diameter onderaan en 1 klein bovenaan), dat ziet er allemaal zeer goed uit. :thumbup:
Om "demping" te verkrijgen hebben die Chinezen die lagers en glijringen van een soort vet voorzien... Amay...
Plakken in hoofdletters en grootte 36.....!!! Het leek wel een combinatie van lijm, siliconenkit en meer van die onzin. :?
Ik moest alles flink reinigen met Thinner (!!!), zelfs daarmee moest ik intensief poetsen, het spul lostte bijna niet op.
Ook moest ik mijn handen daarmee poetsen, grove zeep, Jif en andere soorten hadden geen vat op dat vet.
Daarna maar alles ingesmeerd met een degelijk kopervetje en weer gemonteerd.
Ook het kopervet bezorgd enige vorm van demping, maar nu werkt dat soepel.

Het draaipunt boven gaat wat soepeler (gelukkig), daar kan ik tot nu toe mee leven.
Daarnaast weet ik ook (nog) niet hoe dat bevestigd zit.
Bevestigingsschroef axiaal in de draaiknop, onder het "Nest" embleem of radiaal onder het rubber van dezelfde draaiknop.
Als iemand van jullie dat weet, hoor ik dat graag.
Ik heb de vraag gesteld aan de Chinese fabrikant (nee hoor, in het Engels... :oops: ), maar ik weet niet of ik daar nog wat van hoor.

Deze schommelkop is precies gelijk aan die van "Falcon Eyes", ook type NT-530H en de Redged RGC-4 schommelkop.
Dus ook ervaringen hiermee kunnen en mogen gedeeld worden.
Of ik kan de helpende hand bieden, mits nodig...

Ad B

PS eventuele schrijv-voudjes gewoon overheen lezen en voor lief nemen... :silent:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Happy met statief

Berichtdoor Willem Focus » za dec 05 2015 8:09 pm

Hoi Ad.

Ziet er top uit die combinatie. Maar hoe gedraagt deze zich als je helemaal uitzoomt? Blijft dat dan allemaal goed in balans? Of moet je de camera dan vast houden.

Groet Willem.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1446


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Happy met statief

Berichtdoor Ad B » zo dec 06 2015 9:42 am

Hoi Willem,

op deze foto staat de lens helemaal uitgezoomd, op 600 mm.
Daar heb ik hem op uitgebalanceerd.
Als ik 'm nu terug inzoom, naar 150 mm, wil de body natuurlijk naar beneden zakken.
Dan draai je de knop iets vaster, heeft ie iets meer wrijving en zakt maar langzaam.
En als je 'm tegen moet houden, het is maar één richting, met het gewicht wat met je nagel van je pink tegen houdt.
Maar het blijft een zoomlens... in vele opzichten altijd een compromis... (zo, dat was mijn verstandigste praat voor een zondag... :lol: ).

Ad B
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Happy met statief

Berichtdoor Ad B » di dec 08 2015 12:44 pm

Hoi,
Ad B schreef:Hoi,
...
De schommelkop rechtstreeks vanuit China gekocht, via "lightinthebox.com".
De schommelkop kostte me maar € 181,- (inclusief verzenden en verzekeren) plus € 49,- invoerrechten en btw taxen. :ugeek: ...

Bij de €181,- zat ook een "verzekering", voor het geval ik BTW en invoerrechten zou moeten betalen... :think:
Dus heb ik mijn betaalde €49,- gedeclareerd.
En binnen enkele uren een mailtje, dat ik dat binnen één dag teruggestort zou krijgen.
"LightInTheBox" heeft z'n woord gehouden, ik heb het reeds op mijn PayPal rekening staan.
Ondanks nogal wat negatieve kritieken op deze Chinese Internetshop, heb ik er nu zeer goede ervaringen mee. :thumbup:
Dus nu nóg meer happy...

Ad B
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Happy met statief

Berichtdoor Ad B » za dec 19 2015 3:58 pm

Hoi,

Nu heb ik de hele gimbal gedemonteerd, gereinigd en nu in Teflon houdende smeerolie/vet gespoten.
Door toeval kwam ik op een forum, waar de Amerikaanse importeur een foto had staan,
met de gimbal doorgezaagd (???) en in onderdelen.
Daar kon ik op ontdekken dat er een schroefje onder het logoplaatje zit, om het bovenste draaipunt te demonteren.
Hij had het logoplaatje aardig vernield...
Afbeelding
Ik heb dat een beetje minder hard aangepakt.
Ik heb een klein gaatje geboord en het plaatje met een houtdraadschroefje losgetrokken.
Daarna de rest gedemonteerd en gereinigd.
Afbeelding
Ik heb een filmpje gemaakt ná de reiniging en inspuiten met het teflon olie/vet:
(klik op de link onder de foto, dan kom je bij het filmpje)
Afbeelding
Nest NT-530H Gimbal head after cleaning and greasing by Ad v.d. Biggelaar, on FlickrHet centrale schroefje en logoplaatje had ik nog niet gemonteerd.
Nu wel. Het kleine gaatje ga ik dichtmaken met óf met een piepklein schroefje óf met zwarte siliconenpakking (kit)...
Het was ook alleen die Amerikaanse importeur, die (snel) reageerde op vragen (dezelfde dag nog).
De rest van adressen, waaronder de Europese importeur en de fabriek/verdeler in Hong Kong, helemaal niet! muisstil!
Die ....... (ik zal dit woord maar niet tikken...) zijn alleen geïnteresseerd in verkopen van complete producten...
Zij zijn in hun woordenschat nog niet bij de S van SERVICE... of zijn dat al geruime tijd geleden "vergeten"...

Zo, nu ben ik happy met m'n statief en zo...

Ad B
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Happy met statief

Berichtdoor BlackBox » zo dec 20 2015 8:57 am

Leuk dat je dit nog even hebt toegevoegd.

Afhankelijk van de dikte laat zo'n plaatje zich vaak met een mesje verwijderen
Ik gebruik zo'n 1 euro keukenmesje met voorzichtig haaks omgebogen punt
Beetje eronder en dan de rondte volgen.

Leveranciers zouden het meer moeten waarderen dat klanten verstand van zaken (willen) hebben.
BlackBox



Onderwerp:

Re: Happy met statief

Berichtdoor Highlander » zo dec 20 2015 9:42 am

Leuk verhaal Ad
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Happy met statief

Berichtdoor Ad B » zo dec 20 2015 10:58 am

Hoi,
BlackBox schreef:Leuk dat je dit nog even hebt toegevoegd.

Afhankelijk van de dikte laat zo'n plaatje zich vaak met een mesje verwijderen
Ik gebruik zo'n 1 euro keukenmesje met voorzichtig haaks omgebogen punt
Beetje eronder en dan de rondte volgen.

Leveranciers zouden het meer moeten waarderen dat klanten verstand van zaken (willen) hebben.

helemaal geen plekje om ernaast te prikken.
Het plaatje klemt in de ronding, daarnaast beschadig je het kleine rode randje aan de rand van het plaatje...
Dan beter een piepklein schroefje in het midden, dat lijkt dat het hoort.
Of het kleine gaatje opvullen met zwarte kit, dat je het helemaal niet ziet.

Ad B
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Happy met statief

Berichtdoor BlackBox » zo dec 20 2015 11:05 am

Ah, duidelijk. Je hebt het in ieder geval veel netter gedaan dan in het Amerikaanse voorbeeld
BlackBox



Onderwerp:

Re: Happy met statief

Berichtdoor a90 » zo dec 20 2015 11:18 am

Wat een verhaal Ad, leuk om te lezen hoe je er wat van weet te maken.

Ik vond mijn Wimberley destijds flink aan de prijs maar ben er nochtans erg tevreden mee.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Happy met statief

Berichtdoor EdvandeZilver » zo dec 20 2015 12:38 pm

Dan beter een piepklein schroefje in het midden, ...

'n Stukje industrieel dubbelzijdig plakband en een zelfgefabriceerde slagtrekker van een stukje draadeind en 2 moeren zal ook lukken.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3146


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten