Compact carbon statief

Discussies over statieven

Onderwerp:

Compact carbon statief

Berichtdoor kiek » zo nov 29 2015 11:09 am

Ik ben op zoek naar een compact carbon statief met kop die ik makkelijk mee kan nemen. Ik reis veel met openbaar vervoer en fiets daarom is gewicht en compactheid belangrijk voor mij. Omdat ik gegrepen ben door nachtfotografie ben ik momenteel regelmatig op pad. Mijn huidige Manfrotto 055XDB met 804RC2 balhoofd is een fijn statief maar ook (te) groot en (te) zwaar voor het werk waar ik hem nu voor gebruik.
Waar moet het statief voor mij aan voldoen.
Hoogte: max rond 160 cm omdat mijn eigen lengte is.
Carbon ivm gewicht en comfort in koude omstandigheden.
Moet geschikt zijn voor mijn nikon D750 met 24-120mm F4, mogelijk 70-200mm F4.
Een mogelijkheid om het statief te verzwaren met mijn tas, dus met haak aan middenzuil.
Snel instelbare kop.
Budget waar ik nu aan denk ligt rond 500 euro.

Ik zie merken als Sirui, Manfrotto, natuurlijk Gitmo maar die is veel duurder. Hebben jullie tips voor mij.
---------------------------
Groeten, Kiek (Annemiek)

Nikon Z8 & Zf, Z14-30mm F4S, Z24-120 F4S, Z24-200mm F4-6.3, Z100-400mm F4-5.6S, Z50mm F1.8, Z105mm F2.8S MC, FTZii, Z TC1.4x, Z TC2.0x, Laowa 15mm F2.0 Zero-D en een heleboel analoog Nikon spul
Gebruikersavatar
kiek

Regiocoördinator
Berichten: 13


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Compact carbon statief

Berichtdoor gijs sandberg » zo nov 29 2015 11:50 am

Beste Kiek,
Als je (net als velen) tevreden bent met Manfrotto zou ik daarbij blijven, het assortiment omvat ook carbon versies.
In enige grote winkels kan men vele versies bekijken/proberen.
Bedenk wel dat ieder statief een compromis is, dit forum staaat vol met vragen, op zoek naar
-hoog, betaalbaar, stevig en toch compact
Helaas dat gaat niet samen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Compact carbon statief

Berichtdoor kiek » zo nov 29 2015 11:57 am

Dank je Gijs voor jouw reactie. Ik begrijp dat elke keuze voor en tegen heeft. Ik ben ook niet van plan om mijn Manfrotto weg te doen maar ik wil een goed lichter en compacter statief erbij hebben. Vandaar mijn vragen naar tips en ervaringen.
---------------------------
Groeten, Kiek (Annemiek)

Nikon Z8 & Zf, Z14-30mm F4S, Z24-120 F4S, Z24-200mm F4-6.3, Z100-400mm F4-5.6S, Z50mm F1.8, Z105mm F2.8S MC, FTZii, Z TC1.4x, Z TC2.0x, Laowa 15mm F2.0 Zero-D en een heleboel analoog Nikon spul
Gebruikersavatar
kiek

Regiocoördinator
Berichten: 13


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Compact carbon statief

Berichtdoor CaptainHook » zo nov 29 2015 11:59 am

Gitmo ken ik niet, Gitzo wel... :wink:

Kijk hier eens: viewtopic.php?t=40779
zoals al veel vaker gezegd, dit statief sjouw ik nu al drie jaar lang door heel Europa. Berg op, berg af, stad in, stad uit. Met en zonder rugzak.
Bevalt prima en heeft imho een zeer goede prijs/prestatieverhouding. :thumbup:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Compact carbon statief

Berichtdoor gvdnberg » zo nov 29 2015 12:33 pm

Beste Kiek,
Manfrotto en Gitzo hebben jaren de dominantie gehad op het gebied waar ze goed in zijn, nl. Statieven. Inmiddels zijn er fabrikanten die ook hun research hebben gedaan en producten leveren die zeker de toets der kritiek ruim kunnen doorstaan.
Je noemt zelf Sirui, een firma die momenteel erg hard aan de weg timmert met mooie producten, die doorgaans zeer degelijk zijn uitgevoerd. Kijk eens verder op het forum, er is voldoende te vinden over dit merk, maar ook over Benro om maar iets te noemen. Beide zijn jongere merken die goede producten leveren. Daarnaast is er ook nog Feisol, die via internet levert en ook prachtige producten heeft. Alleen zul je Feisol niet in de winkels vinden, zodat vergelijken wat lastiger wordt.
Ik denk dat je bij één van de drie genoemde merken zeker zult vinden wat je zoekt. En nogmaals, hier op het forum is er veel informatie over deze statieven te vinden. Captain Hook haalt één van de draadjes die ik bedoel. Lees maar en zie wat mede-forumgebruikers en NCN leden voor er ervaringen hebben met deze statieven.
Veel succes in je keuzes.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Compact carbon statief

Berichtdoor Nikkormaat » zo nov 29 2015 2:22 pm

Beste Kiek. Ik weet niet hoeveel haast je heb, maar in maart 2016 is er in Nijkerk weer een fotografiebeurs, waar je ook als niet professional goed bediend wordt met een enorm uitgebreid assortiment. Je kunt er heel veel producten uitproberen en er worden aantrekkelijke kortingen gegeven.
http://www.professionalimaging.nl/
Ik ben erg tevreden met een Sirui 3204X en G-20KX balhoofd, maar die komt met balhoofd boven jouw budget en is misschien te zwaar voor je. Ik wilde eerste een lichtere aanschaffen, maar vanwege een mogelijk toekomstig 150-600mm objectief werd mij dat in het forum afgeraden vanwege de geringere stabiliteit. Kijk dus ook naar jouw eventuele wensen in de toekomst. Heb je de draadjes onder jouw bericht in de rubriek Statieven al gelezen? Die gaan o.a. over Sirui.
viewtopic.php?f=31&t=62583 en viewtopic.php?f=31&t=62838
Succes Nikkormaat
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op zo nov 29 2015 7:18 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Compact carbon statief

Berichtdoor jan » zo nov 29 2015 3:20 pm

Lees hier ook eens het verhaal over mijn Feisol klik
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Compact carbon statief

Berichtdoor JaapV » zo nov 29 2015 5:06 pm

Over statieven in het algemeen sluit ik me aan bij Gert. Zelf ben ik een fan van Sirui.

Een ding kan ik niet volgen in je verhaal. je zoekt een statief van "max rond 160 cm omdat dat mijn eigen lengte is". De hoogte van je statief luistert veel nauwer dan sommigen denken.
Als het te kort is dan moet je de middenkolom uitschuiven en als dat meer is dan zeg 5 cm heeft dat meteen negatief effect op de stabiliteit.
Als het te lang is dan moet je alle drie poten gedeeltelijk inschuiven en dat is flink bewerkelijk.
De hoogte moet een flink stuk minder zijn dan je eigen lengte. Reken maar uit: als je 1m60 lang bent dan zitten je ogen op ongeveer 150 cm hoog. Trek daar af de hoogte van je camera plus de hoogte van de statiefkop en je hebt de niet de "correcte", maar de maximale hoogte van het statief, zonder (of met ingeschoven) middenkolom. Hoger is fout, wat lager is prima: iets gebogen staan is handiger dan zo hoog mogelijk op je tenen staan. Bovendien, als de zoeker exact op ooghoogte zit dan is het behoorlijk lastig om bovenop de camera te kijken, bijvoorbeeld naar het bedieningspaneel.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Compact carbon statief

Berichtdoor Nikkormaat » zo nov 29 2015 5:31 pm

Hallo Jaap. Alhoewel ik het met jouw betoog eens ben heb ik toch de opmerking omtrent stabiliteit "hoog is fout". Hoog, met behulp van een uitgeschoven middenzuil is inderdaad instabieler. Het hangt er van af hoe je daarmee omgaat. Die instabiliteit kun je deels wel weer beperken door gebruik te maken van de zelfsontspanner of een afstandbediening. Onlangs kon ik met uitgeschoven middenzuil een macrofoto dik boven mijn hoofd fotograferen. Uit de hand genomen was die opname kansloos geweest. Overigens wel met afstandbediening.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op zo nov 29 2015 7:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Compact carbon statief

Berichtdoor kiek » zo nov 29 2015 6:03 pm

Er wordt vaak aangeraden om je eigen lengte te nemen minus 35-40 cm (is voor statieflop en camera). Dat zou voor mij inhouden dat ik een statief kan gebruiken dat circa 120 cm hoog is zonder dat de middenzuil uitgeschoven is. Inderdaad een statief wordt instabieler met uitgeschoven middenzuil.
---------------------------
Groeten, Kiek (Annemiek)

Nikon Z8 & Zf, Z14-30mm F4S, Z24-120 F4S, Z24-200mm F4-6.3, Z100-400mm F4-5.6S, Z50mm F1.8, Z105mm F2.8S MC, FTZii, Z TC1.4x, Z TC2.0x, Laowa 15mm F2.0 Zero-D en een heleboel analoog Nikon spul
Gebruikersavatar
kiek

Regiocoördinator
Berichten: 13


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Compact carbon statief

Berichtdoor Nikkormaat » zo nov 29 2015 7:26 pm

Hallo Niek. Er worden op dit forum steeds goede en gefundeerde adviezen gegeven. Daarmee kun je een voorselectie maken. Het belangrijkste is toch jouw eigen voorkeur te bepalen door diverse winkels met jouw lenzen te bezoeken. Helaas zul je enkele winkels af moeten. Tijdens mij zoektocht bleek telkens dat ze niet alle merken, en zeker niet alle modellen hebben staan. Er te voren naar informeren kan een hoop gereis voorkomen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Compact carbon statief

Berichtdoor Highlander » zo nov 29 2015 8:30 pm

Ook hier een tevreden Sirui gebruiker, zelf heb ik de N2004KX met K40 kop, nou kan die kop ook wel wat lichter hoor een K20 of K30 kan het ook doen.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Compact carbon statief

Berichtdoor JaapV » zo nov 29 2015 11:07 pm

Nikkormaat schreef:Hallo Jaap. Alhoewel ik het met jouw betoog eens ben heb ik toch de opmerking omtrent stabiliteit "hoog is fout". (...)

Ik heb nergens geschreven "hoog is fout". Ik schreef "hoger is fout" toen ik een tip gaf over de aan persoonlijke lengte gerelateerde maximale hoogte van het basisstatief, zonder middenzuil, van een aan te kopen "voor algemeen gebruik" statief.

Inderdaad heb ik daarbij geen rekening gehouden met speciale omstandigheden als recht omhoog fotograferen vanaf statief, waarbij kennelijk ook nog rechtop staan vereist was. :wink2:

De tip was ook nog het gevolg van een persoonlijk ondervonden klein nadeel van mijn eigen Sirui statief: ik ben 1 m 87 lang en als ik rechtop sta bevindt mijn oog zich slechts 1 cm hoger dan de zoeker, zodat ik de camera achterover moet kantelen om het bedieningspaneel te zien. Niet echt erg, maar toch.
Laatst gewijzigd door JaapV op zo nov 29 2015 11:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Compact carbon statief

Berichtdoor Kees H » zo nov 29 2015 11:15 pm

ook ik ben een tevreden gebruiker van Sirui, heb de T-2204X met Feisol CD40D balhoofd.
stabiel met een D8x0 en 70-200mm 2,8 of 300mm F4
compact in te klappen en licht in gewicht.
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI


https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Gebruikersavatar
Kees H

Clublid
Berichten: 2308


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Compact carbon statief

Berichtdoor Nikkormaat » zo nov 29 2015 11:23 pm

Hallo Jaap. Excuus voor de verkeerde quote. In het vervolg kopiëren om fouten te voorkomen. Schuin boven het hoofd overigens ingesteld met behulp van de uitklapbare monitor van de D750.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten