Compact carbon statief

Discussies over statieven

Onderwerp:

Re: Compact carbon statief

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma nov 30 2015 9:02 am

Koop nooit zo maar een statief. Ook al wordt dat ding hier of elders op het www als zijnde uitstekend beschreven. Ga naar een winkel. En maak daar de uiteindelijke keus.

Wat valt me op: Benro is goed leverbaar. Zeg zo dat je voor een carbon versie rond de 300 euro kwijt bent. Andere Gitzo kopieën zitten in een hogere prijsklasse, Manfrotto (geen Gitzo kopie) heeft veel in deze prijsklasse.

Maak dan een matrix overzicht (bv in Excel) met de naam, de prijs, de winkel, eigen gewicht, draagvermogen, lengte tijdens vervoer, maximale werkhoogte zonder de middenzuil en andere voor jouw van belang zijnde eigenschappen.

En dan is van belang: is de winkel in de buurt. Als je meer dan 50 km moet rijden, kom je eigenlijk in een andere prijsklasse. Eigenlijk wil je een winkel waar meerdere van de hierboven vermelde statieven uit te proberen zijn. In de winkel doe je de wieber test, de kantel test en dergelijke zoals hierboven beschreven.

Zelf zou ik dan in deze prijsklasse voor een Manfrotto gaan, geen kopie van een Gitzo, maar wel degelijk. En je zult merken dat vrijwel alle winkels Manfrotto hebben staan.

Welke winkel.
Een overzichtje met welke grote winkels welke statieven hebben staan, is wel te maken, maar dan heb ik het druk met het bezoeken van al die winkels. En dan moet ik dat ook minstens elk jaar blijven doen, want de markt veranderd steeds. Ga dus naar Google, type de naam van je woonplaats en bijvoorbeeld Manfrotto en klik dan op Maps / Mappen. Je ziet dan helaas ook de internetwinkels staan, en daar kun je de spullen niet uitproberen. Kies een winkel waar men naast Manfrotto ook een of twee van je andere voorkeuren hebben staan. Het nadeel van Google is dat je wel ziet wie wat wil leveren, maar niet of de statieven van je keuze ook uit te proberen zijn. Ben zo nog geen winkel tegengekomen die op zijn website zet wat er allemaal is uit te proberen. Dat is ook het grote nadeel van Google: in een winkel bekijken en op het internet bestellen.

Een winkel heeft een leuke zoekmachine: http://www.cameranu.nl/keuzehulp/statieven
Maar een van de eerste vragen is: welk draagvermogen wilt u hebben ? ! ? Let dan op, want draagvermogen van een statief is maar beperkt van belang. En aan de opgave van de fabrikant hoef je niet zoveel waarde te geven. Net zoals bij de opgaven van autofabrikanten.

Huiswerk: lees meer over alle vuistregels: http://www.hansbraakhuis.nl/Statieven.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten