Advies gevraagd

Discussies over statieven

Onderwerp:

Advies gevraagd

Berichtdoor Diggel » wo mar 09 2016 7:34 pm

Hallo,

Ik werk sinds kort met de 'nieuwe' Sigma 150-600 lens op mijn D3100.
Als statief gebruikte ik altijd een ouwe Velbon VGB3. Die is 2 kilo en ik vind 'm dus behoorlijk zwaar.
Nu kan ik een Redged RTA-432 statief + RHDB-53 Balhoofd voor een nette prijs kopen.
Nu vraag ik me af of die veel lichter is en wat het voordeel is van een 'balhoofd' boven het 'pookje' van de Velbon.
Kortom, word ik beter van die wissel?
Diggel

Forumlid
Berichten: 18


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor Richard » wo mar 09 2016 8:26 pm

Qua gewicht verwacht ik weinig verschil omdat de RTA-432 ook van aluminium is. Als deze langer is dan de Velbon kan het prettiger zijn.

Als de RHDB-53 hetzelfde kan als mijn RHDB-53n, dan kan je recht omhoog fotograferen, zie deze foto van Cameraland.

Onder mijn RHDB-53n heb ik een TSC-434, daarachter kan ik met mijn 1,96 m recht overeind achter staan.

Foto's in het aankoop draadje: viewtopic.php?f=37&t=8452&p=818791#p818791
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor Diggel » do mar 10 2016 10:13 am

Dank voor je reactie. Wat zijn de voordelen van de Redged boven de Velbon? Qua gewicht scheelt het nl. niet veel.
Diggel

Forumlid
Berichten: 18


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor Nikkormaat » wo mar 23 2016 9:37 am

Kijk ook eens naar een Sirui N 3204X met Sirui G-20KX balhoofd. Die bevalt mij uitstekend, licht en hoog, maar kan oook voor macro extreem laag. Destijds via dit forum geadviseerd onder andere op basis van toekomstige uitbreiding naar een een 150-600 tele.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor pveenstra » wo mar 23 2016 11:20 am

Persoonlijk vind ik een zwaar statief altijd stabieler dan een licht. Zeker als hij ook nog eens hoog moet. En niet te duur mag zijn.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor gijs sandberg » wo mar 23 2016 11:30 am

Beste D,
re: behoorlijk zwaar
Wat wil je, ondersteuning voor de lens en kamera, of een trillings-arme opstelling.
Als het laatste het geval is, moet je bij 600mm op een DX kamera kijken naar statieven in de orde van vijf kilo en zwaarder (en niet te hoog etc).
Om een amerikaamse uitdrukking te citeren, in lijn met de opmerking van Peter hierboven:
There is no substitute for cubic inchee.
Re: nette prijs
Bedenk, zoals vaker op dit forum besprken: ieder statief is een compromis tussen prijs, stevigheid hoogte etc.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor Nikkormaat » wo mar 23 2016 11:58 am

Bij stabiliteit van een statief met camera en lens spelen meer factoren een rol dan gewicht. Van belang is ook dat je de body en lens in balans op het statiefplateau plaatst en dus niet op de statiefaansluiting van de body zelf. daarmee beperk je ook trilingen. Een zwaar statief lijkt mij niet altijd nodig, zolang er zoals bij Carbon weinig buiging en torsie optreed, kun je de stabiliteit van de combinatie verhogen door iets zwaars, zoals je (foto)tas aan de tashaak van de middenzuil te hangen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor JvdKooij » wo mar 23 2016 12:03 pm

met zo'n lens zou ik gebruik maken van een Wimberley sidekick of een schommelkop en niet alleen een balhoofd.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor Hans Braakhuis » do mar 24 2016 8:14 am

Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor Ad B » do mar 24 2016 5:08 pm

Hoi,

een beschrijving van mijn ervaring... (met een paar plaatjes en filmpje)
viewtopic.php?f=31&t=62838

Ad B
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor Diggel » za mar 26 2016 7:30 am

Dank voor alle adviezen. Ik heb inmiddels de Redged met balhoofd gekocht. Wel wat zwaarder maar superstabiel en makkelijk in het gebruik. Door wat extra voorzieningen te maken aan mijn draagriem is hij ook gemakkelijk, mèt camera, te dragen.
Diggel

Forumlid
Berichten: 18


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten