Advies Statiefkop & Hulp bij maken keuze Berlebach statief.

Discussies over statieven

Onderwerp:

Advies Statiefkop & Hulp bij maken keuze Berlebach statief.

Berichtdoor Sato » wo apr 20 2016 2:27 am

Onderstaande is een flink stuk tekst geworden, En wellicht heeft niet iedereen daar zin in.
De statiefkop adviesvraag vind vanaf de dikgedrukte kop, De alinea daarboven bevat de definitieve statiefkeuze waar ik nog moeite mee heb. (één van de twee beschikt over een nivellerend balhoofd en kan mogelijk zonder statiefkop.)
Een andere openstaande optie voor het statief is een tweedehands zeer degelijk (oud) model Gitzo dat nog gevonden zal moeten worden voor €50,- tot €75,-.



Na wat problemen op gebied van apparatuur (D600 :wink:), Kwam de fotografie hobby anderhalf tot twee jaar geleden zo goed als stil te liggen.
Nu wil ik deze weer terug oppakken maar zit ik met een lichamelijk probleem, Waardoor ik niet in staat ben om de camera stil te houden.
De oplossing daarvoor is simple, Laat iets anders de camera tillen zodat ik mij op de fotografie kan focussen en niet langer in een deuk lig (of gefrustreerd raak) door de beweging die in de zoeker zichtbaar is.

Maar dan komen uiteraard een aantal zaken naar voren waarin een keuze gemaakt dient te worden, Zoals het budget en het gebruikers doel.
Het budget lag oorspronkelijk op €250,- tot €350,- voor beide (statief en kop) met een voorkeur naar de onderkant daarvan, Inmiddels zit daar al wat meer rek in en heb ik na uitgebreid onderzoek (Waaronder het lezen van de hier wel bekende pdf van de heer Hans Braakhuis) mijn keuze voor het statief zo goed als gemaakt. Bij aanschaf van een nieuw statief wordt het wat mij betreft een Berlebach Report 312 of 332, Omdat ik zeer weinig ervaring heb met statieven twijfel ik nog tussen deze twee uitvoeringen. (De 312 heeft enkel een plaat om een statief kop op te zetten, De 332 beschikt over een nivellerend balhoofd. (30° in alle richtingen.)
Daarnaast sluit ik een zeer stabiel tweedehands statief (€50,- tot €75,-) niet uit als optie om de kosten nog te drukken, Maar ik heb helaas te weinig kennis om uit het enorme aanbod op marktplaats een goed statief te plukken. (Voorkeur ligt dan bij een oude(re) Gitzo, Maar daar staat meestal geen type bij vermeld. Hier kan ik dus wel wat hulp bij gebruiken)

Nu begrijp ik dat voor sommige van jullie de keuze voor Berlebach opmerkelijk kan zijn, Misschien had je zelfs nog nooit van het merk gehoord.
Sta mij toe mijn keuze toe te lichten:
Het statief dat ik nu wil gaan kopen heeft maar één doel, En dat is om het thuis te gebruiken.
Ik hoef het dus geen kilometers mee te slepen, En dat ben ik ook absoluut niet van plan.
Tegen de tijd dat ik die behoeft weer krijg zal de liefde voor fotografie weer volledig terug zijn, En zullen zowel ik als mijn portemonnee er totaal geen moeite mee hebben om een veelvoud van het huidige budget voor een stevig en licht statief in te leveren wat de rest van mijn leven meegaat. (Al verwacht ik dat een Berlebach ook niet na 5 jaar al uit elkaar valt)
Thuisgebruik dus (Studiogebruik wil ik het nog niet noemen) 90% productfotografie waarbij het onderwerp zich op tafelhoogte bevind. Om iets specifieker te zijn en zullen voornamelijk Lego bouwwerken gefotografeerd worden van variërende grote. (Eigen creaties en Lego sets.)


Mijn zoektocht begon bij een Manfrotto 055xpro3, Waar op zich niets mis mee is als je veelzijdigheid zoekt. Maar ik wilde al snel iets wat aan de volgende eisen voldeed: Stabiel, Stevig en Simpel. De Manfrotto zal voor velen een uitkomst zijn, Voor mij zaten er een paar nadelen aan zoals de klemmen van de poten en de midden kolom.
Wat verder kijkend bleek al snel dat het over grote deel van het aanbod in statieven graag zo veel mogelijk op de rest wil lijken, Een goed en betaalbaar aluminium statief met 2 of 3 beendelen zonder midden kolom kreeg ik niet gevonden. Dat ging al vrij rap richting carbon en €400+
Echt lang heb ik niet gezocht want op zoek naar iets betaalbaars stuitte ik per toeval op Berlebach, Een merk dat niet alleen aanbied waar ik naar op zoek ben. Maar dat ook nog met mijn budget weet te combineren.

Nu zit ik zoals eerder al aangegeven alleen nog met het probleem van twee keuze mogelijkheden, En helaas een keuze die ik zelf niet zomaar durf te maken omdat het nergens in de buurt met eigen ogen en handen te bekijken valt.
De Report 312 is ongeveer €50,- goedkoper, Maar vereist sowieso nog de aanschaf van een statiefkop.
De Report 332 heeft een geïntegreerd levelling ballhead van 30° en is niet veel duurder. Hij kan dus zonder statiefkop ook gebruikt worden, Al vrees ik dat deze hoek mij te klein zal zijn. Ik zou hier graag wat feedback op willen.
Wel zal er bij de Report 332 nog een plaat op moeten met verloop naar de juiste schroefmaat voor mijn camera of een statiefplaat met snel ontkoppel systeem (Arca Swiss standaard.)


Statiefkop:
Mocht de keuze op de Report 312 vallen dan is het volgende aandachtspunt de statiefkop, Hier heb ik in mijn zoektocht nog niet naar gekeken.
Wel zag ik regelmatig de Sirui K-20x / K30-x als aanbeveling langskomen, Deze balhoofden vallen in mijn budget (€150,- tot €250,- met wat speling.) en komen over het algemeen goed uit de reviews voor zover ik begrepen heb. Alleen weet ik nog helemaal niet zeker of ik wel een balhoofd wil.

Voorlopig zal de statiefkop op zijn zwaarst een Nikon D600 met daarop de 50 1.8G of 105 2.8G VR en SB700 moeten dragen, En gezien mijn interesses op dit moment zie ik de combinatie niet veel zwaarder worden in de toekomst.
Wat betreft statiefkoppen sta ik dus open voor suggesties, Het mag gerust duurder zijn zolang het maar voldoet aan de volgende voorwaarde: Hij moet duurzaam zijn, En dan bedoel ik dat de kop onderhoudsvriendelijk is en rest van mijn leven mee kan gaan.

Balhoofd, tweeweg, drieweg of iets anders, Zolang het maar multifunctioneel en simpel in gebruik is.
Als je goede tips hebt of een interessante link met meer informatie dan hoor ik het graag.


Ik hoop dat alles er nu staat, Mocht er ergens informatie ontbreken of onvolledig zijn dan hoor ik het graag.
In elk geval bedankt dat je de tijd genomen hebt om bovenstaande te lezen, En alvast bedankt voor je hulp.

Sato.
Gebruikersavatar
Sato

Forumlid
Berichten: 91



Onderwerp:

Re: Advies Statiefkop & Hulp bij maken keuze Berlebach statief.

Berichtdoor MarcoEos70D » wo apr 20 2016 8:30 am

Mooi verhaal! En je hebt duidelijk nagedacht over je keuze.

Als je voor een balhoofd gaat, kan ik je uit eigen ervaring de Manfrotto 468MG Hydrostatic RC2 aanbevelen. Zeer eenvoudig bedienbaar, dankzij de instelbare frictie perfect doseerbaar.

Zie dit topic voor mijn zoektocht en waarom ik bij deze kop ben uitgekomen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Advies Statiefkop & Hulp bij maken keuze Berlebach statief.

Berichtdoor Frank Roelofs » wo apr 20 2016 8:53 am

Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies Statiefkop & Hulp bij maken keuze Berlebach statief.

Berichtdoor Sato » wo apr 20 2016 2:48 pm

Dat soort studio statieven was ik al tegengekomen op marktplaats en voldoen in principe aan mijn geplande gebruik, Maar hebben het nadeel dat ze zeer zwaar en moeilijk te vervoeren zijn. (Het moet helaas wel op te ruimen zijn)

Mogelijkheden blijven dus beperkt tot een klassiek inklapbaar statief.
Bedankt in elk geval voor je input.


@Marco, Ik heb je topic zojuist doorgelezen. Zal hem meenemen in mijn overweging.


Hier nog twee voorbeelden van betaalbaar spul op marktplaats:
Gitzo Gilux Reporter

Gitzo ??? Met gx-86 kop

Nadelen zijn als volgt:
Werkhoogte met midden kolom in laagste stand. (Is bij de eerste rond de 110cm als ik het goed zag.)
Maar één hoek/stand voor de poten.
Geen idee of het technisch nog 100% is en zo niet, Of het dan zelf nog te repareren valt.

De eerste kan ik overigens voor €50,- komen afhalen.
Mijn persoonlijke voorkeur ligt op dit moment echter bij iets nieuws dat beter bij mijn wensen past, Zo heel veel duurder is dat relatief gezien niet.
Gebruikersavatar
Sato

Forumlid
Berichten: 91



Onderwerp:

Re: Advies Statiefkop & Hulp bij maken keuze Berlebach statief.

Berichtdoor ArendV » wo apr 20 2016 4:47 pm

Sato, ik ben een tevreden Berlebach gebruiker en gebruik hem - net als jij van plan bent - vooral rondom huis en als ik op een vaste plek in de natuur ga zitten/staan.

Ik heb eerst de Report 3032 gehad - de voorloper van de 332 die jij ook op het oog hebt - maar vond deze uiteindelijk net iets te laag om achter te staan.
Daarom heb ik hem ingeruild voor de 462 (met levelling base i.p.v. levelling balhoofd) en die is zeker hoog genoeg (ik ben 1.84m).
Ik gebruik hem dus vooral staand en zittend en vind hem minder geschikt voor dichtbij de grond. Dit kan wel maar de lange poten hebben veel ruimte nodig en die heb je niet altijd bij het maken van macro's bijvoorbeeld.
Het levelling balhoofd van de 332 is zeker geen vervanging van een normaal balhoofd omdat de draaihoek beperkt is zoals jij ook al aangeeft (30 graden) en zeker bij productfotografie wil je meer.
Bij de 3032 had ik voor 1/4" schroefaansluiting gekozen om ook mijn camera direct te kunnen aansluiten, maar gezien het bovenstaande heb ik bij mijn huidige Berlebach voor een 3/8" aansluiting gekozen (er zijn adapterringetjes voor 1/4" naar 3/8" dus dat is geen probleem).
En de Berlebachs staan als een huis, maar zijn minder draagbaar. Daarom heb ik ook nog een compact statief voor op pad.
Een tweedehands Gitzo zal ook zeker een goede keuze zijn. Ik zou er wel één kiezen die hoog genoeg is zonder middenkolom. Bij gebruik van de middenkolom wordt het altijd iets onstabieler.

Een goede statiefkop is heel persoonlijk, maar ik ken verschillende mensen die goede ervaringen hebben met Sirui balhoofden (zelf heb ik een Markins die iets duurder is).

Zoals altijd: ga statief and statiefkop uitproberen voor de aankoop !
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies Statiefkop & Hulp bij maken keuze Berlebach statief.

Berichtdoor Sato » wo apr 20 2016 9:04 pm

Bedankt voor je reactie ArendV,

Helaas is het onmogelijk voor mij om een Berlebach uit te proberen, Er is maar één winkel in Nederland die ze verkoopt voor zover ik weet en die zit helaas niet bepaald in de buurt. (Woon in de directe omgeving van Alkmaar)
Voor de statiefkop wil ik binnenkort in elk geval naar een winkel gaan om een en ander zelf vast te kunnen houden, Voornamelijk omdat ik nog niet weet wat voor soort statiefkop ik wil. Wel heb ik inmiddels besloten op de statiefkop niet te besparen, Dat doe ik liever in een keer goed. Budget is daarmee min of meer vogelvrij verklaard.

Terugkomend op het statief, Je geeft aan dat de Report 3032 net iets te laag voor je was. Dat is zeer welkome informatie en iets waar ik naar nu blijkt te weinig rekening mee gehouden heb. Zelf zit ik tussen de 1.72m en 1.74m (Even snel gemeten met een rolmaat, Geen exacte wetenschap dus) en ging ervanuit dat de Report 312 + statiefkop + camera voor mij wel rond ooghoogte zou uitkomen.
Maar een snelle berekening toont al dat dit niet het geval is: 139 cm + 10.8cm (Sirui K 30-x) + 8cm tot midden van oculair = 157.8, En dat komt rond de 5cm onder ooghoogte als ik het zo bekijk (Wederom gemeten met rolmaat tegen de deur aan.)
Zal eens goed moeten nadenken of ik dat wel belangrijk vind, Merendeel van de tijd dat ik het statief zal gebruiken heb ik die hoogte niet nodig en zal het geheel (statief, kop en camera) maar 1.2m hoog hoeven zijn om op de ideale werkhoogte te staan voor het onderwerp dat op tafel ligt. Dat is het primaire doel voor het statief wat ik nu ga aanschaffen, Dat dit statief niet zal voldoen wanneer er portret of landschap foto's gemaakt moeten worden is voor mij dan ook niet van belang. Portret foto's maken zie ik sowieso niet zitten (Heb ASS, werken met andere mensen werkt niet voor mij) en als ik straks wel weer met mijn camera de natuur in wil dan komt er een andere oplossing voor dat doeleinde. In die situatie geniet een monopod (en een boom om tegenaan te leunen?) en/of een klein stevig statief/bonenzak voor macro dan mijn voorkeur.
Gebruikersavatar
Sato

Forumlid
Berichten: 91



Onderwerp:

Re: Advies Statiefkop & Hulp bij maken keuze Berlebach statief.

Berichtdoor JaapV » wo apr 20 2016 10:39 pm

Ik ben zelf (na omzwervingen) bijna drie jaar geleden uitgekomen op een Sirui carbon statief (hoog model met dito prijskaartje), met inderdaad een K-20X balhoofd (stabiel én met vriendelijk prijskaartje!). Beide bevallen me uitstekend en ik kan me niet voorstellen ooit nog te willen overstappen.
Carbon vond ik nodig voor het draaggewicht en stabiliteit in harde wind (dus voor jou niet essentieel), maar de bouwkwaliteit zal ook bij de alu modellen ongetwijfeld net zo goed en vooral stabiel zijn.
O ja: Sirui valt volgens de handelaren in de categorie "Gitzo clones".
Dichtbij voor jou: KE A'dam.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies Statiefkop & Hulp bij maken keuze Berlebach statief.

Berichtdoor oud0001 » wo apr 20 2016 11:33 pm

Als budget geen punt is zou ik voor deze gaan. Dan ben je klaar. Deze kun je op de kop gebruiken als je panorama's wilt maken. De graden staan er al op. Je kunt em op de klassieke manier gebruiken. En vast is vast zonder kracht te moeten zetten. Die kost €299,-
Afbeelding

Ja ik gebruik em zelf.
AfbeeldingNikon Macro Setup by André van der Molen, on Flickr

Misschien iets om ook over na te denken. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Advies Statiefkop & Hulp bij maken keuze Berlebach statief.

Berichtdoor emdeklerk » wo apr 20 2016 11:56 pm

Op een statief met de statuur van een Berlebach zou ik een Arca Swiss balhoofd monteren.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Advies Statiefkop & Hulp bij maken keuze Berlebach statief.

Berichtdoor Nikkormaat » do apr 21 2016 7:32 am

Ben je al eens bij Cameraland gaan kijken? Die zit in Alkmaar-west en hebben een groot assortiment. Voor zover ik mij herinner geen Sirui.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies Statiefkop & Hulp bij maken keuze Berlebach statief.

Berichtdoor Richard » do apr 21 2016 7:38 am

Wel een collectie koppen die geprobeerd kunnen worden.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies Statiefkop & Hulp bij maken keuze Berlebach statief.

Berichtdoor Nikkormaat » do apr 21 2016 3:57 pm

Heb je voor " tafel" fotografie al aan deze gedacht?
http://www.manfrotto.nl/product/0/244RC ... ease_Plate
Hij is door 4 !!! balhoofdjes in allerlei standen te gebruiken.
Je kunt hem met deze accessoire op de tafelrand vastklemmen.
http://www.manfrotto.nl/product/24329.5 ... het_handle
Houd rekening met het maximale draagvermogen.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op do apr 21 2016 6:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies Statiefkop & Hulp bij maken keuze Berlebach statief.

Berichtdoor Rob Smit » do apr 21 2016 5:56 pm

Na best wel veel koppen ben ik een jaar of 4 terug overgestapt naar de Manfrotto 410 junior gear kop.
Perfect, wil niet anders meer.

https://www.manfrotto.com/410-junior-geared-head

Veel in gebruik, werkt nog net zo perfect als tijdens de 1e kennismaking.
Gebruikersavatar
Rob Smit

Forumlid
Berichten: 1194


Locatie: Omgeving Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies Statiefkop & Hulp bij maken keuze Berlebach statief.

Berichtdoor Sato » vr apr 22 2016 10:06 pm

JaapV schreef:Dichtbij voor jou: KE A'dam.


Wel redelijk in de buurt, Maar mij net te ver weg om even langs te gaan.
Bedankt voor het delen van je ervaring met Sirui.

Tuihanti schreef:Als budget geen punt is zou ik voor deze gaan. Dan ben je klaar. Deze kun je op de kop gebruiken als je panorama's wilt maken. De graden staan er al op. Je kunt em op de klassieke manier gebruiken. En vast is vast zonder kracht te moeten zetten. Die kost €299,-


Ziet er goed uit, Novoflex Classicball 3 II dus.
Neem hem mee in mijn overweging.

P.S. Interessante constructie heb je daar op het statief, Heeft dat statief nu 4 benen of gewoon 3 en ligt het aan de foto of mij? (De poten liggen in een rare hoek)

emdeklerk schreef:Op een statief met de statuur van een Berlebach zou ik een Arca Swiss balhoofd monteren.


Hmmm, Statief met statuur... Sorry maar ik vrees dat het dan toch echt een plastic pan/tilt kopje van €25,- wordt.

Nikkormaat schreef:Ben je al eens bij Cameraland gaan kijken? Die zit in Alkmaar-west en hebben een groot assortiment. Voor zover ik mij herinner geen Sirui.

richhanz schreef:Wel een collectie koppen die geprobeerd kunnen worden.


Zodra het kan wil ik daar binnenlopen, Maar helaas ben ik daarvoor afhankelijk van anderen en een rustig moment in de winkel.
Dus dat wordt op zijn vroegst in de loop van volgende week en anders de week erop pas.

Nikkormaat schreef:Heb je voor " tafel" fotografie al aan deze gedacht?


Dat ziet er niet bepaald trilling's-vrij uit, zeker niet in combinatie met de tafels hier in huis.

Rob Smit schreef:Na best wel veel koppen ben ik een jaar of 4 terug overgestapt naar de Manfrotto 410 junior gear kop.
Perfect, wil niet anders meer.

https://www.manfrotto.com/410-junior-geared-head

Veel in gebruik, werkt nog net zo perfect als tijdens de 1e kennismaking.


Ook dit ziet er wel interessant uit, Gaat ook mee in mijn overweging.

-----

Mijn voorkeur ligt momenteel richting pan/tilt en geared, Maar daar wordt in verhouding weinig over geschreven.
Na aardig wat Engelse forum topics gelezen te hebben valt mij op dat veel fotograven met een goedkoop statief inclusief pan/tilt kop zijn begonnen en dat vervolgens inruilen voor een degelijk statief en balhoofd, Waarna men niets meer van pan/tilt koppen wil weten en het afdoet als rommel op basis van een kop die inderdaad goedkope rommel bleek.
Maar dat er ook een kleine groep is die er uiteindelijk weer bij terugkomt.


Nu even terug naar mij en wat extra info, Als ik fotografeer neem ik daar uitgebreid de tijd voor en dat kan gelukkig ook.
Daarnaast houd ik (als autist) dingen graag simpel en controleerbaar, Vandaar ook dat ik inmiddels een voorkeur heb voor iets wat per as afzonderlijk in te stellen is.
Nu wil ik een kop die compatible is met de arca-swiss standaard zodat ik ook een L-plate voor mijn camera kan kopen waardoor portretstand opnames genomen kunnen worden met de camera boven het midden punt van het statief.

Dan zou ik als ik het goed begrijp voorlopig voor het 'studio' werk wat ik wil doen voldoende hebben aan een 2weg pan/tilt kop? (Zonder swivel dus) Eventueel geared om zeer nauwkeurig te kunnen werken.


Over alles wat ik eventueel ver van huis buiten wil gaan doen en de passende oplossingen heb ik ook al nagedacht.
Bij een wandeling door de natuur: Klein en stabiel (macro) statief (Max 1 kilo), Een niet al te zware bonenzak en/of een Monopod.
Voor Macro en/of dichter bij de grond, Zie eerste hierboven.

Gitzo's en gelijkwaardige Carbon statieven zullen vast prachtige zeer functionele dingen zijn, Maar een tas met camera + objectief, flitser en wat kleine randzaken zit als snel aan het limiet van wat mijn schouders een hele dag kunnen dragen, Daar kan gewoon geen statief van 1,5 kilo bij (En met mijn eisen zit dat al snel op 2/2,5 kilo)
Voor op pad is een kleine lichte oplossing die te combineren is met de omgeving dan de beste oplossing, Of ik moet een karretje achter mij aan gaan trekken met daarin het statief.

Maar dat zien we tegen die tijd wel weer, Voor nu gewoon een stabiel statief met kop om in alle rust levenloze objecten vast te leggen.
Ik ga nog even verder zoeken nu ik een beter beeld heb van wat ik zoek, Iedereen alvast bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Sato

Forumlid
Berichten: 91



Onderwerp:

Re: Advies Statiefkop & Hulp bij maken keuze Berlebach statief.

Berichtdoor oud0001 » za apr 23 2016 12:40 am

Ziet er goed uit, Novoflex Classicball 3 II dus.
Neem hem mee in mijn overweging.

P.S. Interessante constructie heb je daar op het statief, Heeft dat statief nu 4 benen of gewoon 3 en ligt het aan de foto of mij? (De poten liggen in een rare hoek)


Het is zeker iets om mee te nemen in je overwegingen en Acra Swiss compatibel.
De constructie is eigenlijk niet handig maar gekozen omdat ik de grip er niet onderuit wilde draaien en dus meer hoogte nodig had om de focusrail nog te kunnen gebruiken. Vandaar dat de L bracket nu aan de PN11 tussenring hangt. Lager is normaal gesproken beter omdat het dan stabieler is, hoewel ik daar niets van heb gemerkt.

Dat het Acrta Swiss compatible is zie je hier. Novoflex verkoopt losse snelkoppelingen in verschillende soorten. Je kunt zelf samenstellen zoals het je past.
AfbeeldingXT1Leica200mmf4 by André van der Molen, on Flickr

Een voordeel van die Novoflex CLassic ball 3 II is dat deze omkeerbaar perfect werkt als panorama kop. Dat is ook de bedoeling.
Door het balhoofd omgekeerd te gebruiken kun je het compleet waterpas zetten. De libel zit al ingebouwd en is werkelijk kloppend.
Daarna draai je simpel de camera, die daarbij waterpas blijft.
De graden staan er onder. Een 2e voordeel is dat vuil er niet in valt. Met een focusrail kun je dan ook het nodaalpunt instellen.
Ik ben er bij terecht gekomen omdat ik zocht naar een goede precieze focusrail die werkelijk soepel loopt znder horten en stoten.
Erg belangrijk als je focus stacks gaat maken. Ik heb toen behoorlijk lopen zoeken en na 6 maanden de Novoflex Castel Q gekocht.
Werkelijk mooie kwaliteit en heel precies in te stellen. Dat beviel me dermate goed dat ik het ook naar het museum mee neem en daar gebruik. Toen een fatsoenlijk balhoofd moest worden gekocht was het eigenlijk vrij snel duidelijk dat ik dan beter in het Novoflex systeem kon gaan duiken.

Het statief lijkt vreemd te zijn maar is een simpel en prima carbon statief waarvan de 3 poten gewoon normaal staan. Dat het in de foto vreemd lijkt is gezichtsbedrog. Als het licht moet zijn neem ik een Me foto statiefje mee. Super klein en licht.
oud0001




Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten