Te lichte kop Creeping Sirui G-20KX

Discussies over statieven

Onderwerp:

Te lichte kop Creeping Sirui G-20KX

Berichtdoor Nikkormaat » di aug 02 2016 6:20 pm

Ik heb op mijn stabiele Sirui-statief een balhoofd G-20KX. Aanvankelijk dacht ik dat de creeping wel zou meevallen. Nu blijkt dat de combinatie van D750 en een 105 micro, 24-120 en 70-200mm, ondanks het voor de balans verschuiven van de snelkoppelingsplaat bij nauwkeurig kaderen toch wat zwaar is. Bij strakke basisfictie voorafgaand aan de uiteindelijke vergrendeling moet ik zo zwaar aan de body trekken dat ik bang ben die te beschadigen. Doe ik iets verkeerd, heb ik een te lichte kop of ben ik beter af met een 3-wegkop, waaraan ik van mijn oude Velbon gewend? Ben benieuwd of jullie dit probleem herkennen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Te lichte kop Creeping Sirui G-20KX

Berichtdoor gvdnberg » di aug 02 2016 9:53 pm

Misschien de basisfrictie wat losser zetten? Ik bedoel dan echt een klein beetje!!!
Met mijn K-30x kop op de N-3204x heb ik met een D700 +MB-D10 en 70-200 vr II en tc-2.0 III converter geen last.
Maar ik geef toe dat ik daarmee geen macro opnames heb gemaakt.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Te lichte kop Creeping Sirui G-20KX

Berichtdoor JaapV » wo aug 03 2016 12:03 am

Het luistert inderdaad vrij nauw en het is zeker even wennen.
Met mijn Sirui M-3204X en K-20X zou ik nooit meer terug willen naar een 3-wegkop. Dat lijkt op het gezicht meer stabiliteit te geven maar (afhankelijk van type) dat is meestal schijn, plus meer gedoe.
Zelfs als ik de D800 met dezelfde last als Gert in portretstand draai staat alles stabiel (natuurlijk wel met een poot onder de camera).
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Te lichte kop Creeping Sirui G-20KX

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo aug 03 2016 7:40 am

De aanschaf van een balhoofd volgt dezelfde leerroute als een statief. Het eerste balhoofd is te goedkoop. Het tweede balhoofd zit al rond de 100 euro, maar bevalt uiteindelijk toch niet. Het derde balhoofd gaat met een prijs vanaf 250 euro en is dan een Arca Swiss, Gitzo, Kirk, Markins, of een Really Right Stuff.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Te lichte kop Creeping Sirui G-20KX

Berichtdoor Vincent » wo aug 03 2016 7:52 am

Je bent wel van de theoretische wijsheden de laatste tijd Hans...

Voor een max 70-200mm heb je echt geen Gitzo van €1000 en balhoofd van minimaal €250 nodig...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Te lichte kop Creeping Sirui G-20KX

Berichtdoor gvdnberg » wo aug 03 2016 10:43 am

Mee eens Vincent, praktijk en theoretische redenaties komen lang niet altijd overeen!!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Te lichte kop Creeping Sirui G-20KX

Berichtdoor Frans » wo aug 03 2016 1:21 pm

Vlgs. mij moet dit balhoofd deze combinatie makkelijk aankunnen.
Ik heb met mijn K-20X balhoofd met D3S + 24-120 of 14-24 geen enkel probleem
Probeer de frictie eens opnieuw in te stellen, zoals beschreven staat in de handleiding
van het balhoofd.
Gebruikersavatar
Frans

Clublid
Berichten: 131


Locatie: Echt
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Te lichte kop Creeping Sirui G-20KX

Berichtdoor Nikkormaat » wo aug 03 2016 5:33 pm

Dank voor de adviezen. De K30 versie kan een hoger gewicht aan dan mijn G20. Ik had al ontdekt dat het instellen erg nauw luistert. Met de zwaardere basisfictie heb in minder last van creeping voordat ik definitief vergrendel, maar dan ben ik bang dat er bij die strakke frictie te veel spanning op statiefaansluiting van de body optreed als ik de positie nog iets via de body wil corrigeren. Vooral bij macro schiet ik dan ook makkelijk op een andere as te ver door. Dit laatste treed met een omslachtiger 3-weg kop niet op.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Te lichte kop Creeping Sirui G-20KX

Berichtdoor adri » wo aug 03 2016 6:46 pm

Je mag nooit de G serie vergelijken met de K serie, deze basis dia is groter dus ook de stabiliteit beter en de frictie is beter instelbaar
kijk naar de test van http://www.traumflieger.de/desktop/ball ... #sirui_k20
adri

Clublid
Berichten: 123


Locatie: dommelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Te lichte kop Creeping Sirui G-20KX

Berichtdoor Nikkormaat » wo aug 03 2016 9:31 pm

Ik weet niet, Adri of je op mij reageert of op dhr. Grünberg. Hij benoemde de K30 X. Ik reageerde met mijn opmerking dat die zwaarder is dus meer kan hebben. Heb je ervaring met de G serie?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Te lichte kop Creeping Sirui G-20KX

Berichtdoor Hans Braakhuis » do aug 04 2016 9:39 am

Of m'n opmerkingen wijsheden zijn, geen idee, spreek slechts uit ervaring. En m'n ervaring is heel beperkt. De leerroute heb ik zelf wel doorgemaakt. En veel clubleden zullen van me weten dat ik graag naar statieven van anderen kijk.
De genoemde test van traumflieger, geeft voor de Sirui K20 al een verschuiving (creep) van 5 millimeter aan (bij de zware belasting). In het macro bereik is dat zowat een kwart van het beeld. As dat voor de Sirui koppen fans geen probleem is, dan snap ik iets niet.

Afbeelding

Dat niet iedereen de zelfde problemen zal hebben door door de kwaliteitscontrole. Bij goedkopere merken wordt de kwaliteitscontrole niet (made in China) of beperkt uitgevoerd. Sirui is een van de goedkopere merken die de meeste zaken best goed voor elkaar heeft. Maar bij een kogelkop zie je de verschillen in kwaliteit veel beter dan bij een statief. Neem aan dat bij de duurdere merken alle onderdelen op maximale kwaliteit worden gecontroleerd. Een kogel met een afwijking van zeg 2 % zal bij goedkopere merken gewoon verkocht worden. Die 2% is geen toeval, dat vroeger ook de marge die Praktica en dergelijke aanhielden. Als klant kon je pech hebben, als alle onderdelen een 2% afwijking hebben, dan is het eindproduct zo stuk. En toch voldeed het eindproduct aan de marge. Bij duurdere merken is het met name de controle tijdens de productie, en bij en na de assemblage die het duur maakt. Maar je koopt wel zekerheid.

Nog terug naar de tests van Traumflieger. Het ene testresultaat van één statief, zegt niet veel, want de gebrekkige kwaliteitscontrole maakt dat er veel verschil tussen de uiteindelijke producten zal zitten. Als je er tien test, dan zijn er twee verschrikkelijk goed, drie gewoon goed, twee matig, twee slecht en een had eigenlijk nooit verkocht mogen worden. Als het om producten gaat met een betere kwaliteitscontrole dan zie je alleen maar heel goed en goed.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Te lichte kop Creeping Sirui G-20KX

Berichtdoor ArendV » do aug 04 2016 10:24 am

Hans Braakhuis schreef:De genoemde test van traumflieger, geeft voor de Sirui K20 al een verschuiving (creep) van 5 millimeter aan (bij de zware belasting). In het macro bereik is dat zowat een kwart van het beeld. As dat voor de Sirui koppen fans geen probleem is, dan snap ik iets niet.


Hans, als je de resultaten van de koppen boven 200 Euro bekijkt dan komen die ook op 5mm of meer uit bij deze zware belasting op de RRS BH55 na die op 4mm uitkomt. Dus de Sirui scoort hier prima !
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Te lichte kop Creeping Sirui G-20KX

Berichtdoor Nikkormaat » do aug 04 2016 11:19 am

Die prijsverschillen waren mij ook opgevallen. Binnen de beste 6 koppen is er slechts max. 4 punten verschil. De beste kost slechts €100 en de slechtste van de 6 maar liefst € 420. Hoezo is duurder beter.
Ik heb de indruk dat ik mijn probleem onvoldoende duidelijk heb omschreven. Ik heb niet uitsluitend last van wegzakken na vergrendeling. Ook blijft de kop zelfs na jullie advies zorgvuldig afgestelde frictie kleven. Vooral bij zo exact mogelijke kadering is het erg hinderlijk dat je dan voortdurend iets verder doorschiet dan de bedoeling is. Vaak schiet ik dan niet uitsluitend door op de bedoelde as, maar vaak ook op een andere as, zodat de instelling weer helemaal opnieuw moet gebeuren. Hebben jullie ervaring met balhoofden waarbij dat minder gebeurt? Ik heb de indruk dat dit laatste met een 3-wegkop voorkomen kan worden.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Te lichte kop Creeping Sirui G-20KX

Berichtdoor ATOR » do aug 04 2016 11:37 am

Jouw probleem herken ik bij het maken van macro shots helemaal. Je hebt nou eenmaal kracht nodig om de initiële frictie van een balhoofd te overwinnen en die is groter dan de kracht die nodig is om de kop te bewegen als hij eenmaal in beweging is. Dat zorgt er voor dat het maken van hele kleine nauwkeurige bewegingen lastig is. Een drie weg kop zonder speling is daarvoor veel beter geschikt. Dat is precisiegereedschap waarbij je ook nog eens onafhankelijk de verschillende assen kunt instellen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Te lichte kop Creeping Sirui G-20KX

Berichtdoor ArendV » do aug 04 2016 11:58 am

Dat is inderdaad onvermijdelijk bij balhoofden. Met mijn Markins M10 heb ik dit ook al heb ik wel geleerd hier redelijk goed op te anticiperen en zo toch de juiste positie te fixeren.
Voor echte precisie macro gebruik ik de Manfrotto 410. Nadeel vind ik wel dat hij vrij hoog is t.o.v. mijn balhoofd en laag bij de grond kan je dan soms niet laag genoeg tenzij je de camera op zijn kop gaat hangen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten