Te lichte kop Creeping Sirui G-20KX

Discussies over statieven

Onderwerp:

Re: Te lichte kop Creeping Sirui G-20KX

Berichtdoor Nikkormaat » do aug 04 2016 1:15 pm

Die Manfrotto 410 lijkt mij inderdaad geweldig. De prijs is er helaas ook naar .Het verbaast mij wel dat het midden van de statiefplaat zo ver buiten de hartlijn van de middenzuil staat. Bij verstelling om de verticale as veroorzaakt dit in plaats van een draai- juist een zwaaibeweging. Kennen jullie vergelijkbare koppen waarbij de plaat wel middenboven de zuil staat?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Te lichte kop Creeping Sirui G-20KX

Berichtdoor ArendV » do aug 04 2016 6:11 pm

@ Nikkormaat, ik zie het probleem niet dat het midden van de statiefplaat uit de hartlijn van het statief staat (iets van 3 cm), hij staat niet uit het lood.

Grootste beperking is dat de twee bovenste knoppen - waarmee je voor/achterwaarts en zijwaarts kantelt - zich in één richting maar 30 graden laten verstellen (andere richting 90 graden).
Dit is wel op te lossen door de camera anders op de statiefkop te zetten (180 graden draaien) en met een Arca Swiss snelkoppeling die ik erop heb gezet gaat dit redelijk snel.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Te lichte kop Creeping Sirui G-20KX

Berichtdoor Nikkormaat » za aug 20 2016 10:32 pm

Ik heb die Manfrotto 410 vandaag bij KameraExpress geprobeerd. Met omhoog gestrekte statiefpoten kom ik bijna even laag uit als met mijn balhoofd. Om voldoende horizontaal te kunnen komen moet de kop achterstevoren gedraaid worden en de body een halve slag gedraaid op de statiefplaat, maar dan is de positie goed. Ik vraag mij alleen af of het draagvermogen van 5 kilo in plaats van 20 van het balhoofd voldoende stabiliteit biedt als ik er ooit een 200-500 mm met een TC 1,4 op wil gebruiken. Heeft iemand daar ervaring mee?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten