Nieuw statief en balhoofd aanschaffen

Discussies over statieven

Onderwerp:

Nieuw statief en balhoofd aanschaffen

Berichtdoor RichardBremer » zo okt 02 2016 6:54 pm

Hallo allemaal,

Afgelopen week ben ik me wezen oriënteren op een eigen statief en balhoofd. Ik werk nu met een geleend statief en snap nu al door praktijkervaring hoe belangrijk het is dat het statief stabiel en stevig is. Doordat het statief vrij laag is zonder gebruik van de middenkolom heb ik al diverse malen de middenkolom gebruikt en gemerkt dat ik bewogen foto's krijg. Dit moet dus beter kunnen. Goed om te weten is dat ik 1.96m ben en ik fotografeer met een D750 met nu maximaal een 70-200, maar wellicht in de toekomst een 150-600 lens. Zoals ik in mijn voorstelrondje al aangaf wil ik voornamelijk landschapjes, cityscapes en dat soort dingen ermee fotograferen. Volgens jaar gaan wij ook naar Canada om daar met een camper rond te touren, dan gaat het statief natuurlijk ook mee.

Na het lezen, vragen en voelen van de producten kom ik uit op een tweetal statieven. Dit zijn de Combi Statief C5790TN en de Gitzo GT3542XLS. De verschillen zitten em, voor zover ik zie, in het gewicht (B 3.7kg - G 2.2kg), laagste standpunt (B 17cm - G 10.5cm) en maximaal draagvermogen (B 32kg - G 25kg). Beide statieven zijn zonder middenkolom en halen 2 meter, ruim voldoende dus voor mijn lengte. Qua accessoires heeft de Gitzo een statieftas, de Benro een isolatievel rond 1 statiefpoot.
Ik kan eigenlijk niet goed kiezen tussen deze twee, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met goede argumenten waarom de een of de andere het meest interessant voor mij is.

Dan moet er ook nog een statiefkop op. Hier heb ik echt geen kaas van gegeten. De verkoper raadde mij de Benro G2 kop aan, met Arca Swiss koppeling. Dit lijkt me een solide keuze voor beide statieven, maar wellicht heeft iemand een beter alternatief voor hetzelfde geld? Of een kwalitatief vergelijkbaar product voor minder geld?

Ik realiseer me dat een statief een leven lang mee kan gaan, dus ik vind het niet erg om er ook goed in te investeren. Alleen iets met bomen en een bos... :crazy:
Aan het oriënteren op een geschikte systeemcamera...
Gebruikersavatar
RichardBremer

Forumlid
Berichten: 167


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw statief en balhoofd aanschaffen

Berichtdoor JvdKooij » zo okt 02 2016 7:10 pm

op basis van het gewicht zou ik onmiddellijk de Gitzo nemen, de Gitzo is ook het laagste (voor mij niet echt belangrijk) en dat draagvermogen van beide statieven is gewoon voldoende. Verder ben ik zonder meer tevreden van mijn Gitzo :D (GT3541LS)
Laatst gewijzigd door JvdKooij op ma okt 03 2016 8:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw statief en balhoofd aanschaffen

Berichtdoor MarcoEos70D » zo okt 02 2016 7:44 pm

Ik ben, na veel tips in dit topic, op de Manfrotto 468MG RC2 balhoofd uitgekomen. Nog altijd erg blij mee!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nieuw statief en balhoofd aanschaffen

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma okt 03 2016 8:16 am

M'n gids is sindsdien meerdere keren aangepast: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Statieven.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw statief en balhoofd aanschaffen

Berichtdoor JvdKooij » ma okt 03 2016 8:33 am

Hans, ik mis een stukje over schommelkoppen in je document, en bij aanbevolen statiefkoppen zou ik Sirui toch maar toevoegen.
Gezine de testen op traumflieger mogen die er best tussen.
Zelf heb ik een Sirui K30x en een Markins kop.
Over beide tevreden.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw statief en balhoofd aanschaffen

Berichtdoor Stijn Smits » ma okt 03 2016 12:03 pm

Benro G2 lijkt me erg licht als je er een 150-600 op wil zetten, dan beter een benro g3 nemen of voor de tele een schommelkop, ik denk overigens dat de benro g3 wat formaat betreft sowieso beter in verhouding is met de gitzo GT3542XLS.

Groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw statief en balhoofd aanschaffen

Berichtdoor Hans Braakhuis » di okt 04 2016 8:05 am

Een zwenkrek is het Nederlandse woord voor een “gimbal head”. Schommelkop hoor je ook veel. Heb er slechts en klein stukje over.
Vermeld wel dat Sirui best goede ervaringen geeft, maar om ze nu gelijk te schakelen met Wimberley, of de Gower Gimbal Head Dynamic Shooting Essential PH20 ?

terug naar balhoofden.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw statief en balhoofd aanschaffen

Berichtdoor RichardBremer » di okt 04 2016 2:25 pm

Voor mij is een 150-600 toekomstmuziek, na het aanschaffen van een degelijk statief staat een telelens pas onderaan de wensenlijst. Wellicht dat tegen die tijd een schommelkop erbij komt. Alleen is het dus wel belangrijk dat statief (en wellicht ook balhoofd) dus wel het gewicht kunnen dragen.

Hans, wat een mooi document! Als ik je rekenregels een toepas op mijn gebruik, dan zou het gewicht van de Benro juist in mijn voordeel werken (basisgewicht 2kg ivm carbon + 2kg ivm 200mm maximaal bereik). Klopt? Ik heb momenteel zelf een kleine voorkeur voor de Gitzo, daar deze lichter is, een pootsectie minder bevat en vanaf een lager standpunt gebruikt kan worden. Echter, als de Benro door het hogere gewicht echt steviger staat, dan kan dat voor mij wel de doorslaggevende factor zijn.

Qua balhoofd, misschien is voor die paar tientjes extra de G3 inderdaad een goede optie. Ik wil in de winkel ook eens kijken naar de aanbevolen Manfrotto, wellicht dat ik die fijner vind werken.
Aan het oriënteren op een geschikte systeemcamera...
Gebruikersavatar
RichardBremer

Forumlid
Berichten: 167


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw statief en balhoofd aanschaffen

Berichtdoor RichardBremer » ma okt 10 2016 9:18 am

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik ga voor de GT3542XLS en de Benro G3 kop.

Het Benro statief valt toch af, vooral vanwege de levertijd van meerdere weken. Het extra gewicht kan een voordeel zijn, maar ook een reden om het statief thuis te laten. Een compromis dus. Wat ik wel erg fijn aan de Gitzo vind, is dat deze lager bij de grond gebruikt kan worden. Ik hoop hier goed gebruik van te gaan maken.

Ook heb ik nog een keer aan meerdere merken koppen gefrummeld, de Benro geeft me toch het fijnste gevoel. Ik was ook te spreken over RRS, maar die is echt 2x zo duur. De Gitzo koppen vond ik gevoelsmatig niet fijn werken. Manfrotto gaf ook wel een fijn gevoel, maar ik wilde voor de zekerheid meer draagvermogen dan de geadviseerde kop kon hebben.

Ik er vanaf woensdag met de nieuwe spullen aan de slag te kunnen gaan!
Aan het oriënteren op een geschikte systeemcamera...
Gebruikersavatar
RichardBremer

Forumlid
Berichten: 167


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw statief en balhoofd aanschaffen

Berichtdoor Ad B » di okt 11 2016 9:19 am

Hoi,

Ik had me een jaartje terug ook verdiept in de aanschaf van een goed statief, kop en schommelkop.
Dit omdat mijn Sigma 150-600 niet trillingsvrij/trillingsarm op m'n toenmalig statief stond.
Daarbij liep ik op E-bay in Frankrijk tegen een nieuw, goedkoop aangeboden Sirui statief aan...
Ik geniet nu van dat Sirui N-3204X statief, een Sirui K20X balhoofd en Nest NT-530H schommelkop. hiervoor was ik totaal iets meer dan €600 kwijt... 8)
Winkelprijzen in Nederland €489 statief, €125 balhoofd en €250 schommelkop.
Bevalt me stukken beter dan de Gitzo en Wimberly prijzen.
Het statief is vrij licht, heel stabiel en heeft een goede hoogte. :thumbup:

Adrie
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw statief en balhoofd aanschaffen

Berichtdoor MartinT » di okt 11 2016 12:49 pm

Uitstekende keuze Richard!
Ik gebruik zelf al een aantal jaren de GT3542LS.
Die is qua uitvoering dezelfde, maar iets minder lang.
Het is een super stabiel statief én niet te zwaar. Je kunt er een redelijk eind mee sjouwen :)
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw statief en balhoofd aanschaffen

Berichtdoor Janneman » do okt 13 2016 1:42 pm

Sinds ik over een Gimbal (Suriu) beschik zal ik het balhoofd nog weinig gebruiken. Een balhoofd kun je niet missen bij korte objectieven wanneer je in de portretstand wil fotografen: dat is met een Gimbal Head alleen mogelijk bij objectieven met een ring. Bij de Suriu Gimbal Head is het mogelijk je camera in portretstand te plaatsen wanneer je een bijgeleverd hulpstuk monteert maar dat is een hoop schroefwerk.
Wat het statief betreft: let bij je keuze vooral op de max. hoogte samen met het balhoofd en de camera zonder dat de kolom is uitgeschoven: het is niet prettig werken wanneer je gebogen door de zoeker moet kijken. In de winkel uitproberen.
Janneman

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten