Panorama houder voor op statief

Discussies over statieven

Onderwerp:

Panorama houder voor op statief

Berichtdoor signxpress » ma nov 21 2016 8:47 am

Op de photokina heb ik een boekje meegenomen over panorama van de firma Novoflex
Ik wil het een en het ander proberen met panorama foto's, dit heb ik wel eens gedaan vanuit de hand en statief en dat gaat zeker wel goed.
Alleen wil ik zo min mogelijk vervorming hebben en als ik het goed heb begrepen moet ik dan zorgen dat het draaipunt het center is van mijn objectief.
Als ik kijk naar bijvoorbeeld een willekeurig plaatje op de site van Novoflex:
Afbeelding
Dan zie ik een verstelbare horizontale mogelijkheid om de camera naar links en rechts te schuiven, alleen waar is de verticale schuif mogelijkheid voor?
Want als je een verticale panorama maakt draait de camera toch al op hetzelfde punt, of zie ik dat verkeert?

En dan zie ik ook nog een blauwe strip waarop de camera zit, ik berijpt daaruit dat niet de camera alleen op het center van het objectief moet draaien maar dat ook de diepte tekens op dezelfde plek moet zitten?

P.s, stiekem wil ik proberen zelf zo'n steun te maken ;-)
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Panorama houder voor op statief

Berichtdoor ATOR » ma nov 21 2016 3:24 pm

Verticaal hoef je de camera niet te verstellen, dat is puur om genoeg ruimte te hebben om een foto recht omhoog of omlaag te kunnen maken. Je hoeft hier je camera alleen horizontaal en van voor naar achter te verstellen zodat de twee bewegingsassen roteren rondom de entrance pupil van je lens en je daardoor geen parallax fouten meer hebt.

Ik heb er zelf ook eentje maar gebruik hem alleen als er objecten erg dichtbij staan. Als er niets bij je in de buurt staat zijn parallax fouten voor de meeste stitch software nauwelijks een probleem.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Panorama houder voor op statief

Berichtdoor RVK » ma nov 21 2016 3:46 pm

Hallo

Aller eerst moet je voor jezelf bepalen wat je precies wilt, anders geef je misschien veel geld voor niets uit. (Novoflex is vrij duur)

Bv. wil je single row en multi row panorama's maken, wil je horizontale en verticale pano's kunnen maken en wil je je camera zowel in portret en landscape stand kunnen gebruiken.

Als je dat allemaal wilt dan zit je aan een dure panoramakop vast. Maar wil je dat ook echt allemaal, de meeste panorama's zijn horizontaal dus kun je dan de verticale mogelijkheid laten vallen, alleen single row dan heb je het draai gedeelte in de verticale as niet nodig.

Verder als je altijd met de zelfde camera en objectief werkt dan kun je eenmalig de juiste afmetingen voor een (single row) beugel bepalen en die dan eenvoudig maken.

Draaien doe je om het non parallax punt van de lens, om parallax fouten te voorkomen, alhoewel de nieuwste software hier redelijk overweg mee kan.

Bij de getoonde Novoflex kop is de horizontale verstelling ervoor dat je het draaipunt op de optische as van het objectief legt, waarna je met de tweede (blauwe) verstelling de camera naar voren en naar achteren kan schuiven zodat het tweede draaipunt samenvalt met het non parallax punt. Op het internet is wel informatie te vinden hoe het juiste punt te bepalen, gaat vrij makkelijk met de life view functie.

De verticale verstelling heeft geen invloed op het pano maar hiermee kun je de kop aanpassen aan verschillende camera's

In het laatste nummer van het NCN magazine staat een artikel over panorama's van bloemen met een afbeelding van een zelfbouw kop echter als je ook dan alles verstelbaar wilt maken dan loopt de prijs ook aardig op.

Verder is er een werkboek over panorama fotografie dat bij de workshop hoort die soms gegeven wordt. http://img.exto.nl/63667-mediapdf-200720048.pdf

Succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Panorama houder voor op statief

Berichtdoor oud0001 » di nov 22 2016 11:44 am

Even over de verticale verstelling. Die zorgt er voor dat je de camera loodrecht naar beneden kunt richten om de body exact te centreren boven het draaipunt van je statief kop. Je kunt ook een pano maken met een tele objectief en dan heb je meer ruimte nodig.

Als je het het zelf kunt maken zou ik dat doen. Novoflex maakt enorm mooi spul en is idd aan de prijs, zoals wel meer merken. Googel maar op DIY panohead.
oud0001



Onderwerp:

Re: Panorama houder voor op statief

Berichtdoor signxpress » di nov 22 2016 1:11 pm

Bedankt voor jullie reacties en informatie, ik heb nu een betere inzicht.
Ongetwijfeld zullen er nog vraagtekens boven komen borrelen ;-)

Novoflex heeft inderdaad mooi spul en is inderdaad prijzig.
Het zelf maken is ook niet gratis, maar het is opzicht een leuk project.
De info en pic's zal ik hier delen/plaatsen, allen zal dit pas januari worden aangezien het nu de drukste tijd van het jaar is met mijn werk.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Panorama houder voor op statief

Berichtdoor signxpress » wo nov 23 2016 2:03 pm

Beste wel een flinke stroomversnelling.
Gisteren avond via Alibaba een aantal dingetjes besteld zoals Quickshoe klem welke kan rond draaien zoals bovenaan op de foto in mijn eerste post.
Vandaag gesproken met een kennis die altijd in de fijn metaal heeft gewerkt en hij heeft een kennis die machines heeft staan op een aluminium strip van 50mm x 20mm kan bewerken, frezen en meer van dat.
Kortom kan hij de strip omtoveren in het profiel zoals op de foto.
Zojuist de strip besteld van 6000 kwaliteit klasse welke worden gebruik voor machines enzovoort.
Lang verhaal kort, het wordt een super gaaf ding, uiteraard volgen er updates.
Snel zal het niet gaan, de bestelling uit China duurt ±30 dagen en de kennis met de speciale machines heeft het erg druk.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Panorama houder voor op statief

Berichtdoor signxpress » za nov 26 2016 1:36 pm

Het een en het ander is veranderd, ik ga de profielen niet zelf maken, materiaal+werk is duurder dan de profielen van de site kopen bij Novoflex.
Zojuist deze 2 profielen besteld voor €201,80 inclusief verzendkosten.
Afbeelding Afbeelding

De panorama draaikop die had ik al besteld via Alibaba en het geheel pas direct op de balhoofd van de statief.
Totaal kost de gehele constructie €238,80 in plaats van €649,- :prost:
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Panorama houder voor op statief

Berichtdoor oud0001 » za nov 26 2016 2:13 pm

Dan was ik voor deze gegaan:

Afbeelding
http://www.cameranu.nl/nl/p182464/nodal-ninja-4-panorama-kop-accessoire-kit-starter-package
Draagvermogen 3.5 Kg en 349,- Euro.

Novoflex is top spul maar naar mijn mening te duur om mee te improviseren. Een metalen L plaat met een metalen rechte plaat en een aantal vleugelmoeren en wat huisvlijt zijn dan toch wel een heel stuk goedkoper. :mryellow:

Ik heb de Nodal Ninja 3MkII voor mijn kleinere en lichtere Fuji's en gebruik die naar volle tevredenheid.
De MK4 zal even goed werken en is voor iets zwaardere camera's.
oud0001



Onderwerp:

Re: Panorama houder voor op statief

Berichtdoor signxpress » za nov 26 2016 9:55 pm

Ziet er ook goed uit, maar is toch ruim €100,- duurder.
Echt aanpassingen hoef ik niet te doen, de statiefkop die ik voor €37,- hebt besteld past er zonder problemen op.
Dit is trouwens de kop, lijkt er goed uit te zien.
Afbeelding

Het probleem is dat ik nu voor de derde keer een nieuwe tas moet kopen :|
Niet dat ik dit altijd mee sleept, maar eind februari ga ik naar Oostenrijk naar de Grossglockner, dan moet dat spul echt mee :wink:
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Panorama houder voor op statief

Berichtdoor oud0001 » zo nov 27 2016 11:02 am

Als jij er happy mee bent is het goed. De 360 graden kop ziet er eenvoudig en effectief uit.
oud0001



Onderwerp:

Re: Panorama houder voor op statief

Berichtdoor staal571 » zo nov 27 2016 11:52 am

De Nodal Ninja die Tuihantie laat zien heb ik eventueel te koop ik gebruik hem nooit meer dus als er belangstelling is graag per PB

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Panorama houder voor op statief

Berichtdoor BlackBox » zo nov 27 2016 11:53 am

Bedenk wel dat alles uit China boven 22 euro door de Douane onderschept kan worden
Dan komt er Btw en invoerrechten bij en ongeveer 17 euro voor PostNL
BlackBox



Onderwerp:

Re: Panorama houder voor op statief

Berichtdoor signxpress » zo nov 27 2016 12:25 pm

Dat dit €22,- is en €17,- wist ik niet precies, maar dat er een toeslag kan komen ben ik van op de hoogte.
Maar het is wel goed dat je het vermeld, velen weten dit inderdaad niet en dat kan een minder fijn achteraf cadeautje zijn.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten