Ik word gek van al die statieven

Discussies over statieven

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Janneman » za jan 21 2017 12:51 am

Ad B schreef:
Janneman schreef:Met deze gebruikers ervaringen ben je wel even zoet:
http://forum.belgiumdigital.com/f36/het ... 99613.html

had ik 7 posten geleden ook al geschreven... :think:


Sorry, ik had niet gezien dat dit draadje zo lang was.
U heeft overigens dezelfde statief combinatie als ik.
Janneman

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Janvis » za jan 21 2017 9:55 am

Highlander schreef:Ik vind het altijd wel rustig aan fotograferen, statiefje uitklappen, kaderen,o stukje naar achteren beetje naar links beetje naar rechts, weer even kijken, je ben veel nadrukkelijker met de compositie bezig.


Dat was dus ook precies hetgeen ik heb ervaren tijden het ncn uitje in de zaagmolen. en eens niet al te bang zijn voor langere sluitertijden (hoewel ik de laatste tijd wel heb geleerd dat met je eigen houding ook erg veel te winnen is (zeg maar gerust heel erg veel :D )

Dat statief van de aldi is trouwens qua prijs ook wel aantrekkelijk, voor dat geld is het misschien best een fijn statief ter overbruggingn naar een beter statief in de toekomst. Op dit moment denk ik dat ieder statief beter is dan wat ik nu heb :angel:

Tot zo ver iedereen weer heel erg bedankt voor alle input. De linkjes met grote stukken leesvoer moet ik nog even voor gaan zitten maar daar moet ik even een rustig moment voor hebben om even in alle rust te kunnen gaan lezen.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Highlander » za jan 21 2017 11:13 am

Kijk wel even goed naar het toelaatbare gewicht van het statief, want jou 70-200 heeft wel een serieus gewicht
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6480


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Janvis » za jan 21 2017 11:24 am

Maximale belasting van die rollei van de aldi is volgens de advertentie 8Kg dus dat zou moeten lukken.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Skippy » za jan 21 2017 11:24 am

Ga toch gewoon naar een een goed gesorteerde winkel met je spullen, vraag advies en probeer een en ander uit.
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Patrick » za jan 21 2017 11:25 am

Dat gewicht is trouwens niet een kwestie van de gewichten vakje spullen optellen. Reken erop dat een beetje camera met 70-200 f2.8 toch wel om een een draagvermogen van iets van 8kg vraagt. Bij langere objectieven nog meer!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26848


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Janvis » za jan 21 2017 11:31 am

Dus dan zou die 8Kg op het randje zijn.

In de hele zoektocht zie je in eens een statief van rond de 100 euro en dan denk je, zal ik het dan toch maar proberen. Maar zoals Skippy ook zegt ga ik denk ik toch maar gewoon naar een goede fotozaak met een ruim assortiment en laat me maar eens goed voorlichten. Wie is er in het noorden bekend met een grote fotozaak met een ruim assortiment statieven? Ik zit zelf te denken aan KE in Zwolle maar ik heb geen idee hoe groot die winkel is.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Highlander » za jan 21 2017 11:42 am

Die hebben wel een paar staan en anders CameraNu in Urk, kan je gelijk een visje eten :mryellow:
En dan heb je Fotokarin in Kollem en dan schijnt er in Groningen stad ook een te zitten waar ik de naam niet van weet.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6480


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Janvis » za jan 21 2017 11:46 am

In Groningen zit Sipkens, daar heb ik mijn 70-200 vandaan maar die hadden er niet een heel groot assortiment staan, maar het is dan ook niet zo'n grote winkel.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Hilda » za jan 21 2017 11:54 am

In Groningen heb je Vaszlovszky ook zitten, aan de Meeuwerderweg en aan het Overwinningsplein en in Winsum zit ook een vestiging maar daar zou ik niet heen gaan, wordt je niet zo goed geadviseerd.
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor MartinT » za jan 21 2017 3:45 pm

In Groningen zou ik eens gaan kijken bij Omnifoto.
Ik heb er hele goede ervaringen mee.
Ze hebben een goede website waar je van te voren alle statieven en koppen kunt bekijken: http://www.omnifoto.nl/
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor pveenstra » za jan 21 2017 4:10 pm

Ik heb met Sipkens en omnifoto goede ervaringen. Sipkens is idd klein, heeft ong 10 statieven op voorraad, geeft goed advies. Omnifoto is groter, hoeveel statieven op voorraad weet ik zo niet meer. Ik heb er mijn filters gekocht, allemaal op voorraad.
Wat statieven betreft: de eerste kreeg ik kado bij een abonnement. Die leeft niet meer.
Ik heb er nu 2 een lichte en een zware. Beide van een a-merk, beide 2e hands. Een oerdegelijke Gitzo heeft me nog geen 50 euro gekost.
Daar moest ik wel wat geduld voor hebben. En ik heb hem uit elkaar gehaald, schoongemaakt en gesmeerd. Die gaat nooit meer kapot.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor henkk » za jan 21 2017 5:18 pm

Ik heb die Rollei al een tijdje en ben er best tevreden mee. Ook met zwaardere objectieven als de 80-200/2.8 AF-S.
Het is echt niet zo dat een statief inzakt bij 8,1 kg als de max. belasting 8 kg is (wat ik overigens niet weet van die Rollei).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4936


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Nikkormaat » za jan 21 2017 11:08 pm

Inzakken of stabiel blijven zijn echt twee verschillende grootheden. Dit is hierboven al eerder aangegeven. Vooral met tele of lange sluitertijden ga je dat beslist merken.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Janneman » di jan 24 2017 1:10 pm

Janvis schreef:Dus dan zou die 8Kg op het randje zijn.

In de hele zoektocht zie je in eens een statief van rond de 100 euro en dan denk je, zal ik het dan toch maar proberen. Maar zoals Skippy ook zegt ga ik denk ik toch maar gewoon naar een goede fotozaak met een ruim assortiment en laat me maar eens goed voorlichten. Wie is er in het noorden bekend met een grote fotozaak met een ruim assortiment statieven? Ik zit zelf te denken aan KE in Zwolle maar ik heb geen idee hoe groot die winkel is.


Wanneer je voor een statief gaat let dan op de hoogte zonder uitgetrokken midden zuil: het is niet makkelijk wanneer je gebogen door de zoeker moet kijken. Schoenen koop je op maat maar een statief ook. De stabiliteit kun je met een simpel testje in de winkel controleren. Tik bij een uitgetrokken statief zachtjes tegen een van de poten en leg je andere hand lichtjes op de kop: hoe minder trillingen dat je voelt hoe stabieler het statief. Bij een goed statief zal je nauwelijks of geen trillingen voelen.
Janneman

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten