Ik word gek van al die statieven

Discussies over statieven

Onderwerp:

Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Janvis » zo jan 15 2017 1:05 am

Hallo allemaal,

Vandaag tijdens de regiomiddag weer eens flink in de weer geweest met mijn statief, ik ben tot de conclusie gekomen dat ik meer met een statief wil gaan doen. Het statief wat ik nu heb die heb ik destijds voor 5 euro via marktplaats gekocht maar laat wel wat te wensen over :D

Ik ben me wat aan het inlezen over statieven maar zie inmiddels door de bomen het bos niet meer dus heb besloten wat hulplijnen in te gaan zetten en die hulplijnen zijn jullie :clap:

Zo lees ik dat de Manfrotto 055 serie erg populair is maar er zijn nog zo veel meer en zoveel soorten. Ik ben niet zo groot (zeg maar gerust best klein met m'n 1.63) dus heel groot hoeft het statief niet te zijn, hij moet degelijk zijn en ik wil voor vele jaren klaar zijn. Ook hoeft ie niet extreem ligt te zijn maar er moet natuurlijk wel redelijk mee te sjouwen zijn.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor bcvthul » zo jan 15 2017 7:31 am

Vergeet de statiefkop niet bij aanschaf van je toekomstige statief...
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo jan 15 2017 8:17 am

In eerste instantie ga je dan voor een statief van rond de honderd euro. en daarna ga je naar de categorie van 500 euro.
Manfrotto is altijd goed.
Lees eens http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Statieven.pdf
En dan kun je in ieder geval wel een lijstje maken met wat voor jouw wel van belang is.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Bert vD » zo jan 15 2017 9:22 am

Benro heeft goede en betaalbare statieven. Zou ik ook in overwegingen meenemen. Advies: stop met lezen als je ongeveer weet wat je van een statief verwacht en ga gewoon eens bij een goed geoutilleerde fotozaak verschillende statieven uit proberen. Ik was er zo snel uit. Succes.


Groet Bert
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1464


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Johan1025 » zo jan 15 2017 9:29 am

Uiteindelijk word het toch een Gitzo :)
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)

M.vr.gr.Johan1025
Gebruikersavatar
Johan1025

Forumlid
Berichten: 558


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor gijs sandberg » zo jan 15 2017 9:36 am

Beste JW,
re: er zijn nog zo veel
Wees blij dat er zo veel keus is.
Jammer genoeg is er geen universeel perfect statief , vandaar dat velen een aantal statieven bezitten.
Afhankeijk van (vele) eisen/randvoorwaarden moet er een keuze te maken zijn.
Afgezien van de meldingen van tevreden gebruikers hierboven:
Ga naar een goed gesorteerde winkel en houd je bij de grote merken M of G.
Groeten Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor gvdnberg » zo jan 15 2017 9:55 am

En dan moet je weten wat M en G is, ik denk liever aan S of B terwijl R ook zinvolle s heeft voor lbdg
Kortom, Gijs, als je iets meer typt is het zonder afko's voor veel meer mensen duidelijk.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor strangeartefact » zo jan 15 2017 10:06 am

Ik vind je opmerking over de hoogte van het statief wel grappig, wat heeft de hoogte vanaf waar jij fotografeert met je eigen lengte te maken?
Je stelt je statief toch in op hoe je de foto wilt maken? :)


Bedenk wat je maximaal wilt meesjouwen, bedenk vanaf welke hoogte jij wilt/het meest fotografeert(je eigen lengte even buiten beschouwing). Bedenk hoe laag het statief moet kunnen, bedenk wat voor kop je er op wil, bedenk hoeveel gewicht het moet kunnen dragen, hoe groot is het ingeklapt. Is het voor op reis of studio. Allemaal vragen die je aan jezelf moet stellen.
Heb je dat voor elkaar bedenk een max prijs en ga dan eens bij wat winkels online kijken wat er dan te koop is, maak een lijstje gegadigden en bezoek bij voorkeur een fotozaak waar men ruime voorraad heeft. En staar je niet blind op bijv. manfrotto, er is zoveel meer. Ik bezit zelf een Benro statief, 2e hands gekocht prima ding en heb daar een Sirui balhoofd op wat ik ook goedkoop gevonden heb. Net iets beter spul voor een net wat lagere prijs door de tijd te nemen. Mijn vriendin heeft een Mefoto statief met balhoofd, ook een prima ding zeker als er niet teveel gewicht op hoeft, kortom laat je niet gek maken door merknamen alleen zoek gewoon een goede prijs kwali verhoudingen neem de tijd. Je hoeft niet direct een 500euro plus Gitzo of Manfrotto met allerlei toeters en bellen toch?

Succes met je zoektocht!
Peter.
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Matthijs » zo jan 15 2017 10:59 am

Ik heb de Manfrotto 055 (Carbon), bevalt er goed. Ik gebruik hem vaak in combinatie met een schommelkop maar voor iemand die niet met zware telelenzen werkt is dat niet nodig. Een goed balhoofd is wel prettig.

Met mijn reactie kun je niet zoveel... dus ik raad je aan om binnen je budget om Marktplaats te gaan zoeken en als je iets moois gevonden hebt, informatie op gaat zoeken of dat statief ook goed en stabiel is.
Het hoeft geen Gitzo of Benro te zijn, misschien is een goede Redged ook voldoende... er is zoveel keuze. We kunnen je geen kant en klaar advies geven.
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Jacob_O » zo jan 15 2017 11:07 am

Misschien heb je ook nog wat aan volgende link m.b.t. een statiefkop: http://www.traumflieger.de/desktop/ball ... lheads.php
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor jan » zo jan 15 2017 11:21 am

Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4301


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Janvis » zo jan 15 2017 1:39 pm

Wauw mensen, dank jullie wel voor de vele goede adviezen.

Ik denk dat ik t.z.t. maar eens langs een winkel ga die een ruim assortiment statieven heeft en daar maar eens in alle rust de verschillende statieven bekijken maar vooral ook voelen. Het tweedehands statief had ik al voorbij zien komen en heeft ook zeer zeker door m'n hoofd gespeeld maar omdat de ruimte er tegenwoordig is ga ik toch liever voor nieuw en dan meteen een statief met kop waar ik vele jaren mee vooruit kan.

@Peter: over de hoogte en relatie tot mijn lengte, dat was eerlijk gezegd een serieuze gedachte van me ;-) Als ik een statief heb die tot bijvoorbeeld 1,80 kan dan kan ik de camera immers niet meer bedienen...

Mijn statief moet ook geschikt zijn voor macro erg dicht bij de grond zoals paddenstielen e.d. dus daarom zou ik het fijn vinden om een statief te hebben die van enkele cm's boven de grond tot bijvoorbeeld 1.70 kan reiken. Ik had van Manfrotto 2 varianten gezien, 1 met een C (carbon) en 1 zonder C en die is van aluminium. Ik ben erg benieuwd naar het verschil in gewicht maar ook vooral in stabiliteit. Een statief dat ligt is kan je misschien wel makkelijker mee sjouwen maar een wat zwaarder statief lijkt me weer stabieler, dus wat is dat de beste keuze??

Keuzes keuzes keuzes... Je kan je kop er weer lekker over breken :P
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Marten » zo jan 15 2017 1:55 pm

Johan1025 schreef:Uiteindelijk word het toch een Gitzo :)

Eens.
Kijk hier eens naar..
http://link.marktplaats.nl/m1124478391
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Janvis » zo jan 15 2017 2:07 pm

Dank je wel Marten, maar ik ga toch echt liever voor nieuw. Mijn huidige statief heb ik des tijds tweede hands gekocht om voor weinig geld te kunnen proberen of een statief voor mij een toegevoegde waarde heeft. Inmiddels heb ik al wel gemerkt dat een statief een enorme toegevoegde waarde voor me heeft en heb dus nu besloten dat een statief voor mij best wat mag kosten omdat je er enorm veel plezier aan kan beleven.

Ik heb zojuist mijn huidige statief (Vanguard Millennium 3) eens gewogen, deze weegt 1.5 kilo en dat ervaar ik als zeer ligt maar weet nog niet zo goed goed wat een degelijk statief met goeie kop gaat doen hoor dus ga me daar maar eens wat in verdiepen.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Matthijs » zo jan 15 2017 2:31 pm

Je kunt (veel) beter naar een 2e hands statief van €100,- kijken dan naar een statief die nieuw €100,- kost. Soms moet je ook geluk hebben en marktplaats goed in de gaten houden. Zo heb ik een statief van €380,- voor €55,- (+ been coating) gekocht!
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast