Ik word gek van al die statieven

Discussies over statieven

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor strangeartefact » zo jan 15 2017 8:25 pm

Peter: over de hoogte en relatie tot mijn lengte, dat was eerlijk gezegd een serieuze gedachte van me ;-) Als ik een statief heb die tot bijvoorbeeld 1,80 kan dan kan ik de camera immers niet meer bedienen...

Haha ik ben het niet met je eens
Klapschermpje kantelen zodat je van onderaf er op kan kijken, of je tilt je arm op en bedient de sluiter, of een remote en jij kan tot op meer hoogte dan je bent vanaf statief fotograferen lijkt me ;)

Hoe dan ook ik blijf je succes wensen met de zoektocht! Ben er ook even mee bezig geweest
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Ivan10 » zo jan 15 2017 8:49 pm

Voor mijn doeleinden zou dit mooi zijn. Lekker hoog, gewicht licht door het carbon. En zo'n middenkolom die verticaal kan dan kom je dichter bij je onderwerp als deze op tafelhoogte staat.
http://www.cameraland.nl/tripods/mt055c ... 4-secties/

Succes met je speurtocht. Ik ben bang dat Hans zijn oude preek voor mij opgaat het duurt zeker 2 of 3 statieven tot je het echt juiste statief koopt dat je nodig hebt.
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Janvis » zo jan 15 2017 10:10 pm

Jacob_O schreef:Bij de kop vind ik, persoonlijk dus, het erg prettig dat deze Arca Swiss compatible is.


Dat is ook één van de vereisten van me bij de aanschaf van een statiefkop.
Een tweede vereiste is dus de minimale werkhoogte zodat ie ook geschikt is voor fotografie dicht bij de grond
Ik denk dat ik i.v.m. het gewicht het liefst voor een carbon variant, als ik de gemiddelde gewichten inc. kop zo een beetje zie ga je dan richting de 2 á 3 kilo dus dat is bijna 2 keer zo zwaar als het statief wat ik nu heb.
Ik ben het met Ivan eens dat die kantelbare middenkolom een grote toegevoegde waarde kan geven en dat zal ook mee gaan wegen in mijn uiteindelijke beslissing.

Het lijstje begint al serieuze vormen aan te nemen :D
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor MarcoEos70D » ma jan 16 2017 8:55 am

richhanz schreef:Nog een duit in het zakje: ik heb een statief gezien - Manfotto of Gitzo - waarvan de middenkolom kan worden dwars gelegd. Ben ik eigenlijk wel een beetje jaloers op. Nadeel van het statief: haalt mijn kijkhoogte niet (ik ben 1,96 m). Edit: het kan de Manfrotto 055XPROB zijn geweest.

Uit ervaring: dit vind ik een erg prettig statief. Gebruik 'm al jaren naar volle tevredenheid. Die middenkolom is soms erg handig bij macrofotografie. Een prima statief uit de middenmoot: niet de lichtste, niet de beste, maar ook lang niet de duurste.

Voor wat betreft de kijkhoogte: vergeet niet bij de maximale hoogte van het statief rekening te houden met het feit dat er nog een balhoofd oid bovenop komt, plus een camera, en dat je ogen niet bovenop je hoofd zitten. Scheelt al met al heel wat centimeters :)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Ad B » wo jan 18 2017 4:36 pm

Hoi,

nou Jan Willem, zo te lezen ben je niet de enigste die gek wordt van statieven... Gezien de 33 reacties binnen 'n paar dagen...
Of je moet je heel goed inlezen en laten voorlichten in deze materie... Of je koopt in enkele jaren gewoon verschillende statieven...
Ik begon ('n kleine 12 jaar terug) met een statiefje voor m'n Canon 350 met niet te groot lensje van een eurootje of 30...
(m'n lief gebruikt dat dingetje nú nog op school met haar compact erop...)
Ík ben inmiddels een statief of 4 verder... één van mijn huidige combo's kan 'n slordige 20 kg hebben en is ook stabiel met mijn Sigma 150-600 C op 600 mm.
Afbeelding
Sirui N3204X + Nest NT-530H schommelkop... Voor normaal gebruik heb ik er een Sirui K-20X balhoofd op zitten.

Voor rondwandelneigingen in combinatie met andere lenzen dan deze Sigma heb ik ook nog een Sirui T-2005X statief.
Een stuk kleiner en lichter.
Zo heb ik in de jaren een resultaat van een slordige €1000 bij elkaar gesprokkeld... (maar dan heb ik ook alles en niet zomaar één Gitzo... 8) )
Ík heb dat er niet voor uitgegeven, ik heb enkele aanbiedinkjes afgewacht en daarop toegehapt.

Op een forum van onze zuiderburen wordt een compleet topic verzameld over het wel en wee van en met statieven:
http://forum.belgiumdigital.com/f36/het ... 99613.html
Een bladzijde of 23 leesplezier...
(het is tóch koud buiten...)
Succes.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 564


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Hilda » do jan 19 2017 2:19 pm

'k Weet niet of het ergens wordt genoemd maar dit is een heel fijn statief. Ik heb 'm mee gehad op vakantie en beviel prima, stevig en multifunctioneel. Je kan van één van de poten een monopod maken.
http://www.aldi.nl/aldi_rollei_c5_i_rei ... 36536.html
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Highlander » do jan 19 2017 4:45 pm

En die lag toevallig afgelopen week in de winkel voor € 99
En zeker als je niet een al te zware combie hebt zeker de moete waard.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor becas » do jan 19 2017 4:49 pm

Ik heb er twee, een zware hele stevige voor bepaalde doeleinden waarbij ik niet veel hoef te lopen en waar ik zonder problemen mijn schommelkop op kan gebruiken. En sinds kort een carbon B (of zelfs C) merk statief, scheelt heel wat kilo's, hoeft geen zware lens op dus voor die doeleinden zeer geschikt, ook nog eens geschikt voor de portemonnee.
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Hilda » do jan 19 2017 5:05 pm

Highlander schreef:En die lag toevallig afgelopen week in de winkel voor € 99
En zeker als je niet een al te zware combie hebt zeker de moete waard.

Volgens mij vanaf zaterdag in de winkel, als je tenminste die rollei van Aldi bedoeld.
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor ATOR » do jan 19 2017 5:45 pm

becas schreef:Ik heb er twee, ...

Twee statieven is helemaal niet zo gek. Als ik al mijn eisen in één statief wil persen dan wordt het alles net niet. Zelf loop ik te denken aan een compact superlichtgewicht reis en trektocht statief dat niet erg hoog en stabiel hoeft te zijn. Daarnaast een die superstabiel is en hoog kan, waarbij gewicht en afmetingen minder belangrijk zijn. Om het af te maken nog een monopod erbij.

Nu heb ik een Manfrotto 055nogiets statief waarbij je de bovenste kolom dwars kunt zetten en dat is soms erg handig, die zou ik er als derde statief bijhouden. Ik hang er dwars wel een halterschijf aan als contragewicht anders valt hij om. Ik bedenk me nu dat zo'n opstelling misschien wel beter werkt met een lichtstatief met boom en een Manfrotto Super Clamp, dan zit je niet zo snel met statiefpoten in beeld.


Liefst zou ik helemaal zonder statieven schieten maar voor sommige shots zijn ze onmisbaar.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Highlander » do jan 19 2017 6:24 pm

Ik vind het altijd wel rustig aan fotograferen, statiefje uitklappen, kaderen,o stukje naar achteren beetje naar links beetje naar rechts, weer even kijken, je ben veel nadrukkelijker met de compositie bezig.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Highlander » do jan 19 2017 6:25 pm

Hilda schreef:
Highlander schreef:En die lag toevallig afgelopen week in de winkel voor € 99
En zeker als je niet een al te zware combie hebt zeker de moete waard.

Volgens mij vanaf zaterdag in de winkel, als je tenminste die rollei van Aldi bedoeld.


Ja die bedoelde ik :thumbup:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Janneman » vr jan 20 2017 12:37 am

Met deze gebruikers ervaringen ben je wel even zoet:
http://forum.belgiumdigital.com/f36/het ... 99613.html
Janneman

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor Ad B » vr jan 20 2017 7:09 am

Janneman schreef:Met deze gebruikers ervaringen ben je wel even zoet:
http://forum.belgiumdigital.com/f36/het ... 99613.html

had ik 7 posten geleden ook al geschreven... :think:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 564


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ik word gek van al die statieven

Berichtdoor RobNikon » vr jan 20 2017 9:22 pm

Als je voor carbon gaat, stabiel en erg laag bij de grond dmv inklapbare poten zou ik eens kijken naar Feisol Tripod CT-3442
met Balhead CB-40D. Erg goede ervaringen mee.
RobNikon

Clublid
Berichten: 70


Locatie: Purmerend
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten