Carbon monopod voor sportfotografie?

Discussies over statieven

Onderwerp:

Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor nikoyama » wo jul 18 2018 3:27 pm

Gisteren werd mij aanbevolen om voor sportfotografie (motorrace met lange tele) zaalhandbal met 2,8 70-200 mm gebruik te maken van een carbon-monopod. Dit zou tot verbetering leiden.
Wie heeft ervaring en advies. Camera D750 met Meike batterygrip (ietsje meer dan 1 KG), 2,8-70-200 (1,5 KG) eventueel aan te schaffen lange tele 2 tot 3 KG. Totaal al gauw tot 4 KG dus.
Kun je zonder balhoofd? Staand is mijn ooghoogte circa 1,65 meter.

Groet, Nikoyama
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid

Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Carbon monopod voor sportfotografie?

Berichtdoor imaginary_nl » wo jul 18 2018 4:44 pm

Nodig? Hangt van vele zaken af.
- Ben je vast ter hand of juist niet.
- Trek je veel mee met bewegende onderwerpen? Met een monopod is dat de draaias, zonder is dat jouw lichaam. Vergt oefening!
- Bij een 70-200 en motorracen is het niet nodig. Buiten en zat licht. Binnen is een ander verhaal.
- lange telelens. Wat is lang en wat voor een type? Met of zonder VR. Wel of niet meetrekken. Binnen of buiten.
- koolstof of aluminium. Maakt weinig uit behalve de prijs. Alu is sterker (slagvast), koolstof iets lichter en stijver.
- wanneer je zulke lage sluitertijden moet gebruiken is de kans ook groot op bewegingsonscherpte van het onderwerp. Daar helpt een statief niet tegen.
- ik gebruik een klein neigkopje, Manfrotto rc234 uit mijn hoofd.
Voordeel is dat je omhoog en naar beneden kunt zonder de poot te bewegen.
Nadeel is dat het kopje met een zware combi kan omklappen wanneer je alleen de poot vasthoudt.

Groet,
Patrick
imaginary_nl

Clublid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor evelakes » wo jul 18 2018 5:13 pm

Heb een Sirui P-324 Carbon met k40x ballhead met daarop Caruba Fast loading plate Long Swiss Arca compatible, ideaal om bij langere lenzen toch balans te houden en snel af te koppelen indien
niet wenselijk. Maar dat is met een combi van 1DX met Sigma 150-600 sport en dat is bijna 5KG samen. Maar als je wilt pannen bij je toch gauw geneigd om uit de hand te schieten, net als Patric
zegt als je monopod de draaias is zal dit toch raar aanvoelen.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
evelakes

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Vincent » wo jul 18 2018 6:20 pm

Ik zou een 70-20mm sowieso nooit op monopod schieten, behalve als je vanwege je eigen fysieke gesteldheid deze niet lang stil kunt vasthouden.

Draaipunt is een wezenlijk probleem omdat je bij roteren op een monopod automatisch ren scheve horizon krijgt. Oplossing is dan om tijdens het draaien de monopod iets op te tillen en alsnog om je eigen as te draaien.

Ga je richting 4 kg dan zit je waarschijnlijk ook op een brandpunt waar een monopod wenselijk kan zijn.

Carbon monopods zijn niet extreem duur (hoewel alles relatief is), ook niet de top modellen van de topmerken. Ik adviseer daarom wel altijd een goede stevige monopod, daar heb je langer plezier van dan die paar euro’s die je anders in je zak houdt. Ik heb zelf ook ervaring met een goedkopere en minder stevige. Die gaf bij een 300mm 2.8 al behoorlijk veel trillingen.
Vincent

Adviseur Nikon produkten

Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor ReneG » wo jul 18 2018 8:04 pm

Voor een 70-200 zou ik idd. ook nooit een monopod gebruiken. Veel te beperkend en m.i. niet nodig.

Voor zwaardere telelenzen (150-600), 200-500 en zwaarder) voegt het wel wat toe. Maar dan gebruik ik geen 'standaard' monopod. Ik gebruik een lange monopod met fluid voet (die ze voor video gebruiken) in combinatie met een geremde 'neigh-head' (1-as/kantelkop). Dat geeft dan ondersteuning, maar ook de vrijheid om op alle assen (of juist niet) te bewegen. Ik gebruik een extra lange monopod voor het geval het onderwerp zich boven me bevindt (denk aan luchtshows). Nog mooier is natuurlijk een statief met een zwenkkop.
Spul waarmee je foto's maakt... www.renevanglabbeek.nl
ReneG

Clublid

Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor gijs sandberg » do jul 19 2018 11:01 am

Beste Nikoyama,
Een monopod kan een goed hulpmiddel zijn, maar niets is zaligmakend.
Ik zou een monopod gebruiken als de omstandigheden daar aanleiding toe geven.
Binnen (zeker bij dynamische sporten) lijkt een monopod me nutteloos.
re: carbon of niet
De voordelen van carbon zitten vooral in (enige) gewichtsbesparing (gevallen waarbij het statief een eind gesjouwd moet worden).
Voor de omstandigheden die je noemt lijkt me de meerprijs (tov een metalen monopod) niet te rechtvaardigen.
re: balhoofd
Soms is het nutig, maar bij lange lenzen vaak niet.
Bedenk dat je lange lenzen meestal via de (draaibare) statiefgondel aan de monopod koppelt.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
gijs sandberg

Clublid

Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor evelakes » do jul 19 2018 3:10 pm

gijs sandberg schreef:Re.Balhoofd
Soms is het nutig, maar bij lange lenzen vaak niet.
Bedenk dat je lange lenzen meestal via de (draaibare) statiefgondel aan de monopod koppelt.
Groeten, Gijs

Toch wel als je de monopod onder een bepaalde hoek tegen je aan drukt voor meer stabiliteit.
Klein voorbeeld.
https://www.youtube.com/watch?v=edIKz_9Otbc
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
evelakes

Clublid

Contacteer:

Terug naar “Statieven”